Jump to content

Valg av tennhetter


khv

Recommended Posts

Hei

Har tenkt å begynne å lade ammo sjøl og lurer på følgende:

Mange annbefaler Federal tennhetter fordi de er myke.(Trenger lett annslag)

Passer derved fint i for eksempel revolvere med lettet avtrekk (svakere fjærer)

Spørsmålet er:

Er det i hele tatt noen ulemper med å dette(myke tennhetter)?

Tenker da på generelt grunnlag i alle håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Lee anbefalte Win. og CCI hetter da disse skulle være bedre forseglet enn f.eks. federal mot støv fra tennsats som er eksplosivt. Rengjøring av og til er jo ikke dumt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel litt på kanten av hva trådstarter fokuserte på, men alikevel av relevans for oss som lader endel amo selv.

Nå lader jeg stort sett bare 45. ACP, men har der merket meg at tennhetter, ivertfal de jeg har prøvd, går utrolig trått inn i hylser av merket Sellier & Bellot. Jeg har ingen ting imot dette amo merket generelt, men med tanke på å bruke 45. ACP hylser fra dette merket til lading vil jeg si at det fortoner seg som et dårlig valg. Jeg kommer iverfall aldri til å kjøpe mer 45. ACP amo av dette merket. :(

(Nå har jeg jo også liggende mange hylser fra treningsamo i 6.5 x 55 av dette merket, jeg får håpe jeg ikke kommer til å oppleve de samme problemene der om jeg skulle finne på å lade noe amo i dette kalibret også.) :smile:

Link to comment
Share on other sites

ser for meg ut som Federal hettene ikke tåler like hæyt patrontrykk som de andre hettene.

så en får "trykktegne" på hettene lenge før en får de på de andre hettene.

Skal jeg lade HOT bruker jeg CCI, men sån til det vanlige bruker jeg Fed. 210.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader utelukkende Federal, og har opplevd hylsespreng ved eksperimentelle ladninger uten noe hetteproblem med Federal.

Men, det kan kanskje hende det kan oppstå problemer med andre krutt typer eller ladninger. Selv lader jeg mest .40 S&W med 320 krutt, men opplevde hylsespreng ved bruk av 310. Hettene, og hylsa var flat i bakkant, men hetten holdt, utrolig nok!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns også federals SP hetter blir fort flate, så jeg foretrekker også litt hardere hetter til friske magnumladninger i f.eks 357. I alt annet så bruker jeg gjerne Federalhetter.

 

Lader 357 i en Lee turret, men med manuell hettemating

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...