Jump to content

unge harejegere


åtejeger94

Recommended Posts

jeg er selv en ung harejeger å vet at det ikke er mange som meg :(

leser stading vekk at rekruteringen er dårlig, kan noen gi meg svaret på hvorfor?

hvorfor har harejakt kommet i et så dårlig lys?! :(

 

 

 

mener vi må gjøre noe med dette! det er synd vis den norske harejakta skal dø ut.

Link to comment
Share on other sites

De jeg kjenner som jakter i Lofoten, jakter stort sett også på hare. Ikke med los vel og merke, men det er da vel harejakt for det om :)

Nå skal det sies at det kryr av harer enkelte steder der, men det gjør det vel ganske så mange plasser i landet..

Link to comment
Share on other sites

fordi det er klin "umulig" å få terreng å jakte på. Selv har jeg kjørt rundt her i området å hørt med haugevis av bønder angående å få jakte småvilt i deres skoger. Alle her i østfold traktene vil ha markene sine for seg selv virker det som :? Eneste håpet som er igjen for en ung jeger er statskog sine marker...

Link to comment
Share on other sites

. Ikke med los vel og merke, men det er da vel harejakt for det om :)..

 

I følge veldig mange av bikjefolkene kan det ikke kalles harejakt uten los. Faktisk, om dem slipper hund i området du jakter i forventes det at du skal la være å skyte sånn i fall det er deres hare som bikkja loser på.

Link to comment
Share on other sites

fordi det er klin "umulig" å få terreng å jakte på. Selv har jeg kjørt rundt her i området å hørt med haugevis av bønder angående å få jakte småvilt i deres skoger. Alle her i østfold traktene vil ha markene sine for seg selv virker det som :? Eneste håpet som er igjen for en ung jeger er statskog sine marker...

Som de enda ikke blir å jakte på... :x

Vil ikke dra inn forutintatte holdninger, men de eldste gårdseierne er verst. Man kan spørre så pent som det er mulig i denne verden og før man er ferdig med spørsmålet bli spytta i trynet med at: Nhei, her jaktes det ikke av andre enn meg. Nå er jeg lei av å høre slike spørsmål...

Mens hos nabobonden som er tyve år yngre får man: Jamen så pell deg ut i skauen da vel :) Og forresten, skyt all gåsa du ser på tur ut dit, den spiser opp marka mi...

 

Ontopic: kan det være for at jaktformen er vanskelig? Jeg vet ikke selv, har ikke prøvd men kunne godt tenke meg å prøve :)

Link to comment
Share on other sites

I områdene her som var et kjerneområde for harejakt med hund såklart,er problemet enkelt. Det heter Ulv. Harejakt med hund er ikke vanskelig det som er utfordringen er å få til en bra hund. Nansen sa den som behersker harejakt behersker all jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle ønske noen flere kunne komme og jakte hare i skogen min. Vi har hatt rimelige kort til salgs i årevis, men det temmelig få som jakter. Alle er så opphengt i rype/skogsfugl. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Og ja gamle harejegere er opptatt av loslengde og bikkjearbeid. Og ja ulv er et problem i kjerneområdene for harejakt med hund. Men alt i alt det er mange områder i landet der det er mulig å drive harejakt. Men problemet for unge jegere er vel ofte mobilitet.

Link to comment
Share on other sites

Vi her på Hedmarken er kanskje litt bortskjemte når det gjelder terreng, men på privat grunn er det viktig å kjenne bonden, også her. Allerhelst skal man være gamle kjendte i 5'de ledd eller utført mva fritt arbeide hos de. Jeg jakter småvilt hjemme hos meg selv og hos nabobonden, men har spurt naboen hans igjen om duejakt. Dette har jeg, kun på grunn av at avslaget var så genialt, fortsatt å spørre om hver vår nå i snart 25 år. "nææææ... Æljjakta blir førrstyrre" Av de jeg har spurt, og fått ja, har flesteparten faktisk vært jegere selv..

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du terreng Wolverine?

 

Harejakt med hund er og blir litt annerledes enn mye annen jakt. Det ligger jo i jaktas natur at poenget er å få skutt, om ikke mest mulig fortest mulig, så i allefall noe i nærheten. Det er selvfølgelig mange andre momenter som vi jegere setter pris på, men et elgjaktlag er ikke fornøyd med å kun se elg og høre los. Kvoten skal fylles. Støkkjegeren vil gjerne skyte en og annen fugl. Samtidig er det mange som vil jakte på en mer utfordrende måte enn det trenger å være. Noen vil heller skyte en skogsbukk enn å skyte en på jordet fra kjøkkenvinduet. Noen vil jakte med pil og bue framfor rifle. Noen vil jakte hare med hund og skyte etter en viss loslengde framfor å skyte hvit hare på barmark uten bikkje på øyene i nord-Norge. Utfordringen med harejakt er å få en god hund. Ikke å skyte hare. Derfor tiltrekkes gjerne jegere som setter ekstra stor pris på hundearbeid av denne jakta. Samtidig er det et befriende fravær av organisering, stress og kvoter som en finner i en del annen jakt. En mann med hagle, stolsekk og bikkje er det som skal til.

 

Jeg tror det er jaktbladene som står bak teorien om at harejakt kun dreier seg om hundesport og bål, og jeg tror ikke det er så ille som de vil ha det til. Selvfølgelig er det helt rett at det er mange som setter prøveresultater og avl veldig høyt, og jeg ser ikke noe galt i det. En av fordelene for oss andre er at det er godt utvalg av kull med veldig god stamme fra de fleste rasene.

 

Et av problemene er veldig store variasjoner i harebestander. Noen steder er det bra og terrengene tåler høyt jakttrykk. Det er kanskje uforståelig for noen, men faktum er at det mange steder på sørlandet er små terreng, ofte mellom 1 og 3 tusen dekar, som kanskje inneholder 1-6 harer 10 sept. Skyter en disse tidlig i jakta er det ikke slik at det raskt trekker til nye harer. Derimot er min erfaring at bestanden neste høst er omtrent den samme uavhengig av om en skyter "tomt" eller ikke skyter noen. Jakt utgjør en bitteliten del av dødeligheten på hare.

Mange opplever at mange jaktdager hver høst går med uten å i det hele tatt finne fot. Derfor er det vanlig at sørlendinger først og fremt bruker sine lokale terreng til trening og drar til fjells eller dalfører på østlandet hver høst for å skyte hare.

 

Selv liker jeg selvsagt lange loser, men det hender også ofte at jeg skyter ved første anledning. Skal unge jegere som ikke er oppvokst med harejakt bli interssert, er det jo åpenbart at det er gøyere å poste enn å sitte ved et bål med stoppeklokka.

Hadde det vært bra med hare tror jeg flere hadde bevilget seg å skyte flere.

Link to comment
Share on other sites

Ulven skaper bekymring for harejakta, mange vil ikke bruke bikkjene som ulvewobblere i skauen på Østlandet. Dernest er harejakt med hund "sakte jakt" i manges øyne, man må være interessert i, og ha en viss kunnskap om hundens arbeid for å få utbytte av jakta. Og dette er kanskje den vanskeligste oppgaven en hund blir satt på i jakt her på berget, så skuddsjansene blir sjelden hyppige.

 

Det blir lettere nordover i landet har jeg inntrykk av. Her på statens grunn finnes det godt med hare, og nesten ingen som jakter på de. Du behøver sjelden å gå mange hundre meter mellom hver hare. Utrolig vanskelig støkkjakt i vegetasjonen, derfor er hund det viktigste verktøyet. Jeg har hatt med meg unge jegere som jakter for bikkja mi, og gjør det gjerne igjen. Noen synes det er artig, andre ser ikke moroa med bikkja som jobber og loser, og tror bikkja skal jage haren rett i fanget på de etter 2 minutter los. Har man som sagt noe kunnskap, så har man utbytte av jakta.

 

Rekrutteringen kan være dårlig fordi man i store deler av landet bør ha hund til å finne og drive fram harene. Her hos oss betyr det mye trening med bikkjene uten at man skyter haren, men det blir da en god del fall for bikkjene også. Skyter man hare hver gang på første sjanse etter 5-10 minutter los, så risikerer man å få ei bikkje som ikke jager mer enn 5-10 minutter. Derfor er det viktig å la bikkja løpe litt.

Link to comment
Share on other sites

kjenner igjen mye av pastandene her. jeg har vært med en litt eldre kar fra jeg var liten nå har jeg blitt 18 å fått meg egen hund som nå er et år gammel. jeg synes selv det er gøy å høre på losen men det er ålreit å skyte noen harer i løpet av høsten:) når det kommer til tereng så bor jeg i hamar område å her er vi mildt sagt borstskjemte på terreng. merkelig at ulven er noe problem den har jo alltid vært der, men skal ærlig innrømme jeg slipper pokker`n ikke bikja vis jeg vet det er observert ulv i terrenget. finnes det ikke noe klubb/gruppe for unge harejegere?? noen som vet om legg inn en link

Link to comment
Share on other sites

Hardere trykk på revejakta de siste årene har ført til at vi ser mer hare der vi jakter. Noen år til med revetynning så kanskje vi også har hareområde.

 

En illustrasjon på dette er vel to øyer i Lofoten, som bare har en tunnel mellom dem på litt over 1km.

Øy nr 1(vestvågøy) har rev, betydelig mye vel og merke.

Øy nr 2(flakstadøy) har hare, veldig mye. Hørt om folk som har kjørt på 7-8 harer på korte strekninger i vintermånedene. Det er ikke overdrivelse en gang.

 

Øy nr 1 har ikke hare. Her er det store mengder rev. En kar som jobber sammen med en kompis av meg har skutt 30 rev sesongen som var nå nettopp på det samme området.

Øy nr 2 har ikke rev. Hvis rev kommer seg gjennom tunnelen blir den stort sett skutt med det samme.

Link to comment
Share on other sites

Ett stykk ivrig harejeger melder seg!

 

Synes det er den klart artigste og mest spennende jaktformen, til tross for at vi ikke skyter på hver sjanse. Det tillater ikke harebestanden her i sør. Men det er faktisk en god del harejegere her nede, også i yngre garde.

 

Jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn å slippe ei bikkje, sitte og høre los, kanskje se, filme og fotografere haren noen ganger. Den kommer jo tilbake til utgangspunktet stort sett hele tiden, så slipper dette rådyr-våset med loser som stikker til nabofylket. Vi har nesten seks måneder med jakttid på hare, derfor må man spre fallene litt. Da vil jeg heller skyte i en lang, god los enn en kort, halvdårlig en. Dette er jo opp til hver enkelt, men når jakttiden er så lang så må man være litt selektiv. Det blir som med elgjakta. De som er ihuga trener bikkja og ser og hører los i fem-seks måneder, og jakter i en. Vi harejegere er priviligerte som kan velge selv når vi vil skyte haren ;)

 

Venter på finskstøvervalp selv. Drøyd lenge, men nå er det forhåpentligvis boller i ovnen. Blir bra.

Link to comment
Share on other sites

eg melde meg også. 40 år er vell ungt i hare jakt verden.eg har en gammel finsk støver tispe og venter på en hamilton valp i sept. det fine m harejakta for meg er enkelheten,kok ei kanne kaffi lad gps en og dra avsted.ingen organisering,løyver og styr bare fred og ro. haren skyte eg når eg får tjangs,men m mye tette gran plantinger får bikja jage lenge alikevell.kan nesten ikje vente på neste slipp som er en høytids stund for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
men du sørlandsjeger hvilke valper er det du venter på.skal hente hamilton valpen på sørlandet v mandal.

 

Heisann!

 

Jeg venter på kullet mellom xxx AE Shakira og xx Belger du Nord Willy. Finskstøvere. Meget lovende og spennende kull. Begge NM-deltakere i år, faren Nord JCH, nr 6 på Eksjøprovet (med over 80 startende jaktchampioner).

 

EDIT: Det gikk i dass, men har hatt utrolig flaks og fått førstevalg på et kull fra Kroonmäens i øst-Sverige. Håper på fint mål, for svenske jenter synger som kjent utrolig vakkert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

det blir spennende med svensk finske støver.eg har nettopp vert i holum og sett på valpene. mora er dina til andreas møll og faren er kompis til sliper, skal ner og hente valpen i slutten av sept. eg har en finske støver tispe fra før som er 10 år så gamla får føre losen i høst,kanskje hvalpen kvikner til i vinter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
det blir spennende med svensk finske støver.eg har nettopp vert i holum og sett på valpene. mora er dina til andreas møll og faren er kompis til sliper, skal ner og hente valpen i slutten av sept. eg har en finske støver tispe fra før som er 10 år så gamla får føre losen i høst,kanskje hvalpen kvikner til i vinter.

 

Artig! Skjønner det er Hamiltonstøver du skal ha, blir sikkert knall det. De to foreldrene er vel ganske solide etter hva jeg har hørt i alle fall. Masse lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...