Jump to content

Praktisk forskjell mellom 338 og 7mmRM, 300WM


remington700

Recommended Posts

Har lest igjen og igjen at 338 Lapua blir regnet som det perfekte kaliberet for langhold fra 1200m og utover. Har i det siste lest meg opp på 7mm Rem Mag og 300WM, og sammenlignet disse litt opp mot 338 Lapua. F.eks vil jo en 300WM ladet med 208 Amax i 900 m/s ha nærmest identisk kulebane og vindavdrift som en 338LM med 250 Scenar i 920 m/s ut til 2000m, rent teoretisk. G7 BC på hhv 0,324 og 0,322. Et annet eksempel, 300WM med 230 Berger Target i 840 m/s og 338LM med 300 Scenar i 850 m/s, vil fordelen være i 300'ens favør. G7 BC på hhv 0,38 og 0,368. Kun en 300 grs Berger kule kan slå en 230 Berger i 840 m/s, iflg JBM.

 

7mm RM med 180 Berger (G7 BC 0,345) i 910 m/s slår så vidt jeg kan se samtlige 338LM ladninger utenom 300 grs Berger Target (G7 0,419).

 

Hvis jeg roter med noen tall, evt under/overvurderer BCer og hastigheter, arrester meg gjerne. Har selv null praktisk erfaring med noen av disse kalibrene, har kun brukt verdier jeg har lest meg frem til på nettet. Så hele avsnittet ovenfor kan betraktes som en rekke spørsmål, og er ikke på noen måte bastante påstander. Enkelt og greit fordi jeg ikke har peiling.

 

En 338LM vil selvsagt ha en god del med anslagsenergi enn både 300WM og 7mm, og vil være lettere å spotte, men samtidig ha mer rekyl. Kulebane og vindavdrift er tilsynelatende ganske lik på 1500m, og det er vel dette som teller når det skytes langhold?

 

Ønsker gjerne innspill fra folk som, i motsetning til meg, har praktisk erfaring med disse kalibrene, og har sett de opp mot hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Du har veldig veldig rett i tallknekkingen din.

 

Om du i tillegg legger 195 Berger EOL med til ligningen er 7RM og oppover i 7mm kanskje de aller beste.

 

Jeg venter på 230 Hybrid for å teste i 300 WM. Steyr'n min har langt kammer og magasin for 91mm patroner ergo er forskjellen mellom 300 WM i den og en 300 Wby ubetydelig. Jeg antar at 850m/s i nærheten av oppnåelig.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange meninger om dette, de fleste finner du rundtom på forumet i forskjellige tråder.

 

Skal jeg si noe utifra min egen erfaring så vil jeg si at fra 1500 meter og nedover ser jeg ingen fordeler med 338 Lapua fremfor 300WinMag om det er skyting på stål som er målet.

Det er ikke til å legge skjul på at man spotter lettere et nedslag/innslag fra en 338 enn en 300, men viss man har god bakgrunn som gir tydelig svar ved bom på stålet så er det ingen problem, en 300 sier også ifra.

 

Presisjonsmessig så er det heller ingenting jeg har sett enda som tilsier at en 338 er mer presis enn en 300.

Skyter faktisk endel "mot" 338 på 1000 meter og jeg kan ikke huske å ha sett noen særlig bedre samlinger fra 338'en enn jeg sender avgårde med 300 min. Skytetrening er viktigere vil jeg si.

 

Her er en "samling" skutt med 200gr SMK i 900 m/sek fra en 300 WinMag. Skjøt samlingen i to omganger med forflytning mellom de to "seriene". En serie på 7 skudd og en på 8.

Vinden lå fra 3 m/sek til 7 m/sek denne dagen og jeg ble meget overrasket over hvor bra det gikk. Jeg skjøt 15 skudd mot plata her og 4 av de bommet på plata pga vind.

Der jeg har markert med "2 treff" er to innslag, de to lave treffene må jeg ta på meg skylden selv. Tror jeg bannet litt før kulene traff plata lavt.

IMAG0554.jpg

 

Frem til for et par uker siden så har jeg ladet uten så mye hokuspokus, men nå har jeg begynt å sortere komponenter

for å få jevnere ladninger da jeg mistenker det er det som er grunnen til at jeg av og til får uforklarlige lave fluer.

Spørs om jeg til og med må prøve gløding av hylsene for å se om det har noe for seg på blinken :mrgreen:

 

Sammenligner man pris på disse patronene (sett bort fra at man har en gylden supplier som nærmest gir bort kuler) og ikke minst

hvor ofte man skyter på over 1500 meter så hadde ikke valget vært så vanskelig for min egen del om jeg skulle velge på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si så mye om hva som er bedre enn det andre.

7mm RUM er veldig heftige saker, god fart og høy bc er rett medisin, uansett.

Hva rekyl angår, 338 med god brems, er like snill som 300wm og 7mm.

 

Når det kommer til å sammenligne 300 mot 338 presisjonsmessig, så kommer man ikke utenom at noen skyter bedre enn andre.

Skal man ha et reelt sammenligningsgrunnlag, bør en teste begge kaliberene opp mot hverandre med samme mann bak spakene. Jeg vet at min 338 går innmari godt, og med rett mann bak børsa, så kan det hende at samlingene på 1000 meter er betraklig mindre enn det jeg selv klarer. Det samme gjelder jo for en 300wm, feks.

 

Men jeg fikk nå litt lyst til å utfordre LongRange til en liten duell, 10 skudd på 1000 meter, når jeg kommer hjem fra Skottland.

Da med target kamera og full pakke :) Da skal jeg også lade med lik vekt på hylser, kuler osv. Blir artig :)

 

Jeg har jo en 300wm selv, og føler at jeg skyter mye bedre med 338'n. Den er rett og slett lettere å få treff med på lange hold.

Jeg har skutt mer med 300'n enn 338'n, men aldri hatt sånne resultater. Jeg har dessuten lært mye mer etter at jeg begynnte med 338'n, og interessen har mildt sagt vært stigende.

 

Så jeg får se om jeg beholder 300'n, føler at den faller litt ut, siden de på en måte er like, men til jakt, så gruser 338'n en 300wm, når som helst. Og det er jo jakt jeg egentlig driver med. All min skyting er trening til jakt, og kun det.

 

Det er nok ikke lett å velge kaliber til langhold, jeg har vært sugen på 338LM siden seint på 90 tallet, og har jobbet meg opp mot den. Jeg tror man ender opp med hva lommeboka tillater, og da kan en god børsemaker gjøre mye bra for pengene dine. En bør iallefall tenke over pris pr skudd. Jeg skyter idag med feks 80 grs N15 bak 300 grs SMK i 338. Bruker 77.5 grs N15 bak 180 grs kule i 300'n. Kuleprisen på 300'n er prdd endel dyrere enn 338, grunnet heldige omstendigheter. Hylseprisen er nokså lik, en må vel ut med 14 kr hylsa for Norma sine i 300wm, mens jeg betaler 13.5 kr for Norma i 338. 18kr på det dyreste.

Løps slitasje er noe man ikke kommer utenom, og iflg de som skyter mye med 300 og 338, så sliter 300'n fortere løp enn 338. 7mm har jeg ikke peiling på hvor ligger i den løypa.

 

Alt har sin sjarm, man må velge det man har mest lyst på, og i tillegg vurdere bruksområde. Bare papp og stål, da trenger man ikke en 338, men skal man jakte i tillegg, så er den ganske suveren.

At jeg er en 338 fan, ser man vel lett ;)

Link to comment
Share on other sites

Vet du når Berger kommer på markede med 195grs kula?

Du har veldig veldig rett i tallknekkingen din.

 

Om du i tillegg legger 195 Berger EOL med til ligningen er 7RM og oppover i 7mm kanskje de aller beste.

 

Jeg venter på 230 Hybrid for å teste i 300 WM. Steyr'n min har langt kammer og magasin for 91mm patroner ergo er forskjellen mellom 300 WM i den og en 300 Wby ubetydelig. Jeg antar at 850m/s i nærheten av oppnåelig.

Link to comment
Share on other sites

Duell ja, hehe, får vel ta den på strak arm selv om det er litt rått parti både mtp utstyr og treningsgrunnlag.

Optimalisert tung langholdsrigg i 338 Lapua vs ei lett jaktrifle i 300WM.

IMAG0674.jpg

 

Det er vel heller ikke til å legge skjul på at sjåføren bak 338’en har nitrent det siste året på 1000 meter mens sjåføren bak jaktrifla har skutt noen sporadiske skudd når sjangsen har bydd seg ;)

Om man trener til jakt eller ikke så er det likevel stål man skyter og trener på, det er ikke spesielt komplisert å overføre skytingen til andre mål som f.eks en hjort.

Ang effekt i vilt; Det finnes ikke en hjort eller elg i verden som står imot et skudd på 1000 meter fra 300 WinMag med ei god kule. Den blir ikke mer død enn død.

 

Samlingen på bildet i innlegget over er et resultat av at mye klaffer selv om vinden varierer med 4 m/sek, men det er nok ingen regel for hvor godt jeg skyter med 300’en. Bare et eksempel på potensialet i kaliberet - skutt fra ei lett jaktrifle. Når jeg får satt inn ei tung og lang pipe og skiftet til en noe mer ergonomisk stokk så spørs det nok om samlinger og stabilitet forbedres betraktelig.

 

Pipa i min 300WM har nå gått over 4000 skudd og jeg venter bare på at det tynne sugerøret skal bli utslitt, men når den

fortsatt samler hullene i skiva ganske så tett så får jeg meg ikke til å bytte pipe enda selv om jeg har lyst på ei ny og tung ei.

 

Ang hylse og kulepris så må man nesten regne på det som er tilgjengelig for alle, da blir det regnestykket en god del annerledes enn det KnuteriK setter opp.

 

Priser tatt fra hjemmelading.no:

338Lapua: Normahylser 22kr,- stk, 250gr SMK 8,18,- stk = 30,18,-

300WinMag: Normahylser 14,50,- stk, 200gr SMK 3,98,- stk = 18,48,-

Link to comment
Share on other sites

Mange bra innlegg som har kommet inn her nå! Nyttig info.

 

Leser om folk på Snipershide som skyter med høvelig bra presisjon på 2000 yds med 300WM og div 7mm varianter, så at de er potente er det ingen tvil om. Begge er vel et godt step up fra 6,5x55, og er vel i teorien mye nærmere 338LM enn 6,5x55 i ytelse.

 

Så var det det med teori og praksis da, ikke alltid like forenlig..

Link to comment
Share on other sites

En av de store fordelene med 338 lapua og 300grs kuler er at de fortsatt har mye energi langt der ute og det blir dermed lettere å spotte treff.

Jeg har forøvrig en 7mm WSM liggende i tollen nå, og er spent på hvordan denne klarer seg opp mot 338 lapuaen min til praktisk langholdsbruk.

Link to comment
Share on other sites

Er en Kelbly Atlas rifle identisk med den som er avbildet på bildet i denne linken http://bulletin.accurateshooter.com/2012/01/shot-show-kelblys-atlas-custom-rifle-and-40th-super-shoot/

Det er ei SA kasse så jeg er litt spent på hvordan det funker med 180 grains-kuler. I følge QL så kan en få brukbar fart selv om en må sette kulene dypt. Motivasjonen for å kjøpe denne børsa var å ha ei rifle som er litt mer egnet til praktisk bruk enn en 338'en min som veier over 9 kg. Uten kikkert og demper veier Kelbly rifla 3.9 kg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...