Jump to content

VV N32C "Cowboy krutt" til 38 / 357


ojoh

Recommended Posts

Takk for annerkjennelse Per-S. I punkt g tok jeg forbehold om lik energifluks over hele kruttflaten. Hvis du skal øke overflatearealet gjennom forbrenningen må du vel manipulere energifluksen for deler av kruttkornet. For eksempel ved å coate ytterflaten av rørkrutt slik at innerflaten brenner raskere enn ytterflaten. Hvis alle flater brenner likt må nødvendigvis arealet minke.... (jeg satte opp en rask regnemodell for en sylinderform hvor alle flater hadde lik fluks, og den viste at total arealet er størst ved start, det trenger man stengt tatt ikke regne på men det var ganske pedagogisk øvelse).

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, det er jo opplagt. Er det ordentlige hull eller er det bare at rør hullet har "bølgete overflate" - men med moderne ekstruderingsteknikk kan man vel i prinsippet få til det meste, og mange hull i røret er vel strengt tatt ikke noe problem... (jeg regner med at de ikke leier inn noe billig arbeidskraft og borer hull i hvert enkelt kruttkorn :winke1: )

- og separate hull gjør kruttkornene solidere mot mekanisk påkjenning ... smart - det er tydeligvis noen som har tenkt en tanke der og...

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til relativ brennhastighet og hvordan den måles så sier en kilde:

"Burning Rate - A arbitrary index of the quickness that burning propellant changes into gas" og hvis jeg skal oversette for oss "dummies" - så betyr det vel at man legger inn en bestemt masse krutt i et bestemt volum som tåler betydelig trykk og antenner det. Når kruttet brenner og endrer form til gass øker trykket, så det man da måler er tiden fra antenning til makstrykk er oppnådd og ingen ny gassdannelse finner sted - kruttet er brent opp.

 

Så relativ brennhastighet sier ingenting om energitetthet i kruttet, bare hvor fort kruttet omdannes til gass. Så et lavenergi krutt kan frigjøre sin energi like raskt som et høyenergi krutt men med vidt forskjellig utfall for trykkoppbyggingen i brennkammeret (slik jeg resonerer og har skjønt så langt...)

Link to comment
Share on other sites

Man diskuterer ikke indrebalistikk med Per-S, man lytter.

Gammelt jungelord.

 

Jeg er forøvrig helt enig i at SEE (om det er reellt) ikke handler om detonasjon men om unormal forbrenning. Riktignok finnes det krutt som kan detonere, men med mindre man bytter ut tennhetten med en fenghette vil det ikke skje i et våpen.

 

Ellers er jeg imponert over ojohs lærekurve, du har forstått mer enn de fleste på veldig kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et hovedfag i noen som slutter på dynamics, men begynner ikke med thermo. Ble litt sår over at første tankespinn og resonering fra eget hode ble betegnet som tull og tøys, og måtte bare finne ut av dette fort som svint. Og strengt tatt er det jo ikke så mye hokus pokus når du bare får de riktige elementene på plass i riktig rekkefølge.

Jeg er forøvrig av den oppfatning at så lenge du kan forklare og resonere et mulig utfall av en fysisk prosess og de ikke bryter med grunnleggende fysiske og thermodynamiske lover så bør man av hensyn til egen helse holde muligheten åpen og ikke avfeie uten videre. Historien er full av dyktige folk som har fornektet ting vi tar for gitt i dag..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for kompliment Erlend. Stusser forøvrig på

Riktignok finnes det krutt som kan detonere, men med mindre man bytter ut tennhetten med en fenghette
Jeg trodde at tennhetter egentlig var en mini fenghette og inneholder de samme sprengstoffer som fenghetter, og at dette er noe av det farligste vi hjemmeladere håndterer på laderommet fordi de kan eksplodere (detonere) i åpent rom hvis de oppbevares løst sammen slik at vi får en samlet mengde av betydning... (i motsetning til krutt som bare vil brenne opp).

 

Men jeg forstår at du mener at det må mere starteksplosjon til for å starte en detonasjon i en hylse enn hva en normal tennhette er i stand til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noe fare for at det går tapt noe pianovirtuos i meg, men jeg finner vel andre fornuftige ting å fingre med...

 

Kunne tenke meg å starte en tråd med tema indre ballistics for dummies hvor målet er å få frem disse grunnleggende begreper og egenskaper om krutt på en måte som kan forståes av den jevne hjemmelader. Jeg tror kunnskap og forståelse kan forebygge stygge feilskjær og er ikke bekymret for at noen kan misledes ut på farlige prosjekter på egen hånd. Tror heller det vil virke motsatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bør vel avslutte denne tråde i nogelunde samsvar med heading og rapportere at jeg i dag har funnet en N32C ladning som fungerer i min S&W 686 Competitor, dog vil noen kanskje kalle det en magnum light men den virker veldig bra og har helt en fin og behagelig 38 rekyl. Den fungere meget bra også i min S&W 686 SSR med 4" pipe.

 

Jeg fikk tak en eske av Klettes 158 grs RN (blykuler) og satte de i krymperilla til AOL 37mm, perfekt for hurtig ladere, med 5,5 grs N32C bak. Denne er i samsvar med ladedata for 158 grs blykuler i Vithavouri's ladetabell og bør kunne gå i en ren 38 special. Det blir mye sot på henda nå du skyter ved barikade (PPC) med denne ladningen og en bunke våtservietter bør nok ned i rangebaggen med det første. Prioriterte PPC trening og fikk ikke kronografert ladningen, men tipper jeg er rundt 950 f/s. Er veldig fornøyd med presisjon og klarte en 1428 runde på R1500, dog uten forstyrrelser av andre skyttere og topp skyteforhold - har bare noen månder på baken som PPC skytter og har omsider funnet en sittestilling som funker for meg - og nå en god ladning til revolveren som funker med hurtiglader. ( - lagde meg forresten en timer av toppen av en kruttboks som jeg skar spor i for en skireim slik at jeg kan ha den på armen, og festet en timer fra biltema til 39 kr med Gaffa tape, måtte bare kutte ledningene til biperen, lydsignaler er fy... - stort og fint display).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...