Jump to content

Revolver i .357mag til revolverfelt?


bjortork

Recommended Posts

Viser til denne tråden her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=33&t=33842

 

Er det slik å forstå at dette spørsmålet nå er opp- og avgjort, og at revolvere kamret for patroner opptil .455 er tillatt brukt i revolverfelt uavhengig av om de er kamret i magnum eller ikke? Jeg tolker det slik ut i fra Nasjonale pistolregler: http://www.skyting.no/loverogregler/Documents/Nasjonale%20pistolregler2012.pdf men tenkte å dobbeltsjekke.

 

Skal søke på en Colt Python i .357 magnum, kommer til å bruke denne mest i revolverfelt (med .38special) og setter opp det som ervervsgrunnlag. Det må da vel gå bra?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skulle eigentleg tru det ikkje vert noko problem. Det skal takast omsyn til kor egna våpenet er til greina du skyt. Kan du ikkje argumentera for korfor du treng eit ekstra våpen bare for magnum1, ja då trur eg du skyt litt lite. Skjøner politiet at du har peiling og er seriøs i sporten, brukar dei vera velviljen sjølv.

Link to comment
Share on other sites

I en perfekt verden, dette gjelder definitivt ikke over alt Nooby. Da våpenkontorene har like forskjellige saksbehandlingsrutiner som der er ansatte i de.

 

Forøvrig er det i dag (som før) lov til å bruke våpen med kaliber 38 til 45 i revolverfelt (22lr for juniorer).

 

Men det er endelig fastslått at kamring og valg av hylser, ikke har sammenheng med Magnum forbudet. (Fritt frem å bruke hylser med magnum i navnet. t.d. 357m).

 

Dog er der innført krav til at amoen skal være svakere enn definisjonen på Magnum amo (i det aktuelle kaliber tror jeg). Merk at dette ikke hindrer funksjonærer i å nekte en i å fortsette å skyte, om de er av den formening at ens amo er så kraftigt ladet at den er en sikkerhets risiko på banen (enhver skyteleder står som alltid fritt til å vurdere dette).

 

 

Forøvrig har jeg (klok av skade) gått til anskaffelse av en ren kaliber 38spc revolver, slik at det enkelte våpen kan optimaliseres til bruksområdet. (Spes revolveren er dog kaliber 357m).

Hvorvidt dette har noen hensikt, styres nok mye av hvor høy aktivitet man har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...