Jump to content

Lading av berger kuler til 22-250rem


finmark

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg lurer på om det er noen som har noe informasjon/ ladetabell når det gjelder berger kuler i kaliber 22-250.

Om det er 30 eller 40 grs kule er ikke så nøye. Tenkte jeg ville lade den opp til over 1200m/s..

 

Mvh Kjetil Finmark

 

 

Spurte det samme spørsmålet om 30 grs Berger/22-250 på Sluttstykket.

Fikk da til svar å prøve 39 grs N-140.

Har forøvrig ikke somlet meg til å lade disse kulene enda,og kan ikke stå inne for data,men det var ingen negative reaksjoner på svaret jeg fikk den gang.

Kanskje noen her kunne kjørt ladningen i quickload?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg lurer på om det er noen som har noe informasjon/ ladetabell når det gjelder berger kuler i kaliber 22-250.

Om det er 30 eller 40 grs kule er ikke så nøye. Tenkte jeg ville lade den opp til over 1200m/s..

 

Mvh Kjetil Finmark

 

 

Spurte det samme spørsmålet om 30 grs Berger/22-250 på Sluttstykket.

Fikk da til svar å prøve 39 grs N-140.

Har forøvrig ikke somlet meg til å lade disse kulene enda,og kan ikke stå inne for data,men det var ingen negative reaksjoner på svaret jeg fikk den gang.

Kanskje noen her kunne kjørt ladningen i quickload?

 

 

Okey. Hvilken hastighet oppnår kula da?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå har ikke jeg lada 40gr kuler, men 35 og 45 gr. 35gr v-max nærmet seg max i bøsja mi med 38gr v-140krutt, hastihet oppunder 1280 m/s, har også lada 45gr sierra med 35gr 140 krutt- dette var ikke max, men ga god presisjon.

Jeg vil tro at et fornuftig startpungt på 40 gr kuler ligger rundt 35 gr med 140krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eg testa såvidt 30 grains Berger i .22-250Rem i helga.

Ladde opp med 40 grains N-140 krut. Då vart hylsa full, på kanten til komprimera ladning.

Skaut 3 skot over kronografen og fekk 1330m/s... 8)

Ingen tydelege teikn på høgt trykk i mi børse i alle fall, men 40 grains er nok nær maks.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 40gr Nosler bal.tip. Men får ikke tilfretstillende presisjon med N140 i min Howa 22-250 varminter. Har for lenge siden byttet til Hodgdon H380. Presisjonen blir mye bedre og hastighetene en god del høyere.

 

Uanset. Det gjelder å prøve seg frem fra moderate ladninger skal man finne et komprimi mellom hastighet og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Har fått av en kompis som var ute å reiste. Tror han kjøpte det et sted i Sverige.

Men hør med Trond Alvestad på hjemmelading.no. Der forhandler de ihvertfall hodgdon. Hvis de ikke har H380 på lager, skaffer de helt sikert. Har selv tenkt å bestille der fra neste gang.

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg har fått tak i Vhitauvori N-120 krutt som jeg tenkte å lade de 40grs berger kulene jeg har kjøpt. Er det noen som kan hjelpe meg med en ladetabell eller lignende så hadde det vært flott. Jeg har kikket på robsoft.nu, men det er ingen kuler i 22-250rem som er ladet med N-120 krutt der. Bare N-140. All hjelp mottas med takk..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått tak i Vhitauvori N-120 krutt som jeg tenkte å lade de 40grs berger kulene jeg har kjøpt. Er det noen som kan hjelpe meg med en ladetabell eller lignende så hadde det vært flott. Jeg har kikket på robsoft.nu, men det er ingen kuler i 22-250rem som er ladet med N-120 krutt der. Bare N-140. All hjelp mottas med takk..

 

N-120 til 22-250?

Tror det er på tide å lære seg litt mer om emnet før du begynner å ladde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått tak i Vhitauvori N-120 krutt som jeg tenkte å lade de 40grs berger kulene jeg har kjøpt. Er det noen som kan hjelpe meg med en ladetabell eller lignende så hadde det vært flott. Jeg har kikket på robsoft.nu, men det er ingen kuler i 22-250rem som er ladet med N-120 krutt der. Bare N-140. All hjelp mottas med takk..

 

N-120 til 22-250?

Tror det er på tide å lære seg litt mer om emnet før du begynner å ladde.

 

 

Hva er så galt med det? http://www.jegeren.com/hjemmelading/kru ... ikrutt.htm

 

Du som er proff, kan du gi meg en optimal ladning til berger 40grs og nosler ballistic tip 40grs da? Opp mot maks ladning.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du finner så mye ladninger med 120 krutt til 22-250.

Det er mye rart som går ann, men ikke alt er like bra.

 

Du får et relativt romslig hylse volum over kruttet. Hylsa vil

ha en fylling på mellom 80-90%, og det er ikke bra med så mye ledig plass.

Det er noe som heter SEE (secondary explosion effect), og det skal

man se opp for når det blir for mye ledig plass.

 

120 kruttet er bare ikke riktig for den hylsa. Tror at så enkelt er det uten at

jeg skal påberope meg noe erfaring med det kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du finner så mye ladninger med 120 krutt til 22-250.

Det er mye rart som går ann, men ikke alt er like bra.

 

Du får et relativt romslig hylse volum over kruttet. Hylsa vil

ha en fylling på mellom 80-90%, og det er ikke bra med så mye ledig plass.

Det er noe som heter SEE (secondary explosion effect), og det skal

man se opp for når det blir for mye ledig plass.

 

120 kruttet er bare ikke riktig for den hylsa. Tror at så enkelt er det uten at

jeg skal påberope meg noe erfaring med det kaliberet.

 

 

 

Okey. Jeg er fersk når det gjelder lading, så det er nyttig informasjon.. Da går jeg heller på N-140 krutt. Har det også..

Har dere noen forslag på ladning av berger 40grs kule eller nosler ballistic tip 40grs så kom gjerne med det..

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok ta utgangspunkt i den tabellen som var henvist til fra lapua ovenfor, og plukke data fra den 45 graineren fra speer, og starte nederst.

 

Men du bør lese ladeboken og begynne forsiktigt. Det er mange ting som man bør vere klar over. Blir feil og bare klinke til med noen tall når det er 100 faktorer som man ikke har kontrol på eller skal stå inne for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...