Jump to content

black cloud på rype


knutmstien

Recommended Posts

som overskriften sier.

noen som har en klar mening om BC på rypejakt til høsten? har sett meg lei av de tungsten prisene :evil: 8-10 kr smellen syns jeg er en helt ok pris per skudd,så lenge de stål patronene holder mål:)

spent på hva folk mener ang BC:)

 

mvh knut

Link to comment
Share on other sites

som overskriften sier.

noen som har en klar mening om BC på rypejakt til høsten? har sett meg lei av de tungsten prisene :evil: 8-10 kr smellen syns jeg er en helt ok pris per skudd,så lenge de stål patronene holder mål:)

spent på hva folk mener ang BC:)

 

mvh knut

 

Har brukt black cloud sinne ei god stund... men syns dem soter alt for mye :overrasket: ... men ellers er de ganske gode til dette bruket.

så jeg gikk tilbake til mirage sine stål patroner...

Link to comment
Share on other sites

har ingen erfaring me nevnte ammo. men eg når eg valgte ammo blei eg forespeilt tinzinc som svært godt alternativ til bismuth o.l.

angrer ikkje :)

http://www.gmax.no/produkt/651064(BC_6" target="_blank)/mirage-tinzinc-haglepatron---nr-5/

 

Tinnzink er vel de patronene som er kåret til de dårligste patronene noensinne, dårligere enn både bismuth og stål

Link to comment
Share on other sites

har ingen erfaring me nevnte ammo. men eg når eg valgte ammo blei eg forespeilt tinzinc som svært godt alternativ til bismuth o.l.

angrer ikkje :)

http://www.gmax.no/produkt/651064(BC_6" target="_blank" target="_blank)/mirage-tinzinc-haglepatron---nr-5/

 

Tinnzink er vel de patronene som er kåret til de dårligste patronene noensinne, dårligere enn både bismuth og stål

 

Mi meining er at erfaringar kjem av å prøve sjølv. Ikkje av å stole blindt på andres. Syns tinzinken er god til ein hyggelig pris

Link to comment
Share on other sites

Bc funkerpunktum

Husker jeg rett så har de kommet med en 28 gr ladning til akkurat rype å fugl i den størelsen.

 

Jeg har skutt et par ryper med BC størelse 4 i 12/76 og det er overkill på tidlig jakt, Til sammenligning detter gåsa fint med denne ladningen, men på gås har den som all annen stål dårligere rekkevidde en tyngra materialer.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker også black cloud på skogsfugl jakt, funker kanon ! skutt både tiur og orrfugel med black cloud å er knall og fall når du treffer der :D eneste som funker av disse miljøpatronene :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For ikke å glemme, sjekk med grunneier om du får lov å jakte med stål......

 

Den ene jeg skal jakte hos, tillater ikke stål... Dette til info

 

Da va jævlig teit...

 

 

 

Kanskje forståelig i skog, kan være dritt å få i saga. På fjellet kan jeg ikke se noe grunn til at dette skal bli et problem.. I værste fall synker reinshiten i vann :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har brukt 12/76 nummer 3,litt overkill ! Ser at du får dem i 12/70 nå, så kanskje det er bedre..skutt en tiur for 2 år siden i hode på 10 meter,den ble styg.også skutt jeg ei jerpe på 5 meter,det ble ikke mat...sinnsykt tett haglesverm med disse patronene,eneste miljøvennlige hagle patronene jeg bruker. Noen som har erfaring med disse på rådyr,får disse i 12/89 også, det burde få lagt ned et rådyr ?

Link to comment
Share on other sites

får disse i 12/89 også, det burde få lagt ned et rådyr ?

 

Lengden på hylsa har ikke noe særlig å si, det er viktigere at man treffer, og anpasser avstanden til patronen.

Jeg betviler ikke at blackcloud i grov haglstørrelse kan drepe rådyr på kort hold, men jeg ser ikke helt poenget med å spare en tier eller to på rådyrjakt. Stål er for mengdejakt, kjøp noe bedre der du bare bruker noen få skudd.

Link to comment
Share on other sites

får disse i 12/89 også, det burde få lagt ned et rådyr ?

 

Lengden på hylsa har ikke noe særlig å si, det er viktigere at man treffer, og anpasser avstanden til patronen.

Jeg betviler ikke at blackcloud i grov haglstørrelse kan drepe rådyr på kort hold, men jeg ser ikke helt poenget med å spare en tier eller to på rådyrjakt. Stål er for mengdejakt, kjøp noe bedre der du bare bruker noen få skudd.

 

 

Er fullstendig klar over at lengden på patronene ikke har noe å si,men burde inneholde litt mer hagl,kanskje ? spør kun om noen har prøvd dette på større småvilt, har brukt disse på fugl/rev..har Remington HD som brukes i dag til rådyr.. :winke1:

 

Black cloud er en blanding av stål og filtstopper,og er noe av det beste å rimeligste miljøvennlig patronene jeg har brukt,utenom Remington HD som koster over 20-25++ smellen, hvis Federal Black cloud gjør jobbe på rådyr...Så er dette et rimeligere alternativ, men patroner som koster borti mot 30+ kr.. har aldri prøvd stål på rådyr,men flintstopper'n som det kalles, gjør en jobb som ikke vanlig stål patroner gjør,syntes jeg.brukt mye billig stål patroner til due,kråke og rype jakt, og prøvd Black cloud som jeg syntes gjør mer skade/effekt på viltet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...