Jump to content

Min første rifle, hva skal man velge som links skytter?


Bazer_Punk

Recommended Posts

Hei.

 

Trenger litt hjelp til å finne alternativer til min første universale storviltrifle.

Er linksskytter så vil da selvfølgelig ha en boltrifle for venstrehåndsbruk.

Vil i hovudsak bli brukt til hjortejakt på nordvestlandet.

Helst i kaliber .308/7.62x51 (mest praktisk med andre skyttersport planer :) )

maks pris på selve rifle er 10.000kr, kan strekkes til 15.000kr vist der fins kurrante pakker med optikk :)

 

Er ikkje for opptatt av synt.stokk vs. trestokk for denne rifla da begge har fordeler og ulemper ved seg. Har sett litt på Remington 700 varianter og Browning X-bolt

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :) Har i utgangspunktet lyst på nytt våpen selv om eg har gode erfaringer med brukte våpen i andre sjangrer.

Var innom Winge sine nettsider å vindushoppet litt.

 

En Remington 700 SPS Varmint (.308W) og Zeiss Duralyt 2-8x42 virker som en grei kombo i det lavere spekteret av budsjettet på ca. 13.000kr. Tar eg vekk Varmint løp så kan eg spare 800kr og få muligheten til 30-06, kan da legge litt mer penger i sikte (meopto meostar?).

 

Ruger M77 Hawkeye skal også vere mulig å få tak i i links ifølge Rugers nettsider, denne fins i dei fleste kaliber virker det som. M77 Ser ut som en pen og solid rifle ivertfall. Endelig budsjett får eg sjå ann nærmare sommaren.

 

Skal eg ha sikte som er nogenlunde likt prisnivå som riflen begynner det fort å bli dyrt på en del andre alternativer :P

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Schultz&Larsen Classic DL? Den koster ca 16.000 som links ny, men om du velger kun classic uten løpsbytte koster den ca 13.000 kr.

 

Kikket selv veldig på denne børsa når jeg kjøpte nå, men pga ett lettere kleint budsjett endte jeg opp med en brukt Tikka M695. Skyter også links og vet at utvalget ofte er litt dårlig spesiellt på brukt fronten, og noe dritt er det nå at det skal koste ofte et par tusen ekstra bare fordi det er ei links børse :/

Link to comment
Share on other sites

valgets kval... jeg ser du nevner meopta meostar. Jeg har selv hatt denne kikkerten i 4 år.. vet du hva, jeg anbefaler den ikke. optikken er ikke like god med prisjevne kikkerter. trangt synsfelt, og du må nesten skalle i kikkerten for ikke og oppleve tunnelsyn. men en ting skal nevnes, og det er at garantien er veldig god, og fungerer. når det gjelder rifle, så finnes det en rifle som heter howa grs. skulle jeg hatt ny rifle nå, hadde det blitt den. lykke til med valget, og valget vil ikke bli lettere med alle meninger som kommer frem her:) hehe

Link to comment
Share on other sites

jeg tenker på zeiss classic diavari, og vortex viper. Vortexen er også billigere enn meoptaen. Kanskje er dette individuelt, men det er ikke tvil for meg. De er klarere. Jeg har hatt disse kikkertene ved siden av hverandre, montert på rifler. Jeg sitter ikke her og sier at meopta er bare drit, men jeg hadde ikke valgt den.

Link to comment
Share on other sites

Ser foreløpig ut som Remington 700 sps varmint, Ruger M77 hawkeye og Tikka T3 lite stainless er dei mest kurrante alternativene eg har funnet med nogenlunde grei tilgang. Dei 2 første kan eg få med en Hausken standard demper på for samme pris som Tikka T3 (frister veldig :D ). Zeiss Duralyt virker som eit ganske greit alternativ vist Classic har gått ut av produksjon ? Har så godt som 0 erfaring med kikkertsikter bortsett fra noe svindyre saker fra militæret, men det siktet kostet mer en hele våpengarderoben min i TS-egenandel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil av de 3 ville jeg valgt Ruger M77 hawkeye. Solide rifler med mauserutdrager. Innstøpte baser på låskassen og som HighPower sier følger det med kikkertringer til riflen. Ruger M77 har en grei trepungt sikring som låser hevarmen. Dessverre låser ikke sikringen hevarmen på Remington sin 700.Tikka er kjent for å ha god presisjon på sine rifler, men for meg virker de som en enkel simpel plastrifle. Velger du Ruger M77 hawkeye får du et solid jaktverktøy. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Er links-skytter selv, og gikk for en Schultz & Larsen Classic. Det virker som å være en god børse.Følg med på bruktmarkedet, markedet for links er ikke så veldig stort, men det hender at det kommer noen bra rifler tilsalgs.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...