Jump to content

Praktisk pistol standard...


nebbet

Recommended Posts

hei..

 

jeg er en forholdsvis fersk praktisk skyter, skal kjøpe meg pistol..

klassen jeg skal bruke pistolen i er standard

har lurt på kaliber 40 eller 45... trenger tips til dette.

har sett på pardini, sti mm

Jeg er medlem i en LITEN klubb, og har derfor ikke anledning til å prøve alle slags typer våpen da det ikke er så variert med våpen i klubben.

alle skyter i standard klasse, og jeg vil gjerne være med å skyte i denne, for konkurransens del :)

 

 

noen som kan gi meg et forslag om våpen inklusiv hylster, magasin holder og den slags til en verdi rundt kr 20 000.-

 

-Takk på forhånd-

Link to comment
Share on other sites

I .40 så får du flere kuler i magasinet nåe du skal ha en pang i boksen for standard klassen.

Er vel også litt billigere og skyte tror jeg.

Du kan jo også kjøpe en production pang også skyte standard minor på trening, men production på stevne.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut en double stack 1911 i .40 S&W (STI, Para, etc.), evt. en Glock 35 eller tilsvarende. Å bruke en .45 gir flere magasinbytter. Det er lurere å ha separate våpen for standard og production. Med samme våpen får du et handikap i en av divisjonene.

Link to comment
Share on other sites

Det er hyggelig å høre at man bevist velger std. kl. den er blitt ganske redusert til fordel for prod. Det er jo forståelig da alt henger en del på kostnader. En topp std. pang koster snart like mye som en åpen klasse. Kaliber: selvom reglene åpner for flere valg, utkrystaliserer det seg alltid til noe i .40s&w. Flere propper i mag, billigere å lade (det bør du uansett) osv, osv.

1911 konsepter dominerer klassen med enkelte andre gode alternativ som Glock.

Det er mye å velge mellom, STI/SVI, Bul (mest brukt), Para??

NB; sender en PM

Link to comment
Share on other sites

Det krystallklare valget i standard i dag, er en STI eller SVI i .40 med fullengde dustcover.

Som alternativ kan man vurdere SPS, Para og Bul. SPS har ett relativt frynsete rykte, men påståes å ha blitt bedre. Para har hatt mye ugjevn kvalitet, og er litt som halvfabrikata å regne - bytt noen smådeler og send den innom en kompetent smed for overhaling så kan det bli rimelig bra greier. Bul er ikke mye brukt lengre, men har i en lengre periode vært mye å se. Mangler importør, og ettersom firmaet er j*vlig vanskelig å ha med å gjøre har jeg mine tvil om noen ny kommer på plass med det første.

 

Pardini ser man en sjelden gang, og da hos feltskyttere som skyter litt praktisk innimellom eller er relativt ferske. Jeg vet ikke om noen som har kjøpt den for å skyte praktisk primært. Ryktene sier den ikke er like slitesterk som 2011 variantene.

 

Det er KUN .40 som er alternativ i kaliber, både med tanke på egen mentale helse på sikt (du blir enormt frustrert av små magasin etterhvert) og bruktverdi (ingen andre vil ha små magasiner heller). Eneste grunn til å kjøpe .45 er at de gjerne har veldig lav bruktpris så man kan komme i gang rimelig. Hylser og kuler er dog dyrere en i .40 så det svarer seg neppe i lengden.

 

I STI / SVI diskusjonen er det mye som er likt, men SVI oppleves som litt mere "ferdig", de er hakket penere i finishen og har mindre krøll og innkjøringshikke. Dette gjenspeiler seg i prisen. Personlig har jeg en lang historie med 2011 (har hatt para, colt/para, sti/wilson, sti, bul i flere varianter og mye annet rart, fruen har pt. 2 SVI og jeg har 1 STI.

Min neste blir en SVI 5" standard, og jeg venter heller til jeg har råd en å kjøpe noe annet.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Nå ble vel NM i standard i år vunnet med en cz shadow (elkler var det sphinx) i 9mm... så det er mulig å gå andre veier en .40 om økonomi er en tanke...

Men ellers støtter jeg hylekoret om en 1911 type i .40 SVI/STI og muligens SPS

Link to comment
Share on other sites

På 3 av de 4 øverste plassene på NM ble det brukt 9mm.

 

1. Shadow 9mm

2. SPS 40 S&W

3. Shadow 9mm

4. CZ TS 9mm.

 

men det er jo 40 som er den mest "vanlige" kaliber i std klassen, men med 9mm får man større mag kapasitet (opptil 22+1) og mindre munningsvipp, så hvis man skyter poeng kommer man høyt opp.

 

Kai

Link to comment
Share on other sites

Er i ferd med å bikke over i Standardklassen, men kommer til å ta med 9 mm over fra produksjon. Ambisjonsnivået kontra kostnadsnivået er for meg avgjørende for den vurderingen.

 

I tillegg så blir det ikke noe heslig oppsuppa 1911 derivat. Her er det plastkonstruksjon fra scratch som teller... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke årets NM resultater er veldig representative for klassen som sådan heller. Men morsomt at det går an.

 

/D

Hvis de vinner med standard minor så er det selvfølgelig relevant.

Akkurat som og si at hvis en skiløper vinner med dorligere ski så teller det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da virkelig ikke uttrykt at det ikke teller å vinne med minor, det må da være måte på å vri på ting!

 

Representativt i betydningen "det er svært uvanlig at LIII stevner i standard blir vunnet av en minor skytter (Even har vel gjordt det flere ganger, riktig nok) eller til og med at minor-skyttere er sterkt representert oppover på listene"

Dette basert på det jeg har fått med meg av resultater i divisjonen i de vel 15 årene jeg har skutt og dømt i den.

 

Det at det ikke er representativt betyr da ikke det samme som at det ikke er relevant, eller imponerende - bare at ut i fra det tilgjengelige statistiske grunnlaget for hva som vinner i standard er minor veldig, veldig langt bak .40 i major.

 

En annen ting verdt å ta med i vurderingen er hva man selv, på sitt nivå vil tjene mest på - klarer man å holde farta og samtidig skyte dertil bedre poeng funker minor selvfølgelig, men all erfaring tillsier at de fleste vil få en bedre score i major.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Hvis de vinner med standard minor så er det selvfølgelig relevant.

Akkurat som og si at hvis en skiløper vinner med dorligere ski så teller det ikke?

 

 

Tja... hvor relevant er det for trådstarter?

Det beviser bare at de aller, aller beste i Norge kan vinne med standard minor.

Ikke at det er bedre med minor for den gjennomsnittlige skytter.

 

For å bruke skieksemplet ditt. Petter Northug deltar med ett par gjennomsnittlige ski og vinner. betyr det at han vant med dem at du ikke trenger noe annet enn gj.snittlige ski?

Eller ville du være bedre tjent med bedre ski da du ikke har samme formen og teknikken?

 

Hvis Sebastian Vettel vinner ett billøp i en bil med 400hk hvor reglene tillater 700hk, betyr ikke det at 400 hk er "bra nok".

Link to comment
Share on other sites

Det er .40 S&W som gjelder i Standard Divisjon. Det var et resultat av dårlig planlegging, og ikke et bevisst valg som resulterte i 9x19 og minor. Med minor starter man 3-5% bak de med major, før matchen starter...

 

Even

 

PS. Har aldri vunnet NM i Std med minor, men derimot andre L3.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...