Jump to content

Søke på spesialpistol\tips til kaliber i grovpistol


Shons

Recommended Posts

Heihei! Jeg sitter i skrivende stund og fyller ut søknad på 2.stk. håndvåpen. Den ene, som er bestemt er en .22lr som vistnok kan gå under "spesialpistol". (Walther p22q)

Det jeg ikke helt forstår er: Hvor skal jeg skrive "spesialpistol"?

 

Det andre er at jeg har fattet stoor interesse for praktisk skyting. I den anledning skal jeg ha en pistol i grovkaliber (eks. 9mm, .45acp) Her har jeg en forkjerlighet for 1911-pistoler i kaliber .45acp. Vil dette egentlig være et klokt valg? Ja, dyr ammo osv. er en ting, det kan jeg lade selv, men av praktisk betydning tenker jeg..?

Beretta 92fs i 9mm. er også en pistol jeg "liker".

Prøvde Walther p99 på bane, og følte denne var meeget behagelig å skyte med.

 

Såh, hva mener folket?

 

Takker for alle innspill som dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

Heihei! Jeg sitter i skrivende stund og fyller ut søknad på 2.stk. håndvåpen. Den ene, som er bestemt er en .22lr som vistnok kan gå under "spesialpistol". (Walther p22q)

Det jeg ikke helt forstår er: Hvor skal jeg skrive "spesialpistol"?

 

NSF - Spesialfelt og hurtig spesial, kan du skrive i punkt 25:

http://idrett.speaker.no/Downloads/6504 ... 6121-B.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte praktisk (IPSC) må du ha et eget kurs og være medlem av Norges forbund for praktisk skyting. (http://www.nfps.no)

Ingen av de pistolene du nevner er spesielt konkuransedyktige i praktisk, men en .45 1911 kan med stort hell brukes i divisjonen Classic.

 

Er klar over det du skriver her, er oppmeldt på kurs. Stiller opp på trening og bidrar med en hånd til arbeidet samt studerer folket som skyter. Meeget interessant gren dette.

 

Har du et tips til pistol til bruk for praktisk skyting?

Link to comment
Share on other sites

Heihei! Jeg sitter i skrivende stund og fyller ut søknad på 2.stk. håndvåpen. Den ene, som er bestemt er en .22lr som vistnok kan gå under "spesialpistol". (Walther p22q)

Det jeg ikke helt forstår er: Hvor skal jeg skrive "spesialpistol"?

 

NSF - Spesialfelt og hurtig spesial, kan du skrive i punkt 25:

http://idrett.speaker.no/Downloads/6504 ... 6121-B.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Takker så meget for et oppklarende innlegg! Den guiden der var jammen grei!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale en brukt cz 75 / 85 eventuelt en glock 17 til å ta kurset med (i 9mm).

Det er våpen dui får solgt igjen uten mye verditap om du ønsker å prøve noe annet senere, når du har fått satt deg inn i sporten.

Ruger SR9, CZ SP01 (Shadow), H&K USP osv er også greie pistoler å starte i praktisk med, finns fler også.

Link to comment
Share on other sites

Cz Shadow i 9mm. Er vel det mest populære våpenet til PD. Veldig bra våpen som det er beskrevet i sikkert 50 poster alt. søk litt på kammeret eller ta en titt på praktisk delen, ligger MANGE poster om valg av pistoler der alt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har eid både 1911 og FS92 og en ting er sikkert om du skyter bra med en 1911 og synes den nesten treffer av seg selv vil du bli skikkelig skuffet over FS92, da er en Browning High Power mye lettere å konvertere til. En kjapp peke test avslører jo dette, men jeg regner med du kjenner til dette fra før. Det er derfor jeg nevner det er kollosal forskjell på 1911 og FS92 i en peketest så om du skyter instinktivt raskt og bra med den ene må du høyst sannsynlig bruke mere tid samt må sikte med den andre selv på korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid både 1911 og FS92 og en ting er sikkert om du skyter bra med en 1911 og synes den nesten treffer av seg selv vil du bli skikkelig skuffet over FS92, da er en Browning High Power mye lettere å konvertere til. En kjapp peke test avslører jo dette, men jeg regner med du kjenner til dette fra før. Det er derfor jeg nevner det er kollosal forskjell på 1911 og FS92 i en peketest så om du skyter instinktivt raskt og bra med den ene må du høyst sannsynlig bruke mere tid samt må sikte med den andre selv på korte hold.

 

Takker for innspillet ditt. Jeg er nybegynner og amatør, og mine ideer her oppe er kun bygget på forelskelsen i selve våpenet samt den kjente "havesyken". Har dog forkastet ideen om 92FS, satser heller på en brukt cz75 sp-01 shadow når den riktige dukker opp. 1911 er også egentlig kun kjærlighet til historie og at det er et "mannevåpen". Så den ideen er egentlig også lagt på is inntil jeg har fått skutt litt med den ev. 9mm. når den kommer i hus. Prioriterer i første omgang Walther P22Q (blir sikkert kjøpt en ny, da det ikke er så mange på markedet for tiden, samt prisen på 2990. Dette er også mest havesyke, men en pistol jeg har prøvd, og som jeg syns serverer en høy "morrofaktor")

Til høsten\vinteren, når innendørsskytingen kommer igang for fullt vil jeg vurdere sterkt en litt mer "seriøs" finpistol i .22lr for ordentlig trening. Så får en ev. .45 komme OM jeg blir å stille i militærfelt\classic senere, samt om budgettet skulle revne den "gale" veien..:)

Link to comment
Share on other sites

Det andre er at jeg har fattet stoor interesse for praktisk skyting. I den anledning skal jeg ha en pistol i grovkaliber (eks. 9mm, .45acp)

 

Heisann

 

Forstår det slik at du ønsker å søke på pistol i grovt kaliber til praktisk skyting. Ser også i headingen at du spør om tips til kaliber i (NSF) programmet grovpistol. I det programmet er det begrensinger på maksimum kaliber 9,65mm (.40). Så om du skal søke før du har gjennomført kurset i praktisk, kan det være at saksbehanderen hos kammeret ditt faktiskt har oversikt over kaliberbegrensninger til div program. Bare sånn FYI. ;)

 

Mal.

Link to comment
Share on other sites

Det andre er at jeg har fattet stoor interesse for praktisk skyting. I den anledning skal jeg ha en pistol i grovkaliber (eks. 9mm, .45acp)

 

Heisann

 

Forstår det slik at du ønsker å søke på pistol i grovt kaliber til praktisk skyting. Ser også i headingen at du spør om tips til kaliber i (NSF) programmet grovpistol. I det programmet er det begrensinger på maksimum kaliber 9,65mm (.40). Så om du skal søke før du har gjennomført kurset i praktisk, kan det være at saksbehanderen hos kammeret ditt faktiskt har oversikt over kaliberbegrensninger til div program. Bare sånn FYI. ;)

 

Mal.

 

Takker for innspillet ditt! Ja, ble gjort klar over det av formannen i klubben. Tok en sjefsavgjørelse på tirsdag å sendte inn søknad på 9mm. Reiste på sjøen Onsdag, har jo hørt om laange behandlingstider på dette, så tenkte ikke mere på det før min far ringte på torsdag og fortalte at det var kommet brev fra politiet. "Er du annmeldt for noe nå tro?" ;) Men neida, begge søknadene var godkjente. 1 .22lr spesial og 1. 9mm. Så nå er det bare å ulve til seg mest mulig info her inne. Har dog landet på en CZ75 shadow, tar den sjefsavgjørelsen om jeg kommer over et pent brukt eksemplar til riktig pris!

Link to comment
Share on other sites

Bare vær klar over at shaddower holder seg godt i pris, og ny får du ifra 6990 med 3 mag

 

Takktakk! Ja, har sendt en mail til en i Porsgrunn nå. Må ta hensyn til nykjøpt hus, og alt det medfører av utgifter til nye møbler osv.. (men man må jo kunne kose seg litt også? ;)

 

Ellers, så har jeg et spm. til de lærde ang ammo.. Jeg ser mye "huff" og "fysj", men ingen konkrete "YES"!

 

Ser denne "barnaul" er rimelig. Vil type ammo spille all verdens med rolle mtp. at jeg har ca. 50 smell med 9mm på hånden?

Altså, slik jeg ser det for meg så vil sikkert de 1000 første, om ikke flere, gå med på å lære seg å kontrollere rekyl osv..

 

Min pistolklubb tar 1.90 pr smell for S&B..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...