Jump to content

Gnagerår i år?


ko-stens

Recommended Posts

I januar, februar eller noe slik, leste jeg at det kunne bli smågnagerår i år, men det har vært stille siden det. Jeg har verken sett eller hørt noe i media, og jeg har ikke sett noen gnagere i naturen

 

Noen som vet hvor en kan finne mer om slik?

 

Noen som har sett gnagere enda?

Link to comment
Share on other sites

Ingen flere som har observert/ikke observert noe?

 

Skal ut og tråkke litt i skogen i efta, så får glane etter sportegn!

 

Leier hytte i Østby og kan ikke si jeg har sett noe. Det samme i Sjusjøenområdet.

 

En senvinter med mildvær og deretter frost slik at det var som å gå på asfaltert parkeringsplass i skogen da jeg gikk med bikkja, er ikke akkurat ideelt for gnagerne. Fant derimot endel fjær fra fugl tatt av rovfugl eller rev. Det lover ikke bra.

 

Får uansett håpe at våren snart kommer tilbake (har vært oktober en stund her nå...) og snart går over i en god sommer! Tre pluss, sludd, regn og vind er jo ikke akkurat ideelt i hekketida! :?

Link to comment
Share on other sites

tok 4 mus i felle i løpet av et døgn på hytten. Dette er en hytte som nesten ikke har vært brukt de siste årene, så musene trekkes ikke til hytten på grunn av matrester/avfall. Har også sett mye små hull i bakken rundt hytten, så regner med at det er en del mus!

Dette er for øvrig på Sotra (Fjell kommune, Hordaland)

Link to comment
Share on other sites

Definitivt ikke like mye gnagere i år som de to siste årene her i Østerdalen, de stedene jeg har vært å rusla i alle fall..... Ganske lett å se, for vorsteh'n har ikke stått med trynet først inn i like mange tuer i år som tidligere år. :lol: Ikke ser jeg på langt nær like mye lemen i fjellet heller, så lite som tyder på gnagerår i år, sånn som jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gikk to turer i fjellet forrige uke og jeg så ikke en eneste lemen eller mus. Tror bestanden kollapsa en gang i vinter her oppe på kysten av Vest-Finnmark. Mye rev og rovfugl, håper de ikke forsyner seg for grovt av rypekyllingene. Håper også det blir litt varmere før klekkinga setter i gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...