Jump to content

Kulevalg og ladedata til fugl i cal 223 ?


xc70

Recommended Posts

Hei, står på trappene til invistering av rifle i cal 223 :D . Siden jeg er links, er det lite utvalg i rifler. Har tilbud på en Cz 527 american som frister. Nå har denne riflestigning på 1:12. Etter det jeg har søkt og lest på forumet er det vanskelig å få stabilisert kuler som er tyngre enn 55 gr med denne stigningen. Så leser jeg og at det er tunge kuler som er bra og som ødelegger minst kjøtt. Har jeg da ett problem ? :roll: Eller er det mulig å ladde 55 gr kuler som da lager pene hull i fuglen ? Må ha en løsning dersom jeg ikke får presisjon med 75-80 gr kuler. Forslag til kuler på 55 gr og ladninger som blir brukt til rype ? Dersom det er noen med Cz 527 og stigning 1:12 som vil dele erfaringer med en kommende 223 jeger så setter jeg pris på det. :D

Link to comment
Share on other sites

Norma sin 55 grs og Lapua sin 55 grs, begge helmantel, kan godt brukes på fugl. Har dårlig med ladedata, siden jeg bruker .222.

 

Uansett hører jeg at lav hastighet, som feks 800 m/s er greit med disse smårakkerne. Mindre sjanse for fragmentering da. Bruker selv 50 grs, men har jaggu til gode å se dem treffe fugl... Lader disse til ca 800 m/s.

 

Norma sin skal ikke være umulig å få tak i ferdigsydd, men den høres litt rask ut med 990 m/s:

 

http://norma.cc/sv/Produkter/Jakt/223-Rem/Helmantel/

 

Til sammenligning har Norma to .222-patroner med samme kule, altså fmj 55 grs, med stor forskjell i hastighet, hhv 850 og 940 m/s. Mener bestemt den første heter "Fågel". Den kjappe er nok jaktmatch.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linker. Blir nok en Cz 527 i 223. Nå vurderer jeg hvilket sikte jeg skal kjøpe til den. Rifla skal brukest til rype og revejakt. Ser for meg 50mm opning, med lys og eit forholdsvis fint trådkors. Det vil vel passe i skumringen til reven og til fjellrypa. Noen som har forslag til ett bra sikte ? Budsjett +- 10 000. :D

Link to comment
Share on other sites

Her ? Har du en link? :D

 

Ups! Glemte linken! Takk for hjelpa, Kjell Olav, for det var den jeg mente! :)

 

Et bra sikte til revejakta kan være en Zeiss Classic 2,5-10x50 med lys til 7 990,- hos XXL. Bedre sikte under ti lapper finner du nesten ikke. Du får også 3-12x56 til under ti lapper, men herregud for et beist på en slik rifle. 50'en er ikke for liten den heller. Retikkel 60 og 66 feks er greia om du vil ha fint trådkors (60 - opplyst prikk, 66 - opplyst kors)

 

Se ellers opp for brukte Zeiss Victory 2,5-10x50. Dette er namnamsikte, og det dukker jevnlig opp noen til under ti lapper. En Varipoint kan også være greia. Da har du også lys om dagen. Kan knapt huske å ha sett slike til salgs brukt, men plutselig er det en der...

 

Jeg har akkurat satt på en Zeiss Classic Diatal 7x50 med ret 66, og det ser svæææært lovende ut til revejakt! :). Den går nok bra til fuglejakt og, tenker jeg.

 

Ellers er det selvsagt også andre merker enn Zeiss som duger til revejakta, men jeg kjenner lite til dem! Schmidt&Bender, Kahles, Leica, Docter, Swarovski m.fl. er gode merker med god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Ja det ser ut til å bli en zeiss 2,5-10x50. Har en slik på tikkaen min med retikkel 40. Vil nå ha en med retikkel 66 som har finere trådkors. Men hvem selger denne ? Xxl har vel kun retikkel 40 ?

 

Til reven - ja

Til rypejakt på litt avstand - definitivt ikke. FFP kikkerter er og blir litt bob bob for skyting på små mål og litt avstander. Tykt retikkel i tillegg = enda verre. Må bestemme deg hva som er viktigst, Rev eller Rype. Vanskelig å få i både pose og sekk om prisen ikke skal bli helt ille. Svært godt valg er en 4-16x50 FL. Svært "god" pris også

 

Om det var jeg som skulle valgt - ville jeg kikket lenge og vel på en Conquest 4,5-14x50(har jeg hatt 3 av selv) evnt en Victory 5-15x42. Der har du bra optikk til bruk i mørket samtidig som du har relativt tynt retikkel for bruk på rypa på litt avstand. Lå en brukt V 5-15 på finn for noen dager siden. Eneste negavtive jeg husker er at den ikke hadde paralaksejustering og var ett H**** å få skarp på korte avstander.

 

En av de europeiske med SFP retikkel er også naturlige valg. Av de lettest tilgjengelige er en brukt Victory med Ret 60 et suverent valg. Meopta R1r 3-12x56, Docter Klassik 3-12x56 med punkt retikkel og ikke minst Swarovski Z3/z5 og Z6 det samme. En 56mm på en 527 er jo mye glass med ganske lite rifle under.....

 

Torsbo i Sverige har kjørt knallpriser på Swaro hele våren. Bra plass å sjekke det også om du ikke finner dem her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar sauer 150. Dette med FFP og SFP har ikke jeg hengt meg opp i. Må muligens gjøre det. Trodde at retikkel 66 i FFP er fint nok trådkors på rypa ut til ca 130-150m. Lengere hold vil jeg neppe skyte på. Det fine med 66 er og at det har lys. Har søkt litt men finn ikke ut om victory 5-15x42 leveres med ret 66 og lys. Gjør den det, er nok det ett godt alternativ. Conquest 4,5-14x50 leveres vel ikke med lys. Og lys vil jeg ha. Den victory 4-16x50 FL leser jeg at mange mener er tung og klumpete. Men som du sier må jeg nok prioritere enten reven eller rypa.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke være et problem med FFP mot små mål hvis trådene i siktekorset er tynne nok. Jeg har ingen problemer med å sentrene en måse på 600 meter i mitt FFP retikkel. Skyter ikke på den avstanden, men har kikket på måsene bare for å se og målt av standen med lasermåler.

 

Må bare tipse deg om at du bør kikke på Ruger Hawkeye Predator, snasen rifle med 1:9 stigning. Eneste minuset med riflen er at den ikke har løst magasin, hvis man velger å se på det som et minus :) Må bare si at den ser vanvittig mye flottere ut i virkeligheten enn på bildene inne på ruger sine sider :D Malle har skrevet en test her inne på den riflen og jeg må bare samtykke med det han skriver om den.. :)

Link to comment
Share on other sites

Vil høre med min lokale zeiss forhandler om pris på 2,5-10x50med retikkel 66. Finner den ikke på nettet. :roll: jeg har sett litt på den Rugeren. Fin børse og anvendelig med twist 1:9. Men denne er 500g tyngre enn czen. Og carabinen leveres vel ikke som links. Hver enkelt gram teller når denne skal vere festet til sekken. Har nå vert innom noen amerikanske sider der czen får mye skryt. Liten,lett og god presisjon. Vel og merke med kuler rundt 55 gr. Noen sier opp til og med 62gr. Til mitt bruk håper jeg det holder. Etter det jeg leser virker det som om man ladder ned 55gr kula til rundt 800m/s vil det vere ein fin rypekombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Finnes det noe kjøpeammo i .223 med helmantel kule som har utg.hast på ca 800-850 m/s? Gjerne kuler opp til 70gr +. . . ? Tenker å teste presisjon i disse før jeg (evt) begynner på ladekarusellen. .

Takker for svar :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Greit om vi tar med 222 i denne diskusjonen? Har lest opp og ned om kulevalg uten å bli helt klok, tydeligvis mange varierende meninger og erfaringer her. Jeg trenger kuler til alt lovlig vilt, men det er jo greit å ikke ha 17 ladninger å forholde seg til...

Skadedyr etc er greit, går nok for 40grs V-Max der, 55 TSX ser ut til å bli glitrende på rådyr. Men hva med fugl? Det jeg har i samlingen nå er 55 og 62 FMJBT, 63 Sierra SP og 69 SMK (strøken presisjon). Klarer man å finne én kule for alt fra rype til tiur? Eller skal jeg bare bruke TSX på alt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...