Jump to content

Presisjon Sako Quad vs Cz 455?


Aslakhv

Recommended Posts

Har bare skutt med en av de, en Quad i 17 HMR. God nok presisjon til rypejakt på avstander aktuelt for kaliberet, dvs 25-30 mm femskuddsamling på 100 meter, men problemet med den rifla var at treffpunktet flytta seg fra dag til dag. Eier hadde prøvd forskjellige kikkerter og sjekka montasjen, skjefteskruer mm. men fikk ikke bukt med problemet. På en av de siste jaktturene vi var på i år tok han heller min rifle andre gang han fikk skuddsjanse på rype, han bomma på den første sjansen på ca 60-70 meter :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Quad i 22 og 17, samt jeg har hatt Cz 452 i 22 og 17. ( to stk, modellen før den med løpsbytte)

CZ var ihvertfall ikke mindre presise enn quaden, selv om den og går greit. Jeg skøyt en treskuddssamling på 5 mm på 90 meter med 17 HMR Brnoen.

 

Jeg har vel ikke sjekket quaden nøye nok til at jeg kan si den ikke har problemene poladego beskriver, men jeg har ikke lagt merke til slike problemer.

455 modellen vet jeg lite om, men etter hva jeg har lest, er den veldig lik forgjengerene men med løpsbytte. Den har jo som alle brnoer et fullstendig ubrukelig avtrekk, men det lar seg lett fikse. Jeg kjøpte et avtrekkssett fra USA for 200 kroner, og har fikset avtrekket på 6-7 brnoer til nå. En 455 som jeg testet en del kom jeg på nå..

Avtrekksjobben tar 20 minutter, og avtrekket blir som et machavtrekk.

 

Jeg hadde nok kjøpt cz 455 stedet for quad om den hadde vert på markedet når jeg skulle kjøpe nye 22 og 17. Ikke fordi det er noe galt med quaden, men cz er mer for pengene om det betyr noe.

 

Edit: Ellers leser jeg en annen tråd som sier 455 er veldig kresen på momentet i tilstrammingen på fremre skjefteskrue. Det er jo litt tungvint, og da heller det mer mot quad igjen..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har 455 i 22 og 17. Kan ikke si noe annet enn at jeg er fornøyd med presisjonen i begge løpene. 17 samler mm på 100 m lett. 22 har jeg bare skutt på 50 m med CCI std og lyddemper, men skyter nesten hull i hull:) Eneste ankepunktet på børsa er avtrekket, men et kit fra Yodave til ca 150,- inkl frakt gjør underverker.

 

Innskyting MÅ gjøres ved løpsbytte, ikke noe regelmessig mønster i treffpunktforandring ved bytte. Eks. noen ganger 5 knepp høyre og 9 ned, noen ganger 8 venstre og 17 ned. Aldri hatt noe "dag til dag" forandringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel hatt qaden min nå i 6 år,det eneste som er negativt er at pipene ikke er stabile mellom hvert pipe skift,har 3 piper i 22lr-22mag og 17 hmr.Alle pipene er dønn presise,men krever inskyting etter demontering.

Eneste negative er at pipa i 22lr er trang i kammerert,noe som medfører at skuddet må skytest ut ved kamring før utdrageren klaret å få ut hylsa.Stinger får jeg ikke kamret uten makt,men bruker ikke stinger heller.

Er dette normalt/skadelig å ha et så trangt kammer i 22lr pipa????

Link to comment
Share on other sites

, men etter hva jeg har lest, er den veldig lik forgjengerene men med løpsbytte. Den har jo som alle brnoer et fullstendig ubrukelig avtrekk, men det lar seg lett fikse. Jeg kjøpte et avtrekkssett fra USA for 200 kroner, og har fikset avtrekket på 6-7 brnoer til nå. En 455 som jeg testet en del kom jeg på nå..

Avtrekksjobben tar 20 minutter, og avtrekket blir som et machavtrekk...

Hei, hvor får du kjøpt det til 455? Originalavtrekket er helt utrolig dårlig. Jeg skjønner ikke at det går an å lage noe slikt på en ny rifle. Det hadde vært interessant å snakket med de som har konstruert og laget det. Og hørt hva en skal bruke det til. Skyte for å treffe er bare en visjon.

Link to comment
Share on other sites

Hei, hvor får du kjøpt det til 455? Originalavtrekket er helt utrolig dårlig. Jeg skjønner ikke at det går an å lage noe slikt på en ny rifle. Det hadde vært interessant å snakket med de som har konstruert og laget det. Og hørt hva en skal bruke det til. Skyte for å treffe er bare en visjon.

 

Ja, det er helt utrolig at de lager et så dårlig avtrekk på en så presis rifle spør du meg. Særlig når det er en kobberhylse til 30 øre som skiller et ræva avtrekk fra et topp avtrekk. Avtrekksettet fra Brooks inneholder 10-12 av disse hylsene samt en haug fjører med forskjellige styrker alt etter hvor tungt avtrekk du ønsker. Skulle jeg importert og solgt disse riflene skule jeg ikke satt en eneste ut i butikken uten å ha ordnet avtrekket først.

For å svare på spørsmplet ditt, så er det bare å søke på #trigger kit Cz" eller noe slikt. Jeg vet ikke om Mr brooks i USA driver enda, eller om han tør sende ut av USA i frykt for å bli satt på Gutanemo..

Link to comment
Share on other sites

Det er en årsak til at Cz selges såpass billig...selv om det er meget gode våpen så ser produsent litt mellom fingrene med kvalitet på finish og avtrekk bl.a. Dette for å holde prisen nede.Om importør skulle satt i sving børsemakere til å montere nytt avtrekk/fjærsett så hadde nok prisen også blitt en ganske annen.

Har selv en Cz varmint 452. Jeg monterte selv et nytt timneyavtrekk som jeg kjøpte fra USA for rundt 300 kroner. Boyds tommelhulls-stokk kjøpte jeg også fra statene for under halve prisen her hjemme. Plutselig hadde jeg ei helt annen børse med deilig stokk og nydelig avtrekk :) Presisjonen var der fra før.Selv om det ble noen kroner ekstra og 5 min arbeid med avtrekksbytte så er det langt unna prisen på en Sako:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det blir cz 455 på meg med avtrekkskit. Ville dykk ha kjøpt tommelhullstokk eller american varianten? Kjem til å bli brukt til 100 m trening, + div avstandar, og fuglejakt. Tommelhullstokken er kanskje ikkje så rask å få opp? Kan vel kanskje bli litt tumling? At det er lettare å hive opp americanen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...