Jump to content

Kultiveringsfiske


Random Monkey

Recommended Posts

Jeg holder på å fiske med teiner 2 året på rad nå. jeg fisker etter røye, og i fjor fisket jeg med 10 teiner og fikk vel rundt 600 fisk (røye og noe ørret).

I år har jeg startet og skrive logg, og har oppgradert arsenalet med 30 teiner til. dermed skulle jeg had en total på 40 men jeg mistet to teiner i fjor. Alle teinene har jeg kjøpt hos dreamtm. disse er og lettere å holde på med enn nettingteiner forde de er sammenleggbare og tar mindre plass.

I år har jeg prøvd å sette teinene i lenker med 25 meters mellomrom. noe som førte til at halvparten av teinene var tomme forde de stod fortett. jeg hørte av noen at teinene burde stå minst 40 meter fra hverandre. for hvis ikke gikk all fisken i samme teine.

hitil i år har jeg sjekket teinene 1 gang og fikk 149 fisk på 29 teiner som tilsammen veide cirka 9 kilo. men halvparten av teinene var tomme. jeg har ladet de med torskerrogn.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Driver også med kultiveringsfiske,holder til på Vestskauen utenfor Drammen og driver med kultivering på en eindom på ca 65000 mål. Det er snakk om ca 15 vann/tjern av varrierende størrelse sam alle er mer eller mindre overbefolket av Tryte eller små Ørret.

Har ikke mulighet til og fiske effektivt i alle disse vannene så jeg holder meg til de to største det er også de som er mest akktuele for sportsfiske.

Regner med at jeg tar opp ca 1500 tryter og 250-400 Ørret i året med garn og ruser, tar også opp rundt 5 liter abborrogn og 10-15 liter med Ørekyte eller Stinter som det kalles her.

Det som er det store problemet er at folk ikke klarer og la redskapen ligge i fred slik at det blir vanskelig og holde på når det blir varmt i været og stadig flere folk på skauen. Er dessvere ikke alle som greier og akseptere at folk bruker feks. garn uten at gud og hvermann kan få gjøre det.

Har litt problemer med garnfiske i år da noen tyvlånte båten min i fjor og ikke dro den opp på land etter bruk slik at den blei dratt med da vannet steg under regnvær og forsvant utfor demningen og knuste :twisted:

Synes kultivering er et artig tidsfordriv og med en Basset Fauve i hus som elsker og spise fisk får jeg også brukt mye av småfisken som bikkjemat :D

Link to comment
Share on other sites

Når jeg fisker etter røye med teiner prøver jeg å sette teinene der jeg mener det er mest effektivt å fiske. Får å gjøre det enda mer komplisert kan du ta et kart over vannet du skal fiske i, og tegne in ett rutenett. da hadde det vært smart med mer en et kart siden fisken ikke står på de samme stedene året rundt. - Om våren etter at isen har gått går røya nærmest i stim. derfor er det mer effektift å fiske hvis man vet hvor fisken er. - Om sommeren er fisken spredd over nesten hele vannet, derfor stopper mange teinefiskere etter tre ukers tid etter at isen har gått forde de ikke mener det er like effektivt. - Om høsten når røya gytter treker den inn til sandbanker, og det er ved disse anledningene jeg har best erfaringer med fisket, da kan røya å trekke grunt. da fikk jeg i fjord fikk 60-70 fisk i en teine. det var sikkert mer, men teina var så full at jeg så det rant fisk ut av inngangshullene. i disse anledningene kan du ha teinene stående tettere, men da kan det være lurt med et par fisker inne i teina fra før av for hvis ikke gjelder det med at den kan være tom mens den som står på siden av er full.

 

Angående det med at det kan være kort sesong, så fisker jeg helle våren, sommeren og høsten. men på grunn av eksamen fikk jeg ikke startet så tidlig med teinefiske som jeg burde. jeg skal å reise bort 14 dager nå så da blir det ikke noe teinefiske.

desuten fisker jeg med teiner av stortsett samme grunn som tiur666. det blir en god del matfisk, og småfisken blir tørket som hundemat.

Link to comment
Share on other sites

Loff tar lite ørret. Reker fungerer bedre!

 

Det er ikke så lett å få ørreten til å gå i teiner, teiner laget av sort plastrør fanger noen ørreter. Mulig fisken tolker dette som et gjemmested og går inn. Har bare erfaring fra små grunne vann/dammer på dette, i større og dypere vann tror jeg ikke det blir noen suksess.

 

Ruser med ledegarn fungerer noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...