Jump to content

Skyteprøve for bjørn


Animalhunter

Recommended Posts

Regner med det er fleire her som er ivrige bjørnejegere?

Har nå vært med på prøve for bjørn via rovviltlaget i kommunen.

Jeg personlig synes det var interssant og ikke så dumt. Det er ikke pr. dags dato lovpålagt og ha den prøven, men alt tyder vel på at det blir oblikatorisk.

Noen som har noen meninger rundt dette? Jeg er personlig meget positiv til dette. Selv om det var på pappfigurer så blir det litt mer realistisk en selve storviltprøven.

 

Bjørneprøven er som kjent

 

Det skal skytes fire skudd mot bjørnefigur, først på 100 meter, så fra 40 meter. Alle skuddene skal skytes i løpet av 40 sekunder, og treffpunktet er mindre enn kravet til storviltprøven.

 

Endelig skal det skytes to skudd mot bjørnefigur i front fra 20 meter. Da er kravet at det andre skuddet skal være avfyrt fire sekunder etter første.

 

Det skal også bli en nettbasert "eksamen". Omtrent som bilteori, bare med annet stoff såklart.

 

http://www.hjortebanen.dk/bjoern.php" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Syns det er noe tøys med en egen skyteprøve på bjørn. Den gjør det bla. håpløst for folk som ikke bor i bjørneområder å delta i lisensjakt på bjørn.

Jeg oppfatter hele ordningen som et forsøk fra de ivrigste rovdyrjegerene på å gjøre denne jakta " eksklusiv", og ha den for seg selv og en slags elite.

 

Bjørnen er storvilt, ferdig med det. Bør kunne ha EN skyteprøve overalt. Er den vi har idag for dårlig så får en skjerpe den. Bjørnen trenger ikke skytes mer død enn hva som helst annet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tok dette kurset m/skyteprøve for mange år siden nå og syns det absolutt ikke var bortkastet .Teoridelen av kurset handlet en del om bjørnens anatomi som er viktig for og sette gode drepende skudd . Skyteprøven var på faste hold , løpende bane og den toskudd hurtig som det er nevnt her av trådstarter men da måtte begge skudd sitte i innerringen for og få bestått prøve . Kurset gikk over 2 dager .

Link to comment
Share on other sites

Syns det er noe tøys med en egen skyteprøve på bjørn. Den gjør det bla. håpløst for folk som ikke bor i bjørneområder å delta i lisensjakt på bjørn.

Jeg oppfatter hele ordningen som et forsøk fra de ivrigste rovdyrjegerene på å gjøre denne jakta " eksklusiv", og ha den for seg selv og en slags elite.

 

Bjørnen er storvilt, ferdig med det. Bør kunne ha EN skyteprøve overalt. Er den vi har idag for dårlig så får en skjerpe den. Bjørnen trenger ikke skytes mer død enn hva som helst annet.

 

K

 

Er ikke enig med deg i det du sier.

- Denne prøveformen er frivillig, er du ikke lisensjeger så trenger du ikke skyte den.

- Den ekskluderer ingen da alle som vil kan registrere seg som lisensjeger og skyte denne prøva

- Det gir en god variasjon på skytetrening

- Erfaring viser at en påskutt bjørn svært ofte vinkler og går mot skytteren om den ikke faller i førsste skudd, de som har noen bjørnefellinger sier at når du tar ladegrep så kommer bjørnen mot deg, derfor denne øvelsen. En påskutt bjørn er livsfarlig, og da kreves det litt mere skyteferdigheter en å ligge på madrassen og skyte disse 5 på reinsfiguren, Jeg mener sogar at det skulle vært krav til minst ett treff også med den hurtigserien på attakkerende bjørn, ellers er jo poenget med dette borte...dvs en død jeger om han ikke treffer der han skal.

 

Undertegnede var med i gruppa den gangen ettersøkskursene på bjørn ble laget i 1999, og allerede den gangen syntes jeg denne skytingga mot Bjørn var svært givende og morsom, samt at jeg fikk meg ei rifle som passet meg.

Mao, fikk et helt annet fokus med denne treninga og viktigheten av et funksjonelt og tilpasset våpen.

Link to comment
Share on other sites

Bjørnen trenger ikke skytes mer død enn hva som helst annet.

 

K

 

Hehe... Det får meg til å tenke på hva en bekjent sa med en god dose ironi i for litt siden: "Ettersøk av skadeskutt bjørn er ofte en smal sak. Jegeren slipper å oppsøke bjørnen. Bjørnen oppsøker jegeren selv."

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at å dikte opp prøver i hytt og pine ikke er godt for noe. Jeg anser det som en selvfølge at man setter seg inn anatomien til dyret man skal jakte på og at man trener til man er komfortabel med å treffe vitale organer på det.

Skal man ha prøver så må hensikten i det minste være å luke ut de som ikke er gode nok, aka den danske buejegerprøven, den norske modellen med prøver for prøvene egen skyld er og blir tull.

 

Jeg er også imot å drive å skille ut vilt på denne måten. Få det heller inn i jegerprøven. Snart blir det vel heller egen prøve for rev, og egen hagleprøve for rype?

 

Å drive å prøve å skille seg selv ut som en elite bare fordi en klarer å peise av et skudd hvert tiende sekund, og klarer å lese hvor bjørnen oppbevarer hjerte og lunger - syns jeg er en uting kort og greit.

 

Alle som har sett en bjørn vet at den ikke er stor foran, og at den er en smal jævel å skyte på. Det trenger man hverken kurs eller prøve for... Kan en ikke skyte så lærer en det ikke å trekke av i full fart på en prøve heller. Og bør kanskje tenke seg om før en skyter ivei på bamsefar @ kloss hold...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...