Jump to content

Hvordan få ungdommen interessert?


jh s

Recommended Posts

Jeg kan forklare litt av dette problemet da jeg er 17 år og for ikke lenge siden tok jeg jegerprøven og kjøpte meg en lanber gyttorp.

 

Da leirduebanen i tromsø (tromsdalen) åpnet, dro jeg å min far bort for å øve litt før jakta, det første som møter meg er gamlinger som sutrer over at jeg traff så lite at jeg ikke hadde noe der å gjøre, kunne bare dra hjem.

Hagla var dårlig i følge dem, jeg sto feil, var kledd feil(!)

 

Så det ble med den ene dagen og mer har jeg ikke tenkt å dra dit før gamlingene er blitt gamle nok til å forsvinne.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok et problem flere steder, dessverre. Skytemiljøet virker ganske "lukket" enkelte steder..

Men disse gamlingene fikser du lett. Kjøp deg etpar kasser med duer og en manuell kaster, så drar du og faren din til et jorde dere får lov av en bonde til å bruke (om dere ikke eier selv), så trener du hardt og seriøst der du er selvkritisk og ser etter feil, og retter på feilene med en gang.

Om du er flink med dette, så kan du dra tilbake til leirduebanen til våren og skyte fullt hus, så setter de nok kaffegruten i halsen. :-)

 

Men vær klar over at de også kan bli "irriterte" over at en "nybegynner" skyter bedre enn de, og hvertfall når du gjør det med en "billig dritthagle", så kan de stå der med sine gullforgylte overprisede berettaer eller hva det måtte være :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

NJFF fokuserer fælt på ungdomsarbeid om dagen, og vi her i Røros JFF har klart å stable på plass ett brukbart ungdomsutvalg. Jeg sitter i skytterutvalget sammen med tre andre med fersk instruktørutdanning så vi arrangerte ett uhøytidelig kurs for dem, gratis selvfølgelig, med både teori og praksis. siden dette har ungdommene vært jevnlig på banen og de skyter GODT!

Fryktelig artig å se slik fremgang, det virket motiverende både for instruktørene og guttene:-)

Vi har også hatt egne kvelder for ungdommene å da kommer det fler. Det jeg opplever som viktig for å få tak i folk er at de må komme i flokk, er nok litt skummelt å dra på skytebanen alene for en ungdom. Har NJFF ett oppegående ungdomsutvalg hos dere? isåfal mener jeg dette er veien å gå.

 

 

Steinar

Link to comment
Share on other sites

Det er nok et problem flere steder, dessverre. Skytemiljøet virker ganske "lukket" enkelte steder..

Men disse gamlingene fikser du lett. Kjøp deg etpar kasser med duer og en manuell kaster, så drar du og faren din til et jorde dere får lov av en bonde til å bruke (om dere ikke eier selv), så trener du hardt og seriøst der du er selvkritisk og ser etter feil, og retter på feilene med en gang.

Om du er flink med dette, så kan du dra tilbake til leirduebanen til våren og skyte fullt hus, så setter de nok kaffegruten i halsen. :-)

 

Men vær klar over at de også kan bli "irriterte" over at en "nybegynner" skyter bedre enn de, og hvertfall når du gjør det med en "billig dritthagle", så kan de stå der med sine gullforgylte overprisede berettaer eller hva det måtte være :-)

Ja ver det vi endte opp med, var 5 stykker som spleiset på en brukt kaster.

Link to comment
Share on other sites

Skriver svaret litt generellt og ikke bare rettet imot hagleskyting:

Her er noen tips å ta med seg på veien:

 

1: Engasjer skolene i nærmiljøet:

- Jegerprøven som valgfag (det hadde jeg en gang i tiden)

- Arranger en skoledag på skytebanen. Det gjøres jo i forbindelse med andre ting, så hvorfor ikke med skyting?

- Informasjon om tilbud til elevene

 

2: Sørg for å informer om tilbud!!

- Vi har fått noe som heter internett, det må også de som holder på med skyting skjønne. Hvor vanskelig kan det være å lage en nettside som gir litt enkel informasjon? Skal du engasjere ungdom så må du bruke informasjonskanaler som ungdom bruker!

 

3: Når ungdom kommer på skytebanen så sørg for at opplevelsen blir såpass bra at de har lyst å dra tilbake dit! Hvis det første de møter er en person i cowboyhatt så kan du glemme å få folk tilbake!

Link to comment
Share on other sites

1. Arranger egne dager hvor juniorer kan komme og få prøvd seg, da er det viktig at man gir informasjon med feks: at noen tar seg tid til og reise på skolene og få presentert dette istede for at man bare får noen til å dele ut noen lapper som blir helt borte for ungdommen.

 

2. Det skader ikke og ha det ekstra billig på disse dagene og billig på trening i utgangspunktet, skyter selv for kroken jeger og fisk som er veldig flinke til rekruttere, og kommer det først 1 fra et klassekull hopper det plutselig på flere som vil prøve seg, bare fra den klassen jeg har godt i var vi 7-8 stykker som var jevngamle når vi startet. dette gir også ekstra lyst til og forbedre seg og konkurrere på trening.

 

3. vær flinke til og følg opp de nye skytterne !

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg kan nok ikke kategorisere meg som ungdommen, men jeg en jente som selv tok initiativet til å ta Jegerprøven og dra ut på den lokale haglebanen selv. Her har jeg stilt opp hver uke siden eksamen ble tatt i april og ble godt tatt i mot av de faste karene som har gått hit i mange år. Det kan godt hende det har noe med at jeg er av det motsatte kjønn selv om det er 3 litt eldre damer der, men jeg stortrives å snakke og få råd av disse menneskene for å bli en bedre skytter.

Vi har trapbane, sporting bane, pressbane og kalktavle, hvis man skal prøve seg på noe som rifle så må man ha bil for å komme seg dit noe som gjør det vanskelig for en student som meg. Dette er jo et problem for sånne som meg som virkelig er ivrig på å trene å skyte, men ikke ha muligheten til å faktisk dra dit på egenhånd. Riktig nok kan man spørre etter å få sitte på med noen av og til, men det går også en grense for hvor mye man kan ta seg til rette for dette.

3 September er siste gangen før haglebanen stenger for sesongen før den åpner igjen i april 2014, hvor skal man da gjøre av seg for å fortsette med skytingen?

Link to comment
Share on other sites

Litt nekroposting må vi vel kunne gjøre i agurktiden...

 

De fleste syns vel det bare er kjekt med selskap på vei til banen, betaler du bensinpenger attåt tror jeg ikke det skulle være noe problem å få sitte på med noen 8)

 

Det er av og til noen som har tilgang til områder der det går an å skyte utenom "sesongen" på banene, om man da ikke er opptatt med jakt. Du må nesten forhøre deg på skytebanen når du er der.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig me det Marcel og Rausheim skriver.

 

La ungdommene få prøve det dere har av våpen! La dem selv finne ut at man lærer mye ved å stå og hamre .22LR på 25m, ikke tving dem til det.

 

På utendørsbanen hos oss setter vi normalt opp en halv feltløype og går den et par ganger for vi tar kaffe & vaffelpause.

Deretter går vi løypa et par ganger til for til sist å avslutte treningene med litt "friskyting".

Da får nykommerne prøve det de vil av de våpnene (både private og klubbvåpen) som er på banen. Det gir de fleste nykommerne mersmak å få prøve en .357, en DE, eller en .44!

 

Vi har ikke duelltre på banen men har ofte brukt ballonger i "friskytingen", og det har vært veldig populært.

Heng opp seks ballonger pr skytter, la skytterne lade med seks skudd. (Klarer man ikke alle ballongene på seks skudd lades det enkeltskudd.

Førstemann til å plukke ned alle ballongene vinner en liten premie (Skrytebilde på hjemmesia eller lignende)

 

Dessuten kjører vi med subsidiert ammo og tar skarve femtilappen for sikkerhetskurset. Det er sykt mye enklere å innprente sunne holdninger og fokus på sikkerhet i ungdommer enn i "gamlingene" som ramler innom banen.

 

Det hører forøvrig med til historien at jeg skyter for/hos to klubber i nabokommunene, klubben der jeg bor (innendørsbanen deres er fem minutters gange fra der jeg bor).

Klubben der har stort sett bare veteranskyttere, og mangler kaffetrakter. De møter opp går rett i en bås og skyter sine treningsskudd og går rett hjem, og har de sagt hei til deg i løpet av kvelden er du heldig... slik rekruterer man verken unge eller eldre skyttere!!

Link to comment
Share on other sites

3 September er siste gangen før haglebanen stenger for sesongen før den åpner igjen i april 2014, hvor skal man da gjøre av seg for å fortsette med skytingen?

 

Hei det er vanlig at Lerduebanene har åpent hele året her i Østfold med omegn ihvertfall, tror nok ikke du behøver å reise langt for å finne en annen bane om vinteren :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forholdsvis ung, og vil komme med et par momenter som irriterer meg.

 

1. Det er mange gamlinger (beklager om jeg støter noen) som griner fælt på nesen om noen velger utenfor A4 mtp våpenvalg. Ikke alle synes det er morro om våpened ser ut som en sykkelpumpe med påskrudd vedkubbe. Kanskje de da velger en GSG 1911 fremfor en Walther GSP. Ikke alle har råd til en Pardini 9mm, og kanskje kjøper en Glock i stedefor.

 

2. "Vi" er Counter Strike og Call of Duty-generasjonen. AR-15 er fett og burde kunne jaktes med, og skulle jeg skutt leirduer skulle jeg jaggu hatt en Benelli M4. Dette er jo selvsagt fy-fy for gubbene med M98.

 

3. Det er overraskende mange som tror at det å få tak i våpen, og særlig de litt mer spenstige, er dritvanskelig, ulovlig eller forbudt. Folkeopplysning hadde vært på sin plass.

 

Sånn. Nå kan dere henge meg fordi jeg banner i enkeltes kirke.

Link to comment
Share on other sites

gubbene med M98

M98 (du mener sikkert K98F1, bedre kjent som HV-mauser ;) ) er da et tøft våpen? (i originalstokken, ikke med "jaktstokk" og en hyperduper kikkert på toppen) 8) Alt slikt har med presentasjon å gjøre, og det blir jo en balansegang mellom hvordan man ønsker å fremstille både skytesport og jakt. Enkelte personer og institusjoner for virkelig vann på møllen av alt som kan minne om svart plastikk, og selv om både CoD-generasjonen og Duke Nukem-generasjonen setter pris på det er det ikke sikkert det er udelt positivt med et sånt image...

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke noe argument det da, at en AR-10 bare SER skummel ut. Er jo populære kaliber både AR10 og AR15 bruker, og jakt med Mini30 er jo godkjent, hvorfor ikke en AR10.

 

Eller AR15 istedenfor en Mini14, for å ta et eksempel. Kan jo også nevne Blazer og alle de andre halvautomatene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...