Jump to content

Ørepropper til skyting og jakt


Jegerbombom

Recommended Posts

Har tengt litt på "propper" i tillegg til hørselvern/elektroniskevern, har tidligere brukt skummpropper men de er klundrette å sette inn og tar litt tid før de tetter og med hørselvern for dobbel beskyttelse på banen blir jeg "stokk" døv og får problemer med å høre standplassleder.

Har det siste året kjørt med elektroniske klokker utenpå proppene og har prøvd å kompansere med å kjøre opp lyden max på disse, men er enda ikke fornøyd.

Har sett litt på aktive propper som ReSound Jeger, Soundscopes, Jaktpropper fra Namsos audiosenter og SoundGear fra Starkey men disse koster en del kroner, men det er vel verd det for å ta vare på hørselen.

Ser også at Starkey har noen silikonpropper de kaller ER-20 Hørselvern som ved hjelp av filter skal senke lyden med 20db, kan dette være noe å ha innenfor øreklokkene da de er raske å sette inn og tetter med en gang og ikke bruker batterier som går tom på de besyndligste steder og tidspungter.

Har de siste ukene på banen brukt silikonpropper på snor og er storfornøyd med enkelheten å sette de inn, dempingen sammen med elektroniskehørselvern og det faktum at de henger sammen ved en snor og dermed ikke forsvinner når de henger rundt nakken, men ble i kveld litt skremt på banen da jeg ikke rakk å få de inn og øreklokkene på plass før ordren "ILD" ble gitt, så da er jeg litt tilbake å tenker på filterpropper som ikke trengs å fjernes for å føre en samtale under skivelapping, bare vippe klokkene tilside for å prate men alikevell ha en "buffer" på 20db i bakhånd hvis man blir overrasket av et skudd.

Aktive propper kan jeg jo bruke alene under jakt og slipper klamme klokker etter timer på jakt og har derved en fordel der...

Filterpropper ser jeg for meg at kan brukes på jobb i støyområder i stedet for bøyler med propper når spikerpistolene brukes, for ikke å snakke om den jævla gassdykkert pistolen, to tre skudd fra den så begynner det å skurre i ørene.

 

Noen som har tanker om dette og erfaring med aktivepropper eller filterpropper som de gjerne vil dele med en som enda ikke riktig har bestemt seg hva som kan bli den salige/behagelige middelgang????

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Surefire sonic defender EP3 medium:

http://www.armygear.com/products/Surefi ... r-EP3.html

De sitter mye bedre enn de standard engangsproppene og holder seg godt på plass i mine ører.

Finnes både i forskjellig ørestørrelse og størrelse på øregangen (EP4). Ikke så lett å finne ut størrelsen, men EP3 medium dekker visstnok det meste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har propper fra Starkey og har ikke angret på det kjøpet.

Med godt redusert hørsel vil jeg gjerne ta litt ekstra vare på det som er igjen. Hovedpoenget for meg var å ha noe som funket på jakt. Man skyter kanskje ikke mange smeller i året, men èn kan være nok. På skytebanen funker jo det meste.

 

Jeg kjøpte først elektroniske hørselvern fra Peltor, men ble aldri helt fortrolig med de. Det ble varmt og de tok inn vindstøy noe fryktelig.

Så nå blir høstens jakt min tredje eller fjerde sesong med proppene fra Starkey. Grunnen til at jeg valgte disse og ikke Resound Jeger var:

- Mikrofonplassering skal være bedre på Starkey slik at de ikke tar inn vind så voldsomt

- Det ble kjørt en kampanje på Starkey slik at prisen var lik

- Var batteriet større? Mener å huske det. Det holder uansett 3-4 dager heldags bruk.

 

Jeg bruker de både på jakt og skytebane. På jakt er det viktig å ikke falle for fristelsen å prøve å få seg "superhørsel", men å sette i èn propp og justere lyden på denne slik at man har lik hørsel på begge sider. Så kan propp nummer to settes i. På stille dager hvor man sitter på post kan det skrues opp litt, men hvis man beveger seg gjennom skogen blir dette rett og slett litt slitsomt. Jeg klarer i vert fall ikke å skille ut uvesentlige lyder som plutselig blir veldig høye.

På skytebane bruker jeg i tillegg vanlige hørselvern over dersom jeg skyter under tak og med flere skyttere. Vanlige hørselvern dekker i tillegg til selve øregangen også banstrukturen rundt øret. Ved feks figursti hvor man skyter ett skudd alene bruker jeg kun proppen.

 

Lyden blir litt mer "elektronisk" enn naturlig hørsel, men jeg har i vert fall klart å venne meg til det uten store problemer. De sitter i fra morgen til kveld i jakta, selv under lunsjrasten. De få gangene jeg er på elgjakt så kobler jeg jaktradioen til en høreslynge som henges rundt halsen og da går lyden rett i proppene. Kjærringa har også fått satt en talemikrofon på høreslyngekabelen så jaktradioen kan ligge i lomma hela tida.

 

Dersom man kun jakter på slik måte at man i god tid i forveien vet at man skal skyte og kan sette på seg hørselvern av en eller annen type så trenger man kanskje ikke slike propper?

 

Det koster noen kroner, men for meg har det vært verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg et par Peltor øre plugger av den typen med plugg i begge ender. http://www.midwayusa.com/product/453211/peltor-indoor-outdoor-range-e-a-r-ear-plugs-nrr-22-db-1-pair?productNumber=453211 Den grønne siden skal inn når det er mye og konstant bråk, mens den gule siden er ment å ta topper og slippe i gjennom mer lyd. Jeg har brukt dem med gul side inn på jakt men merker nok at jeg kanskje mister litt i meste laget av detaljer ved skogsfugl, men til rype fungerer det bare fint. Men jeg lar heller en tiur fly enn å måtte skrike "HÆÆ!!!!" til jeg dør.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange innteresange produkter som foreløpig har blitt listet opp, skal sette meg en kveld og sammenligne produktene før jeg tar en avgjørelse om hvilke som skal kjøpes, dette er produkter midt i den leia jeg så for meg når jeg stilte spørsmål om slike produkter.

Bare fortsett å komme med erfaringer om forskellige ørepropper, både elektoniske og filterpropper :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i et drøyt års tid brukt disse . Der har jeg fått satt inn filter som enkelt byttes og som kan blokkeres helt, og i tillegg en ekstra gjennomføring for slange for radio i det ene øret. Jeg har mange ganger stått med disse på standplass og glemt å sette på klokkene uten at det i det hele tatt oppleves som et problem. I andre situasjoner der det er noe støy men jeg ønsker å kunne snakke med andre fungerer det også helt glimrende. Disse skal dempe 28 - 35 db og koster vel rundt 1000,- med ett filtersett + avstøpning etc. Absolutt verdt pengene!

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om noen har prøvd disse : http://www.starkey.no/produkter/soundgear-by-lapierre" target="_blank

 

Virker jo som en grei løsning med tanke på at man slipper å ta avstøpning.

Bruker ellers 3M 1100 ørepropper fra jobb og disse funker meget godt,demper 37db SNR/29db NNR.De er grei nok på skytebanen,men vurderer overgang til elektroniske propper,da det faktisk kan være greit å høre noe når man går på jakt... :smile:

Ørene har jo fått noen haglesmell opp gjennom årene :roll: og det kunne jo være greit å beholde nivået de er på.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Låner denne tråden litt.

 

Noen som har testet disse?

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/sece869b888de/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/347115&ff_pos=14&ff_origPos=14&ff_simi=98.48&ff_TrackGUID=506DDB7E-6CE0-BECE-885C-14141418781E

 

Bruker idag vanlige skumørepropper under øreklokkene når jeg er på pistolbanen, men de er vanskelige å ta ut/inn mellom seriene og blir ukomfortable etter hvert. Kan det være så enkelt at dette er løsningen for meg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...