Jump to content

lage meg en kano selv


d va en fin tur

Recommended Posts

Kor lett det er å lage en kano i glassfiber vet eg ikkje.

Men du får det billig på biltema vertfall, alltid mulig å ta deg en tur til en båt fabrikk å spørre om du kan få kjøpe der, du trenger en god del.

Kor mye det vil koste deg i kr og jobb vet eg ikkje, tipper rundt 3/6 lapper.

Og da er jo spørsmålet om det er bedre å bruke 8 lapper å kjøper deg en viking kayak.

 

Men det kunne faktisk vert gøy og prøve, eg har litt erfaring med glassfiber. Men eg tror det blir veldig mye arbeid, og den kommer nok til å veie en god del mer men en vanlig plast kano.

Link to comment
Share on other sites

Om den behøver å veie så mye mer tror jeg ikke, man bestemmer jo selv hvor mye gods en må ha i skroget. Spørsmålet er vel mer hvor mye gods en trenger..

 

Legging av glassfiber klarer alle uten tommelen midt i hånda, men å få det både pent og bra er værre... Vakuumbagging er en metode man burde sette seg inn i for å få best mulig resultat har jeg skjønnt.

 

Hva slags form har du tenkt å bruke?

 

Selv vurderer jeg å bruke en gammel hjemmestøpt kano som form. Dele den i to på langs og støpe hver sin halvdel osv

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det ligger en Kano form på finn. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=34696135 som du sikkert kan få billig. Jeg har selv hatt diverse støpeprosjekter med glassfibermatter og epoxy eller polyester oppigjennom. Det har vært gøy/ lærerikt, men det er IKKE en kjapp måte å få seg en billig kano på, råvarene koster ganske mye og det er mange steg som tar lang tid..

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

http://www.thomassondesign.com/

 

Forøvrig finnes det en masse nettsider om strip-bygging av kano, det er bare å søke - lettere, sterkere, bedre utseende og mindre helseskadelig for den som skal bygge enn polyester.

 

Hvis jeg skulle bygget ville jeg ihvertfall sett litt på hvilke egenskaper jeg ville ha, og ikke kjøpt en tilfeldig glassfiberform.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg bygde meg en kano selv i glassfiber. Og så solgte jeg den for ca. halvparten av kostnadene jeg hadde med å bygge den. Og så gikk jeg hen og kjøpte en. Skulle gjort det med en gang og spart meg mye arbeid og penger.

Hvis man har erfaring i å støpe i glassfiber ( noe jeg ikke hadde), og ikke gjør masse nybegynnerfeil ( noe jeg gjorde) , kan man sikkert lage den rimeligere enn de man kjøper , og like gode. Men er man amatør , og ikke kjenner noen som kan dette og kan hjelpe, er mitt råd : kjøp en ferdig.

Min kano ble veiende neste 50 kg og jeg fikk solgt den for en veldig billig penge den en kar som bare skulle ha den liggende på hytta, og aldri bære den. Eller så hadde jeg hatt kostnadene med å kvitte meg med den også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med å bruke en formue i polyester, noe som er dyrt og som gjør kanoen tung. Det var vanskelig å få rullet all luften ut av duken fort nok når jeg støpte. For det er ett tidspress. Når du har blandet ut polyesteren begynner den å herde med en gang, og man må arbeide fort. Og få ut alle luftboblene, akkurat som når man tapetserer. Det rakk jeg ikke med alle, så da var det å finne vinkelsliperen og slipe dem vekk. Og så lappe med duk og polyester. En dyktig og erfaren støper klarer seg med lite polyester, noe som gjør kanoen lett. En uerfaren og kløne slik som meg ender opp med å bruke mye polyester. Mye polyester er ikke noe stort problem når man støper en båt(bortsett fra at det er dyrt), for den skal bare ligge på vannet likevel og aldri bæres. En kano derimot er unforgiven....

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å lage kano og kajak av tre.

Tynne treemner av rett slag som dampes og bøyes til. Dekkes med f.eks. noen strøk lakk / epoxy.

 

Ellers så kan man lage trespant / karosseri som man spenner seilduk over / rundt og impregnerer duken med forskjellig.

Eskimoene har en egen "patent" på gode kajakker lagd av tre og skinn, som man lett kan bytte skinnet med seilduk som behandles.

Link to comment
Share on other sites

Skal du padle eller bygge for gøy?

 

Kano er et kult byggeprosjekt, men ikke en måte å få en billig normal turkano på. Vil du ha en ekstremt lett kano kan det la seg gjøres, men det koster mye og tåler lite og du må ha en del erfaring med vacumbagging ol får for å få det til.

 

Du kan se hva jeg har brukt vinteren på: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150606142023008.381323.646138007&type=3

 

Der ser du prosessen med å bygge en woodstrip elvekano. Jeg gjorde det fordi det er veldig veldig veldig dyrt å få tak på en sånn type kano i Norge og det var et kult prosjekt. Den ble langt fra så dyr som å kjøpe en og vesentlig lettere, men jeg reparerer konstant på den...

 

Eneste måten jeg ser du kan greie å bygge en billig kano er med Stitch and glue og kryssfiner. Bruke billige matrialer og gi f... i finish så kan du nok bygge en for et par-tre tusen kroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...