Jump to content

hjelp til valg av icom radio


Rommling

Recommended Posts

jeg skal kjøpe meg radio nå,

ha bestemt meg for icom, den jeg er best kjent med,

men har sett på standar radio pakke

 

Icom Prohunt Basic Jaktradio 2000kr

Icom Prohunt Basic Sikringsradio 2300kr

Jaktradiopakke F3032 Kamo 100% vanntett IP-67 2300kr

 

her skiller det ikke noe i pris,

når kan man ha bruk for sikringsradio vs jaktradio med sikringskanaler?

nye camo er jo helt vanntett, det kan jo være greit

 

Alle disse 3 har skan funkjonen?

 

Takker Rommling

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noen erfaring med iCom jakt/sikkringsradioene demmes men sånn generelt så er iCom ett solid merke som leverer kvalitet. Men har du faktisk vurdert å kjøpe en amatørradio fremfor en jaktradio?

 

Jeg har en Yaesu VX-170 amatørradio hvor jeg har lagt inn alle de norske og svenske Jakt frekvensene samt sikringsfrekvensene. Du får for eksempel en Yaesu FT-270 (oppdatert versjon av den jeg har) http://yaesu.com/indexVS.cfm?cmd=Displa ... Archived=0 for 1500 hos www.permo.no Den tåler masse juling og den er vanntett. Eneste aberet er at den er sperret for sending på annet enn amatørbåndet så du må bare fjerne en motstand som er veldig lett tilgjengelig, men da har du åpnet den for alt som går på VHF båndet.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare informere at det IKKE er tillatt å bruke Amatør radio apperater på annet en amatør radio frekvensene.. Så da er det vel litt dumt og oppfordre til og gjøre noe ulovlig :D Derimot så er det masse gode løsninger på jakt radio. Sett mange som ikke koster så mye så er både er Klassifisert etter militær sstandard MIL STD 810F. Vann og sprutsikker med IP65 klassifisering. Det viktigse med hele radioen at den har en antenne som virker. Ikke en kort antenne som jeg ville betraktet som en kunst antenne. :)

 

-Comet-

Link to comment
Share on other sites

Vann og sprutsikker med IP65 klassifisering

 

Bare for å pirke litt: IP65 betyr støvtett og sprutsikker (kan spyles mad vann). Helt vanntett er de først ved IP67 som skal tåle 30 minutter på 1meters dybde. For en enhet som skal tåle røff bruk ville jeg gått for IP67.

 

Mår det gjelder bruk av amatørradioer så har du nok rett, og man skal jo prøve å holde seg innenfor loven så langt det er mulig. Avanserte versjoner som Yaesu VX-serien er også stapp fulle av funksjoner som bare er av interesse for radioamatørene og gjør de unødvendig kompliserte i bruk. I tillegg kommer sperrefunksjoner som en del av modellene har, en VX6 som er åpnet vil gå i lås om man prøver å sende på FM-båndet, eneste måten å slå den på igjen er ved å koble til ekstern strøm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er generelt kritisk til alt som heter camo på gjenstander du helst ikke vil miste. Camomønsteret fungerer best etter at du har mistet dingsen, da kan den bli nesten umulig å finne igjen.

Forøvrig er det ike alltid at 100% vanntetthet er det beste. IP65 skal gjenom bra mye regn og plumping før det er fare på ferde. Samtidig er det mulig å få ut kondens fra et IP65-apparat, noe som tar mye lenger tid med et apparat som er dønn tett.

Sikringsradiofunksjonen er egentlig ganske fin å ha. Den gir deg muligheter til bedre kommunikasjon i vriene områder, f.eks. under ettersøk etc., i tillegg til at du har en nødknapp som kan være verdt et liv eller to i de mest ekstreme tilfellene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er generelt kritisk til alt som heter camo på gjenstander du helst ikke vil miste. Camomønsteret fungerer best etter at du har mistet dingsen, da kan den bli nesten umulig å finne igjen.

Forøvrig er det ike alltid at 100% vanntetthet er det beste. IP65 skal gjenom bra mye regn og plumping før det er fare på ferde. Samtidig er det mulig å få ut kondens fra et IP65-apparat, noe som tar mye lenger tid med et apparat som er dønn tett.

Sikringsradiofunksjonen er egentlig ganske fin å ha. Den gir deg muligheter til bedre kommunikasjon i vriene områder, f.eks. under ettersøk etc., i tillegg til at du har en nødknapp som kan være verdt et liv eller to i de mest ekstreme tilfellene.

 

jo støtter den fult ut at det er ingen vits å ha den i kamo. Orange er en flott farge, den finner man om man er uheldig.

vis det blir den så tror jeg det blir litt reflekstap på den. Just in case :)

 

men man får lagt inn sikringskanalene på alle men mangler funksjonen på knappen?

er det et fungerernde landsdekkende sikringsradiolag så alarmknappen faktisk funker?

Link to comment
Share on other sites

far min har icom og vis jeg skulle gå tom for batteri så har jeg mulighet å låne.

 

Selv om begge har icom så er det ikke sikkert at batteriene passer om hverandre vis det er 2 forsjellige modeller.

 

Sko jeg ha kjøpt meg jakt radio så hadde jeg sett på:

Størrelsen ( du vil ikke ha en for stor og tung radio med deg på jakt) ,

at den tåler litt vann og kansje en støyt ( vis du feks miste den i bakken eller noe)

Batteri kapasitet

Hva antenne som følger med.

 

Mange klager på at radioene ikke rekker mer en noen hundre meter. Kan nesten garantere at enten er antennen defekt ( brukket inni selve antennen) eller at de har en liten antenne på 10 cm på radioen. En go antenne på jaktradio vil jeg tippe vil være runt en halv meter:) Antennen kan selvagt kjøpes uten om radioen for det pleier ikke og være de beste som følger med.

 

Icom er et bra merke det men det er dyrt merke.

Er en skog med radioer der ute noen bra andre mindre bra.

Er en del som selger kinaradioer ( usikker om disse faktisk er ce godkjente ) disse vil jeg ikke anbefale.

Personlig hadde jeg nok gått for enten Icom,zodiak, lafayette eller hunter.

 

Håper jeg ikke lagger komplett forvirring nå,hehe :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...