Jump to content

Min Tikka T3 setter første serien 4cm over og til høyre.....


xc70

Recommended Posts

Min Tikka T3 lite,syntstokk, kal 6,5x55 har ett fenomen jeg ikke kommer til bunns i. Første serien,med kald pipe, treffer jeg 4 cm over og til høyre. Etter noen flere skudd stabiliserer den seg til sentrum. Børsa går godt. Med raufoss skytterlagammo,sierra 140gr, setter den 10 skudd i sentrumstier dersom jeg gjør jobben min. Børsa er beddet,skjefteskruene teitet med 5 kg og alle skruer på optikken er faste. Optikken er en zeiss 2,5-10x50.

Noen som har en forklaring på dette ? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Er jo symptomer på at ett eller annet står i spenn. Treffpunktet endrer seg etterhvert som børsa blir varm er et tegn på det ivertfall. Sikker på at løpet er helt frittliggende/ at stokken ikke tar i løpet en plass??

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for svar. Løpet er helt frittliggende med god margin og kroningen er i orden etter mitt syn. Men teorien om at pipeboringen ikke ligger i senter er interesant. Da jeg var hos børsemaker for å gjenge til lyddemper, såg jeg med egne øyde, da vi spente opp løpet på senterspiss, at pipeboringen er utenfor senter. Da er neste spørsmål, er dette en garantisak eller er dette noe en må akseptere ? Hvordan legger jeg frem saken til våpenbutikken jeg kjøpte rifla hos ? Eller ringer jeg direkte til importør for å legge frem min sak ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville fått børsemakeren til å lage en dokumentasjon på at løpet hadde unormalt mye kast i fm oppspenning på spisser. (Selvfølgelig om han også mener det da, men han har erfaring til å mene noe om det) Deretter, med dokumentasjonen i hånden tatt opp saken med våpenbutikken først og forklart problemet med treffpunktendring i fm varmskyting.

 

For ordens skyld, og for ikke å bli missforstått: Min erfaring med Sako/Tikka er at de normalt leverer svært gode piper, og at dette, hvis boringa er skjev, må være en skjelden glipp fra fabrikken!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt ett knippe Sako/Tikka rifler, alle utenom en .338 oppførte seg som matchrifler m. samme treffpunkt ved ren, kald, og eller møkkete pipe. Den ene .338 en samlet ikke bedre enn ca. 60-70mm./100m. eller verre, og mantlet kraftig. Fikk ny. Mener at du har en sak, og at Hornetman er inne på noe. Selv om du skyter inn etter førsteskudd m. kald pipe er dette ikke moro. Er sikker på at produsent selv ville syns dette er substandard. Vær litt obs. på rekylklakk som er et svakt punkt på T3, selv dette nok ikke klusser til noe enda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...