Jump to content

vårt nye vilt, villsvinet?


vestfoldingen

Recommended Posts

etter mye leting på nettet etter hvorvidt villsvinet er på full vei inn i vår fauna, finner jeg en del interessant lesestoff. personlig så syntes jeg det hadde vært artig å fått svin som "fast inventar i norske skoger".

jeg klarer ikke å lete frem hvor mange villsvinn som har blitt felt de siste årene, noe jeg hadde hatt morro av å se. hvis noen har noen innspill om dette, vær vennlig å post!

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedm ... /1.7225413

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=577791

Link to comment
Share on other sites

Flytter seg fra jaktområder

 

Han sier det har kommet flere dyr de siste årene, til glede for jegere og irritasjon for gårdbrukere.

 

- Men villsvinene tilpasser seg der de blir skutt og jaktet på. Da blir de forsiktige og trekker gjerne til andre steder, sier Fjellbakk.

 

Tvilar på at grunneigerane blir nøgde med villsvin, dette vil kanskje setje ein stoppar for det heile om DN skal tillate villsvin.

Sjølv er eg positiv til villsvin i noreg, til tross for at eg er grunneigar.

Link to comment
Share on other sites

Tror neppe det blir noe særlig villsvin i Norge de neste 20-30 årene.

For tøft klima her. For mange skyteglade jegere. I tillegg er det en art med dårlig spredningshastighet.Det meste som er skrevet i Norsk presse om villsvin de siste årene er feil.

Østover i sverige må du til Ørebro for å finne gode bestander og sydover er det ingen ordentlig bestand før du kommer på nedsiden av Gøteborg.Den geografiske spredningen har stoppet opp i Sverige de siste årene. Selv i innlandet i sør Sverige er det store områder som ikkke har gris.

Svenskene regner en linje mellom Gavle og Strømstad som grisens nordgrense.Nord for denne linjen er det store barskogsområder som grisen må igjennom for å komme til Norge , og det vil ta mange tiår, uten hestetransporter. Det er ingen hemlighet at grisen i Sverige har spredd seg via hestetransporter.

Link to comment
Share on other sites

Klima og klima... Villsvin finnes bl.a. langs nordkysten av det Kaspiske Hav, der temperaturspennet er -40 til +40 og mer, så akkurat klima isolert sett er jeg nå ikke sikker på er et problem. Men fortilgang er selvsagt viktig - og har selvsagt sammenheng med bl.a klima og snømengder.

Link to comment
Share on other sites

Svina kommer nok de. De formerer seg ekstremt fort.Det er vel usikkert hvor mye det kommer til å bli av dem og utbredelsen, men vil tro at de setter pris på det relatvit milde klimaet vi har langs kysten. Vill nok også være en del på Østlandet også, men det kommer vel an på vinterklima (spes kulde og snødybde) og mattilgang. Men dette er bare synsing fra min side....Folk slipper kanskje å kjøre til Sverige for å handle billig bacon i fremtida da baconet går utenfor stuedøra :roll:

Link to comment
Share on other sites

På veg hjem fra jakt for to år siden holdt jeg på å kjøre på en flokk villsvin nord for Sälen / Trysil.

Det var 7 dyr som alle hadde en mankehøyde på ca 1 meter.

Tre av dyrene hadde mankehøyde over dør/vindus-høyden på Opel Astra.

Om man sammenligner klimaet nord for Sälen / Trysil, med de fleste steder i Norge, tror jeg ikke klimaet er det største problemet.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje villsvinet blir litt som rådyret, at under kalde (svina tåler kulda bra sies det)og snøtunge vintre så vil en mulig bestand variere (dette gjelder vel alt vilt og kalles vel naturlig seleksjon :roll: )Men, kanskje i mindre grad da svina er tøffere og mer robuste enn rådyra? ? ....Synser bare om det kan være overførbart til f.eks rådyr når det kommer til bestander.

 

Får gi meg med den biologisynsinga mi nå :roll: Ro, ro til fiskeskjær mange fisker får vi der? :mrgreen:

 

Rådyra har hatt en fin vinter dette året ihvertfall...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...