Jump to content

Snusboks 400 meters hold, hvor mye forstørrelse?


Hydrox

Recommended Posts

Ja, hvor mye forstørrelse trenger jeg for å kunne skyte på en snusboks på 400 meter? Skal kjøpe meg kikkert til en .223 og vil ha en kikkert med nok forstørrelse til å sette skudd i en snusboks. Holder det med f.eks 14x ganger forstørrelse eller bør jeg gå for noe med 20x eller 25x forstørrelse.

 

Legger tråden under langhold for å få svar i fra gutta med den riktige kompetansen :)

Link to comment
Share on other sites

For 223 ville jeg nok gått for x14 og kombinert det med tynt retikkel.

 

Normalt sett er det "bare" ytteligere 200m du kan skyte med dette kaliberet før kula blir ustabil, så da forsvinner sånn jeg ser det behovet for stor forstørring. Er det til jakt bruk eller bane ved fast 400m?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke stor forstørrelse for å treffe en snusboks på 400 meter. Jeg har brukt både 6x og 10x (før jeg et svakt øyeblikk kjøpte en 6-25x :roll:) på 500m uten at det har gått ut over treffprosenten. Snusesken ser du uansett. Utfordringen er å lese/ korrigere for vind :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruksområdet er skjærgårdsrifle til jakt på sjøfugl og til å utfordre meg selv til litt lengre skuddhold på bane. Er ikke vandt med mer enn 9x og 10x forstørrelse og 9x synes jeg blir litt knapt på snusboksen på 200 meter. Tenker at 14x vil holde, men er rett og slett usikker siden jeg ikke har noen erfaringer med kikkerter med større forstørrelse.

Riflen har 1:9 snurr og håpet var jo å kunne eksperimentere litt opp mot 600 meter med den med litt tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper et sikte med stor forstørrelse for å skyte snusboks på 400m, hadde jeg prioritert et sikte med parallaksejustering.

Parallaksefeil ved høy forstørrelse kan være plagsomt når man skyter på små mål :wink:

Link to comment
Share on other sites

For 223 ville jeg nok gått for x14 og kombinert det med tynt retikkel.

 

Normalt sett er det "bare" ytteligere 200m du kan skyte med dette kaliberet før kula blir ustabil, så da forsvinner sånn jeg ser det behovet for stor forstørring. Er det til jakt bruk eller bane ved fast 400m?

 

tja,setter nå inn snusboks samlinger på 300 m med min howa i 223 ....kommer reven på 300 meter er den færdig.så kalibret er nok stabilt for meg på slike lange hold.....

Link to comment
Share on other sites

Var nok en liten missforståelse ja..

 

Jeg ville altså gått for en med mer "normal" forstørrelse, men med ett tynt retikkel slik at ikke stolpene dekker snusboksen (med mindre man synes det er greit å skyte inn med snusboksen "rullende" i korset og/eller sliter med synet). Smaken er delt og det finnes ingen fasit :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...