Jump to content

Feil type ammunisjon?


Mr Drilling

Recommended Posts

Hei!

 

Kjøpte 1000 skudd i kaliber 6,5*55 av en privat person for 2 år siden.

Det er lapua hylser med helmantel kuler.

 

Begynte å bruke ammunisjonen i ei CZ 550 american i 6,5*55.

Kjente fra første skudd at det var litt motsand når jeg skulle skyve sluttstykket ned, når jeg tok ladegrep.

Tenkte ikke mer på dette, siden CZ er betegnet som litt "grov" rifle mtp maskinering osv.

 

Rifla ble solgt i vinter og Tikka T3 og KKC stokk ble kjøpt inn.

Overraskelsen var stor på tirsdag da jeg møtte opp på min lokale skytebane med Tikka`en og skulle begynne å trene litt mer aktivt mot høstens hjortejakt.

Klarte ikke å ta ladegrep.....

 

Fikk en av de "gamle" gutta til å se på rifla og ammunisjonen.

Han mente dette var ammunisjon tilpasset "eldre" rifler med større toleranser enn dagens rifler....?

 

Er det noen som kan forklare meg hva slags ammunisjon jeg har?

Er det noen som kan angi verdien på skuddene og hylsene (det er litt irr og litt misfarging på de fleste skuddene og hylsene)?

Er det noen som kan gi meg et tips på hvem som kan være interessert i denne type ammunisjon? (573 skudd + 333 hylser)

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Er det hjemmeladet ammunisjon?

 

For meg høres det ut som om kula sitter litt for langt ut og at settedybden er feil.. Går patronene greit i kammeret, men "kiler" seg når de er nesten helt inne?

 

Det å presse ladde patroner gjennom die, er ikke noe jeg liker å gjøre..

Link to comment
Share on other sites

Før du begynner å presse ladde patroner bør du som morgan kane sier, sjekke settedybden på kulene. Det høres ut til at de kan være satt litt langt ut sånn at de treffer riflingene i pipa på den nyere børsa di. Ta svart tusj på kulene og kamre dem. Da ser du hvor det kniper.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Vil tro det er krag ammunisjon du har kjøpt. Hvis det er fabrikk ammo, står det krag på eskene.

 

Tikkaen er kammret i 6,5x55 SE (Swedish), som er den minste kammer toleransen.

 

6,5x55 Scan skal være midt imellom disse to variantene.

 

Har selv endel slike esker som er merket krag, de går ikke i Tikkaen, men er fine når Kragen luftes en sjelden gang. :D

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Passet egentlig bra med den gamle Kragproblematikken dagen etter unionsoppløsningen. Norge og Sverige innførte 6,5x55 som felles ammo men Norge kammret kragene til maks tolleranse mens Svenskene kammret til minimum. Dette førte til at Svensk ammo gikk i Norske børser men ikke motsatt :lol: Svenskene satte frem teorier om at dette var gjort med vilje osv og det ble en masse krangel.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Takk for alle svar.

 

Skuddene er originale skudd (ikke hjemmeladet)

Skuddene lå i ei treeske (ingen originalesker)

Det står følgende på hylsebunnen: LAPUA 6,5*55.

 

Prøvde trikset med tusj på kulen: ingen merker...

 

Legger ammunisjonen ut tilsalgs på kammeret som krag ammunisjon.

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert det er så lurt. At du ikke får kamret patronene betyr ikke nødvedigvis at det er til krag.

Krag skal som kjent mates med ammo med endel lavere trykk enn moderne 6,5x55

 

 

Hei!

 

Skal prøveammunisjonen hos en bekjent som har en Krag slik at det ikke blir noen misforståelser.

 

Takk for informasjonen!

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...