Jump to content

indratt våpenkort og militæret.


dartpil

Recommended Posts

har fått indratt våpenkortene mine pga en slosskamp. forsåvidt greit nok det, men er kalt inn til militæret til høsten og lurer på hvordan det blir i forhold til dette?

slikk jeg har skjønt det er jeg betegnet som ikke egnet til å bære skytevåpen. i militæret er våpen en ganske sentral del av førstegangstjenesten.

 

noen som veit hvordan det vil fungere ?

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok få våpenopplæring som andre. Militære våpen behandles av annet lovverk enn sivile. Er du heldig og skikker deg, kan jo et år i grønt gjøre at du får våpenkortet tilbake. Eller kan søke med det som bakgrunn.

 

Lykke til me et år i grønt!

 

Mhv

Andreas

Link to comment
Share on other sites

jeg har blitt anmeldt 1 gang før, men den saken ble henlagt. jeg ble registrert i politiloggen ved en anledning også, men ikke noe anmeldelse. så ja en slosskamp.

har skrevet klage, men kjenner jeg politiet rett avslår de den glatt. uansett. det var ikke grunnen som var noe viktig her.

 

jeg lurer på hvordan dette blir i forhold til militæret om jeg ikke får de igjen.

om du ikke veit noe om det så kan du gi blanke i å kommentere.

Link to comment
Share on other sites

jeg har blitt anmeldt 1 gang før, men den saken ble henlagt. jeg ble registrert i politiloggen ved en anledning også, men ikke noe anmeldelse. så ja en slosskamp.

har skrevet klage, men kjenner jeg politiet rett avslår de den glatt. uansett. det var ikke grunnen som var noe viktig her.

 

jeg lurer på hvordan dette blir i forhold til militæret om jeg ikke får de igjen.

om du ikke veit noe om det så kan du gi blanke i å kommentere.

 

Hvis du har samme holdning ovenfor politiet er det ikke noe rart at det ble inndratt.

Sur for et saklig svar..

Link to comment
Share on other sites

På grunn av EN slåsskamp? Ingen anmeldelse? Ingen dom? Ingen trusler?

 

Sorry, den kjøper jeg ikke sånn uten videre... :roll:

 

jeg har blitt anmeldt 1 gang før, men den saken ble henlagt. jeg ble registrert i politiloggen ved en anledning også, men ikke noe anmeldelse. så ja en slosskamp.

har skrevet klage, men kjenner jeg politiet rett avslår de den glatt. uansett. det var ikke grunnen som var noe viktig her.

 

jeg lurer på hvordan dette blir i forhold til militæret om jeg ikke får de igjen.

om du ikke veit noe om det så kan du gi blanke i å kommentere.

Link to comment
Share on other sites

jeg har blitt anmeldt 1 gang før, men den saken ble henlagt. jeg ble registrert i politiloggen ved en anledning også, men ikke noe anmeldelse. så ja en slosskamp.

har skrevet klage, men kjenner jeg politiet rett avslår de den glatt. uansett. det var ikke grunnen som var noe viktig her.

 

jeg lurer på hvordan dette blir i forhold til militæret om jeg ikke får de igjen.

om du ikke veit noe om det så kan du gi blanke i å kommentere.

 

Hvis du har samme holdning ovenfor politiet er det ikke noe rart at det ble inndratt.

Sur for et saklig svar..

 

svaret mitt var ment til toal, ikke andreas. andreas sitt svar var sakelig og ga svar på det jeg lurte på. toal sitt svar mener jeg ikke hadde noe med spørsmålet mitt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok få våpenopplæring som andre. Militære våpen behandles av annet lovverk enn sivile. Er du heldig og skikker deg, kan jo et år i grønt gjøre at du får våpenkortet tilbake. Eller kan søke med det som bakgrunn.

 

Lykke til me et år i grønt!

 

Mhv

Andreas

 

OK, takk for svar Andreas. da håper jeg det går greit

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti denne problemstillingen før.

Hva politiet synes om en presons skikkethet til å ha våpen har ikke noe med hvorvidt du får tilgang til våpen i Forsvaret så sant du ikke er dømt for forbrytelser som innebærer bruk av skytevåpen eller lignende.

Troppsbefalet ditt blir ikke informert om ditt rulleblad.

Dersom du overholder sikkerhetsbestemmelser på skytebanen og ellers med våpen vil det ikke bli stilt spørsmål ved din skikkethet til å bruke våpen. Så får du prøvd HK'en, som er digg å skyte med. Spesielt for oss som er "oppvokst" med AG-3.

Lykke til i det grønne.

Link to comment
Share on other sites

Den gangen jeg var i førstegangstjenesten hadde jeg en i troppen som var dømt for legemsbeskadigelse. Blind vold på fylla kalte politiet det. Han fikk en helt normal stilling, og brukte like mye "hemmelig" ustyr som oss andre. Han fikk ikke hemmelig klarering da, men det ble glemt. Litt etter vi dimmet så reiste han i fengsel for å sone noen måneder...

Link to comment
Share on other sites

jeg har blitt anmeldt 1 gang før, men den saken ble henlagt. jeg ble registrert i politiloggen ved en anledning også, men ikke noe anmeldelse. så ja en slosskamp.

Har skrevet klage, men kjenner jeg politiet rett avslår de den glatt. Uansett, det var ikke grunnen som var noe viktig her.

 

Jo faktisk vil akkurat grunnen kunne spille en rolle i dette. Jeg kjenner deg ikke, men hvis du sloss på offentlig sted er det vel grunn til å anta at du ikke var helt edru? De ferreste som sloss "på byen" er helt edru. Da har politiet benyttet "ikke edruelig" som begrunnelse for å indra våpenkortet.

 

Dette vil nok mest sansynlig ikke bety noe som helst i forhold til din tjeneste i Forsvaret og du får nok lov til å "leke deg" med det Forsvaret har av slikt som sier "PANG"!

 

Det du bør passe på veldig nøye er at du ikke blir inblandet i noe tøys i fylla de neste årene. Da kan du søke om å få tilbake våpenkortene dine med henvisning til at du har framvist "edruelig framferd" i så og så lang tid. Det er mulig å få tilgivelse for undommelig dårskap, så lykke til! Men for all del må du passe på hva du gjør slik at du ikke igjen mister våpenkortet når du får det tilbake. Du har nok noe mindre "å gå på" i framtiden enn det som førte til at papirene røyk denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

At du har en anmeldelse eller to i forholdet til militæret kan gå utover eventuelle sikkerhetsgraderinger, med en dom f.eks. får du neppe høyere enn hemlig og kan dermed utelukkes fra mange spennende posteringer etter rekrutten.

 

Du får nok neppe skyteforbud hvis du kommer inn, vil tro sjansen for å ikke bli innkalt er veldig liten.

Link to comment
Share on other sites

sikkerhetsklarering er stikkordet her. når du skal føre inn ting så må du føre på alt dette du skriver her.

de kommer til å sjekke rullebladet ditt uansett, og vis du har latt være å føre det på ser ikke det bra ut, vær arlig.

får du da ikke ikke godkjent sikkerhetsklarering går nok dette utover tjenestested.

 

 

som nevt hold deg unna bråk på byen, som du skriver så er det to tilfeller her.

Link to comment
Share on other sites

Merk at klarering er noe annet enn autorisasjon. Mange som er klarert for Hemmelig som overhodet ikke kommer i kontakt med noe som helst "hemmelig". Denne klareringen er kun et forberedende tiltak som gjøres i tilfellet man skulle bli satt til en jobb som betyr omgang med informasjon som er gradert Hemmelig.

For å få faktisk tilgang så må man også AUTORISERES for Hemmelig. Det å bli KLARERT for Hemmelig betyr bare at hvis jobben din skulle innebære at du trenger tilgang på Hemmelig info, så kan du autoriseres for dette uten problemer. Klareringen betyr ikke at man automatisk har tilgang på alt av Hemmelig info. Mange som misforstår det der... :)

Det er forholdsvis få personer som er klarert for høyere enn Hemmelig (mao Strengt Hemmelig), totalt sett.

 

Angående hva man får lov til eller ikke; en bekjent rota litt med "alternativ tobakk og urtevekster" før førstegangstjenesten, og ble pga dette ikke klarert for Hemmelig. Men han hadde allikevel en helt grei og normal norsk førstegangstjeneste som ammunisjonssoldat i Brig N. Han var temmelig happy han, og skjøt like mye som de fleste andre gjør i løpet av året sitt i grønt.

Det er allikevel mulig at du kan få trøbbel med NATO-klareringer da, noe som fort er nødvendig for utenlandstjeneste, hvis det skulle være interessant for deg.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en som kom rett fra soning, til troppen vår.

Var en type som ikke var trygg i det hele. Første han gjorde, var vel å låne en leatherman og klippe hull i gjerdet bak kaserna, for så å stikke av. Nå er dette 15-20 år siden, kanskje.

Men han ble hentet tilbake, og ble med på skytebanen, med ag'n sin

Ikke mange som følte det var noe trygt.

 

Men eneste som ikke fikk skyte hos "oss", var en som hadde veldig redusert hørsel. Han forstod ikke hva han skulle i forsvaret å gjøre

hehe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...