Jump to content

Tips til kikkert for måneskinnsjakt!


jkjersem

Recommended Posts

Hei, skal arve en mauser av min bestefar nå snart. Det er en Mauser M98. Den skal jeg jakte med, og skal derfor montere ett kikkertsikte på den. Jeg skal nå til og begynne med mest jakte på rev, og skal da på måneskinnsjakt. Derfor trenger jeg en kikkert med rødpunkt.

tenkte meg sann ca. 3-12x50.

Har ikke tenkt å kjøpe meg en så veldig dyr kikkert, men kan vell strekke meg til 7000-8000,-

Noen som har noen tips til kikkerter som utfyller kravene mine, som er av god kvalitet og som jeg vil bli fornøyd med?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor TRENGER du kikkert med rødpunkt? I mine øyne trenger du først og fremst en kikkert med god optisk kvalitet!

 

Uansett, i dette prisleiet bør du overveie å kjøpe brukt.

 

Jeg har kjøpt og solgt en del kikkerter brukt de siste årene go ser mange fine kjøpt. Jeg solgte bl.a. selv en Victory 3-12x56 for under 7000,- her på Kammeret for et par uker siden, og ser disse gå i dette prisleiet av og til.

 

Det er mange som bytter til kikkerter med lys (noe som er kjekt å ha om du har råd; men absolutt ikke er nødvendig og som ikke bør prioriteres før du uansett er oppe i toppklassen rent optisk) - dermed er det mye fine kikkerter uten lys på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Trijicon 2,5-10x56 er kjent for å ha bra skumringsegenskaper, den har også lys. Har selv en sånn og har testet den på villsvinjakt i mørket og det funker veldig bra.

Kan forøvrig ikke se hvordan man kan klare seg uten lys til denne type bruk, hvis man legger et sort trådkost over et mørkt dyr i møret så ser man jo ikke retikkelet i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Du om det! Jeg har jaktet hjort og rev nå i 15 år, og hovedsaklig på månen. Har testet mye optikk. Det er først nå i de senere årene at lys i kikkert har blitt såpass bra at du kan bruke det uten at du føler du blir blendet. Habichten med 56 åpning uten lys funket for meg før, og funker ennå!

Link to comment
Share on other sites

Nå skrev jeg at det er i de senere år at lys i kikkert har blitt god knall:) hvordan trijicon var før vet jeg ikke, har bare prøvd en av nyere årgang, og den fungerer. Det jeg ville frem til var at det ikke er noe problem å bruke kikkert av bedre kvalitet uten lys på måneskinnsjakt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vingler mellom med og uten lys da jeg skal ha kikkert som passer for hjortejakt. Har "følere" ute på tre, fire stk nå, to med og to uten. En kamerat sa at jeg burde gå for med lys, ellers kommer jeg bare til å angre på at jeg ikke kjøpte med!

 

Men, jeg ser jo at en Swarovski eller Zeiss Victory holder mål uansett.

 

Hvordan er forresten Swarovski Habicht (2,5-10x56 uten lys - ret 4 medforstørrende)? Skal gi tilbakemelding til en som har en slik i løpet av et par dager (venter på å høre fra en med en Victory 2,5-10x50 med lys først...).

Link to comment
Share on other sites

Ja hvis du finner en av disse med lys innen for ditt budsjett så er det bare å kjøre på! Men jeg ville heller ha kutta lyset enn å kjøpe dårligere opptikk med lys til samme pris. Habichten kan du ikke bomme på uansett. Kjempe sikte! Har som sagt hatt dette i en god del år nå, og har ikke hatt bruk for å bytta det ut ennå.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg sto i samme situasjon for et par uker siden. 8000 kr satt av til kikkert. Det mest krevende den ville støte på er revejakt i måneskinn, dermed ville kikkert bli valgt med det som bruk.

 

Etter mye tråling på finn kom jeg frem til at de kikkertene jeg lette etter lå litt over mitt budsjett så da var det bare en ting å gjøre. Sprenge budsjettet :wink: Kom en Victory 3-12x56 med lys i hus og jeg tror ikke jeg vil angre.

 

Jeg ville spart et par mnd så man bikket 10 000 kr grensa, da åpner det for mye fint :D

 

(er det ikke det svaret som bruker å komme i alle tråder, bruk mere penger?)

Link to comment
Share on other sites

Det blir ikke enklere å plassere retiklet korrekt på dyret med lys i retiklet om du ikke ser dyret i utgangspunkt!

 

Jeg er helt med på at lys er en fordel "alt annet likt" - har selv lys i flere kikkerter av samme grunn. Men min erfaring er at når det er så mørkt at lys er absolutt nødvendig har de aller fleste kikkerter takket for seg, og bare de absolutt beste står igjen. Derfor vil jeg heller ha en Zeiss Victory/Classic eller en Swaro PV (sikkert flere her som S&B Klassik, noen Kahles etc, men jeg har ikke selv eid slike) uten lys enn en dårligere kikkert med lys.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er forresten Swarovski Habicht (2,5-10x56 uten lys - ret 4 medforstørrende)?

 

Har en slik, men med 42 mm objektiv, ellers lik.

Min erfaring er at så lenge det er lyst nok til at du ser reven ser du også retikkelet. Kjøpt før opplyst retikkel var noe tema. I dag hadde jeg kanskje valgt med lys, ikke fordi at det er absolutt nødvendig, men heller kjekt å ha!

 

Men som det skrives her ellers: Har du ikke råd til begge deler, velg bort lyset til fordel for bedre opptikk!

Link to comment
Share on other sites

er det ikke litt skummelt å kjøpe brukt kikkert over nettet som man ikke har sett i virkeligheten?

Jeg har kun gode erfaringer med det; jeg har kjøpt feilfrie kikkerter til gode priser. På samme måter har andre vel gjort hyggelige kjøp når de har kjøpt feilfrie kikkerter av meg. Men som altid; det er jo lurt å tenke seg litt om da. Har også snakket på telefon med noen selgere og besluttet å ikke kjøpe fra de pga magefølelse etc.

 

er det forresten noen som vet om dette sikte her er bra? http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2976" target="_blank" target="_blank

Helt grei. Jeg ville nok heller ha kjøpt f.eks. en Meopta 3-12x56 med lys i samme prisklassen om du av en eller annen grunn absolutt ikke vil ha ny Zeiss Classic eller brukt Victory/Swaro/etc. En Zeiss Classic er noe bedre optisk. Jeg ville aldri ha kjøpt en Duralyt fremfor en Zeiss Classic til jakt i dårlig lys. Classic'en er ikke langt fra (om noe i det hele tatt) en Victory; største forskjellen er vel synsfelt på minste forstørrelse, vekt/fysisk størrelse og linsecoating (ingen Lotutec). Duralyt'en er en billigere kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...