Jump to content

Brukte hjulvekter for støping av kuler


dartvidar

Recommended Posts

Hei jeg har noen spørsmål om brukte hjulvekter for støping av kuler.

Er det noen som er spesialister på hjul vekter?

Jeg har fått tak i 100Kg med div hjulvekter, jeg kan se det er blanding av alt mulig i kassa.

Hvordan kan jeg lettest finne ut om det er bly eller noe annet lureri ? Er det noen måte og bedømme om det er bly ? De fleste zink vektene er jo greie og gjenn kjenne på farge og de er merket med ZE tror jeg det var.

Noen av vektene er merket med bokstaver, som Pb, F, ZE, og andre er ikke merket i hele tatt.

 

Håper det er noen der ute som sitter på den kunnskapen som jeg mangler innen hjulvekter.

 

Hilsen

Tom-Vidar

Link to comment
Share on other sites

Jern, sink, aluminium og plast-triste tider for blysamlere:-(

 

Men ikke noe å bry seg om, når du smelter vektene flyter de av sink, jern og aluminium opp og du kan ta de ut av gryta (feks med en fiskeøse/spade?. De av plast går opp i røyk. Helt klart en utendørsjobb!

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis passet jeg på da det lokale trykkeriet ble lagt ned for noen år siden. Har enda ca 1 tonn setteribly liggende. Blir knallharde, men lette kuler når du støper. Har begynt å blande med vekter fra et par Herregårdsvogner, og sånn bly du bruker til å tette rundt pipa med. Litt mykere, men vekta går opp. Med rent setteribly veier ei 300grs .45 kule ca 283 grs.

Link to comment
Share on other sites

Men er det noen som vet hvordan man kan finne ut om et matriale som ikke er merket er bly eller annet metall?

 

Du kan muligens gjøre noe som heter kvalitativ analyse. Jeg har et par kjemikurs fra NTNU, men jeg har desverre glemt mye på 10 år... Jeg kan sjekke kjemibøkene mine i morgen, hvis jeg finner dem. Mulig at en enkel analyse kan gjøres for å detektere bly, zink og jern.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis passet jeg på da det lokale trykkeriet ble lagt ned for noen år siden. Har enda ca 1 tonn setteribly liggende. Blir knallharde, men lette kuler når du støper. Har begynt å blande med vekter fra et par Herregårdsvogner, og sånn bly du bruker til å tette rundt pipa med. Litt mykere, men vekta går opp. Med rent setteribly veier ei 300grs .45 kule ca 283 grs.

 

Heldig du! Du kan trygt spe Linotype 50/50 med rent bly.

 

 

Men er det noen som vet hvordan man kan finne ut om et matriale som ikke er merket er bly eller annet metall?

 

Du kan muligens gjøre noe som heter kvalitativ analyse. Jeg har et par kjemikurs fra NTNU, men jeg har desverre glemt mye på 10 år... Jeg kan sjekke kjemibøkene mine i morgen, hvis jeg finner dem. Mulig at en enkel analyse kan gjøres for å detektere bly, zink og jern.

 

Sikkert mulig å gjøre dette veldig avansert, men om en skal sitte å sortere hvert j..a lodd går en fort lei hele prosjektet, og nøyaktig hva slags legering en har betyr ikke all verden. Trenger en bløte kuler til snille pistol og revolver ladninger blander en rent bly og hjulvekter, kun hjulvekter til snille rifleladninger og harde pistol/revolver ladninger. For harde kuler slipper en kula rett fra tanga og ned i en bøtte vann. Det er skrevte tusenvis av sider om temaet men det enkle er det beste.-)

Sorter ut det du vet er rent bly (plater, ballast fra Volvo stasjonsvogner). Hjulvekter kan ha godt av litt tinn, 1-2%. Loppemarked, bruktbutikker, skapene til svigermor inneholder ofte mye tinn i form av vaser og fat, smelt det ned i passende barrer. Eller kjøp stangtinn beregnet for karosseriarbeid.

Skaff en krabbekoker, en stor gryte (rustfritt eller jern-IKKE aluminium), et par brett muffinsformer og smelt ned det du har. Det som ikke smelter er ikke bly og kan skummes av med en øse. Hiv oppi en bit sterainlys og rør godt rundt oppi gryta, skrap godt i bunnen og langs sidene. Det grumset som flyter opp skummes av. Resten er bly, øs det opp i muffinsformene og du har fine, rene barrer til å putte i støpegryta.

 

Sinkloddene kan du feks støpe offeranoder til båten av:-)

Link to comment
Share on other sites

Har smeltet ned noen hundre kilo bly i vinter. Blir vanskelig å finne rimelige kilder til bly nå. Snart slutt på alt av hjulvekter og endel av de du finner er gjerne forurenset av zink som dette:div_006_%28Medium%29.jpg

Har en mistanke om at ALT av hjulvekter blir smeltet ned sammen usortert.

 

Her er mitt oppsett med krabbekoker og muffinsformer:normal_div_009_%28Medium%29.jpg

 

normal_div_010_%28Medium%29.jpg

Ganske enkelt og greit å skille fra klips og bly. Senere har jeg gått over til en fiskespade.

Vekter av stål og zink flyter og er lette å fjerne. Men la ikke zinkvekter ligge så lenge at de løser seg opp, for da er fare for at alt må kasseres.

Korter ned smeltetiden veldig hvis du tilfører varme fra toppen også.

 

normal_div_056_%28Medium%29.jpg

Her smelter jeg ned bly og div fra en kulefanger. Greit å gjøre det utendørs...

 

normal_div_057_%28Medium%29.jpg

Her er alt klart for merking og lagring. Dette rakk jeg før barna kom hjem fra skolen.

 

Til vinteren blir det støping av kuler igjen. Nye 6 hulls tenger fra lee ligger og venter..

 

Bare husk briller og klær som tåler litt søl, og husk bly ER varmt.

 

Og en ting til: hold dere UNNA blyet i området MITT !! :twisted::D:D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig greit med blymuffins, veier akkurat 1kg, lette å stable og går greit i gryta.

Merker de bare med tursj alt etter hvilken blanding det er og stabler de i fine stabler.

 

Kan være lurt å smelte ned store mengder til ferdige legeringer alt etter ønske og behov.

Bør nok ha noen muffinsbrett for å få litt fortgang.

 

Den gryta øverst måtte jeg sandblåse for å få rein. Har en mistanke om at de hjulvektene var blandet med noe (zink). Klebret seg til både tenger og gryte.

Godt jeg har noen hundre kilo bra bly på lur.

 

Kulefangere på pistolklubber er fine kilder. Har støpt fine kuler for .38 spes med luftpistolkuler som råvarer. Til feltladninger kan du bruke nesten rent bly + 1% tinn.

Jaktladninger for .44 derimot, bruker jeg hjulvekter som slippes i vann.

Link to comment
Share on other sites

F er Fluor, ikke jern (Fe).

Fluor brukes visst for å få flytende metall til å flyte bedre (ifølge Wikipedia).

 

Om det er FLUOR i faenskapet ville jeg vært forsiktig med å smelte det om. Fluor er giftig som fy og er en gass ved vanlig romtemperatur. Flour finnes (omtrent) ikke i ren form så det er et eller annet flourid (blanding av Flour og noe annet)i så tilfelle.

 

Uansett ville jeg undersøkt nøye hva slags greier dette er om det er misstanke om at det er Flour i det. Om du smelter om noe som med fører at Flour frigjøres som gass har du et stort helseproblem på nakken.

 

Fra Wikipedia:

 

"Utskillingen av fluor fra flussyre er en meget farlig prosess, og flere kjemikere omkom eller ble blinde som følge av fluoreksponering under forsøkene."

 

Nå aner ikke jeg noe som helst om fremstilling av metallblandinger til noe som helst formål, men jeg husker da såpass at om det står Flour eller Klor eller noe annet på ting, så ville jeg aldri varmet det opp til temperaturer som gjør at metaller smelter, uten å vite noe mere om dette. For alt jeg veit kan dette være helt ufarlig, men jeg ville altså vært sikker først.

 

Sikkert andre her på kammeret som veit noe om dette?

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

F er Fluor, ikke jern (Fe).

Fluor brukes visst for å få flytende metall til å flyte bedre (ifølge Wikipedia).

 

Om det er FLUOR i faenskapet ville jeg vært forsiktig med å smelte det om. Fluor er giftig som fy og er en gass ved vanlig romtemperatur. Flour finnes (omtrent) ikke i ren form så det er et eller annet flourid (blanding av Flour og noe annet)i så tilfelle.

 

Uansett ville jeg undersøkt nøye hva slags greier dette er om det er misstanke om at det er Flour i det. Om du smelter om noe som med fører at Flour frigjøres som gass har du et stort helseproblem på nakken.

 

Grey Ghost

 

Sa han som bodde i ........ :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...