Jump to content

Gode gamle Kahles best på service?


Bear Åge

Recommended Posts

Jeg må bare si at jeg er imponert over måten Kahles behandler kundene på, jeg regner med at det er flere enn meg også som har positive erfaringer.

1. mai kjøpte jeg en eldre Karl Kahles Helia L 2.2-9x42 med tysk 1 retikkel.

Det manglet linsebeskyttere til den, og gummien til justeringshjulet til forstørrelsen var borte, og litt ripete utenpå var den, men linsene ser veldig bra ut.

Jeg prøvde først å legge på noe gummi på justeringshjulet, og det funket greit, men det så jo ikke ut. Så jeg tok en telefon til den norske importøren, men de hadde ikke deler inne, men jeg kunne sende inn kikkerten, så kunne de sende den til fabrikken.

 

Jeg syntes det ble litt pes å sende inn kikkerten for å få tredd på en gummiring på justeringshjulet, så jeg skreiv like godt en mail til Kahles fabrikken ca kl. 12.00 2.mai.

Fredag 4. mai fikk jeg svar om når kikkerten var produsert, og at det er 40 års garanti mot fabrikkasjonsfeil, noe som er 10 år lenger enn det som blir oppgitt hos norsk importør.

Det beste var at den hyggelige damen som svarte på mailen min også sa at de hadde pakket to stk gummiringer til justeringshjulet og originale linsebeskyttere og sendt disse som prioritert hastepost til min adresse.

 

I går 8. mai lå det en brun boblekonvolutt med to stk gummiringer og linsebeskyttere i postkasse mi.

Kikkerten fikk en liten makeover i går kveld, og ser veldig mye bedre ut nå.

 

Jeg har aldri opplevd lignende service hos noen andre av de store produsentene. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å se at produsenter står bak produktene sine selv langt over garantitiden.

 

Jeg hadde samme opplevelse med Leica og en 8x42 håndkikkert som hadde fått seg en trøkk og som ikke lenger var synkron.

Full overhaling uten spørsmål selv om garantitiden var ute, og det hele kostet meg porto til Oslo :D

Link to comment
Share on other sites

Du bør sende et lite takk, slikt at de får litt ros tilbake - og fortsetter den gode servicen :)

Leste noe tilsvareden om Karl Kaps her inne nå nettopp ("gammel" tråd), så det viser vel at de tradisjonelle selskapene som bedriver "håndverk" og har lang garanti, er de som faktisk har god service også :)

Link to comment
Share on other sites

Det ble gjort med det samme jeg fikk tilbakemelding, og da jeg hadde mottatt sendingen i posten. Jeg har inntrykk av at fabrikken har en stolthet over de produktene de har levert, og det er på grunn av disse de har fått et godt rykte og fått den posisjonen de har i dag.

Da er de sikkert også interessert i at disse produktene skal vare og være i bruksstand lengst mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har enda ikke sendt inn min, men har mailet litt med kahles angående innsending og service. Det virker som om de absolutt har kontroll på dette med kundeservice. Jeg regner med at jeg sender inn kikkerten min straks for en liten tune-up og skifting av pakninger. Min oppfatning er akkurat den samme som trådstarters.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg må legge til at jeg har kjøpt enda en eldre Kahles kikkert, og denne mangler også linsebeskyttere.

Jeg sendte en mail ned til fabrikken på fredags ettermiddag, og fikk svar på spørsmålet om når denne er produsert, og den er faktisk fra 1973, og nye linsebeskyttere er på vei til meg fra fabrikken..Det er bare å ta av seg hatten for hvordan de behandler kunder med eldre kikkerter. Er kjempefornøyd med servicen derfra. Her er det mye å lære for norske bedrifter og importører!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må bare tilføye at linsebeskytterene ble postet fra Østerrike 22.052012, og lå i postkassa mi her i Norge, fredag 25.05.2012.

Denne gang som forrige, uten noen kostnad. Fantastisk bra service der synes jeg, og det har de også fått tilbakemelding på. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Fornøyd med den kikkerten Bear Åge ?

Nettopp bestilt makan Helia L 2,2-9x42 som ble kjøpt usett på Blocket.se og venter nå

i spenning på pakken i posten.

Eieren viste ikke alder,men sa at det var alu tube og ikke stål.

Ser noen har betegnelsen L og noen S. Er det modellbetegnelsen for alu og stål ?

Noen som vet ca årstall når de gikk over fra stål til aluminium, eller ble de produsert

samtidig?

Link to comment
Share on other sites

Du kan skrive ut info om alle kikkertsikter lagd av Kahles på deres nettside. Moro å lese om disse gamle siktene.

Hvor da? Fant det ikke jeg..

Hadde vært morsomt med litt mer info om min, tror det sto super helia 2L2 på den, antatt fra seksti tallet. Tvilsomt med gratis service på denne, men kunne ha vært arti med litt mer info :-)

 

EDIT: på min står det: HELIA-Super «kkahles wien» 2 L2 Nr.72270

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...