Jump to content

Kolbe til hagle


Helgemo

Recommended Posts

Hvis du skal ha en stokk for å bruke på jakt bør du finne en med castoff. Den greia du ser på er ment for å bruke til amerikansk jala skyting. Hvis du hadde sett på hvordan de gutta skyter hadde du fått deg en god latter. De holder bl.a haglekolben ut fra skulderen for å slippe rekylen :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei.

 

Ja den er selvfølgelig lovlig. stygg som juling, men helt lovlig.

Skuffende estetisk sett når det kommer fra magpul. De har så mye bra.

 

Armygear og midway tror jeg har den kolben i norge.

 

Når det gjelder cast meg hit og dit, så fant jeg selv aldri ut av det når jeg skulle ha meg hagle.

Kjøpte en 870, slengte på en aftermarket kolbe som har komfortabelt grep(men fremdeles lovlig), en tac shell holder og er happy med det.

 

Hvorvidt 870 og weatherby har samme feste vet jeg ikke, men alt kan modifiseres.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder cast meg hit og dit, så fant jeg selv aldri ut av det når jeg skulle ha meg hagle.

Det problemet har de fleste når de skaffer seg en hagle for første gang. Når man ikke har erfaring med hvordan en hagle monteres, tilpasser man seg haglen i stede for at haglen "bare passer". En kan komme langt med å "tilpasse" seg hagla, men det blir aldri helt bra og effektiviteten kan ikke sammenlignes. Er man fornuftig å får hjelp med valg av rette kolbemål fra noen som kan det, blir det letter å lære seg og skyte med den. Å skyte med en hagle skal være intuitivt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den kolben til Magpul Dynamics kunne ha vært en god idee å teste. Pistolskjeftet er mer vertikal på dette skjeftet, og Magpul typene bruker en spesiell måte å skyte med pumper for å unngå rekylen. Dette kalles push pull metoden, hvor kolben settes svakt mot skulderen med fast skyve grep på forskjeftet under skyting, slik at hånden tar imot nesten all rekyl fra hagla. Deretter trekkes forskjeftet tilbake og fram.

 

Jeg prøvde push pull metoden på rypejakta, og det funket bra med svært lite rekyl i skulderen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...