Jump to content

For kort løp i 6,5


Stihl Crazy

Recommended Posts

Hei har ei cz i 6,5 som er kappa til 48 cm langt løp. Har hatt ho ett par tre år og skote to hjorta (under 30 m hold) og nokre gjese med ho. Løpet er kappa pga dempar. Var ikkje klar over dette med løpslengde og fart når eg fekk dette gjort og har derfor begynnt å lura på om løpet er for kort rett og slett iverfall når det blir litt hold.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er det ikke noen problem så lenge du skyter med ferdigrulla ammo, da er det det som står på pakken som gjelder uansett løpslengde. Lader du selv, kan du i en kontroll måtte stå "til ansvar" om ikke ladningen ikke holder mål. Om elgen, hjorten, gåsa eller hva det måtte være kjenner forskjell om det mangler noen få joule tviler jeg på. Skuddplassering og kulevalg har like mye å si.

Link to comment
Share on other sites

Du klarer sannsynligvis ikkje kravet til anslagsenergi, men DN går ut i frå det som står på pakken, so du vil ikkje havne i knipa pga det.

I praktisk bruk og effekt på "normale" jakthold trur eg ikkje dette vil ha so mykje å bety, men som med alle andre kaliber og ladningar so bør du teste på ulike avstandar slik at du kjenner kulebana.

Ladar du sjølv, so kan du kanskje hente inn litt med valg av kule og krut.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en ny "For eller mot 6,5"-tråd gående for tida - så du kan jo stille samme spørsmålet der, hvis du tør! :mrgreen:

 

Pipelengde må tilpasses patrontypen - er det stort patronvolum i forhold til "hølet" (mye "magnum"), må man bruke saktebrennende krutt. Og skal man få nytte av denne kruttmengden, må man ha "arbeidsvei", dvs. lenger pipe. For "magnum"-kalibre som 6,5x55 bør en ha ca. 65 cm pipe. Ved kortere pipe, taper en ca. 5 m/s pr cm en kutter. Du kan regne med å ha 50-60 m/s mindre hastighet enn i ei 60 cm pipe, og kanskje så mye som 100 m/s mindre enn i ei 740 mm Sauer-pipe.

 

Patroner med større "høl" i forhold til patronvolumet passer bedre til raskere krutt. Derfor taper patroner som 308 W mindre ved pipekapping, ca. 2,5 - 3,5 m/s pr cm., avhengig av krutt-type.

 

Hjort og rein merker sikkert ikke noe forskjell, men for de som skal på elgjakt, kan pipekapping gjøre en marginal patron som 6,5x55 enda mer "marginal".

Link to comment
Share on other sites

Jeg kappet min Blaser R93 i 6,5x55 til 50 cm. Og i mitt løp mistet jeg 4m/s per cm med Lapua 123gr 920m/s i forhold til hva Lapua oppgir med sine 74cm fabrikkløp.

 

Men for meg blir det ei rådyrrifle og stål på lengre hold (ala Roe, men er ikke like treffsikker :lol: ) . Har ei Mauser M03 i 458 Lott hvis det blir noen elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...