Jump to content

biting


Bergem

Recommended Posts

Viss vi menneske skal læra noko av hundemora, så er det først og fremst uendeleg tolmodigheit.

 

Uendeleg, ja - men likevel at me kan setja grenser. Og viss kvelpen ikkje høyre NEI! og FY! og blir rista i nakkeskinnet, får fingrane i halsen, knips på nasen stadig vekk, så reagerer han truleg veldig godt på eit lite kremt. Og mykje leik så han får bruka opp den psykiske energien, og avledning når han bit.

 

Men vil gjerne høyra erfaringar frå fleire oppdrettarar om kvelpemora sine metodar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tisper sender nok ut mere signaler til valpene enn det du tror eies!

Ha en valp rundt en voksen tispe og se på kropsspråk som ører,hale,blikk mm. så ser du valpens oppførsel forandrer seg

i løpet av sekunder. Nesten uten at man kan legge merke til det!

Link to comment
Share on other sites

En liten artig sak:

 

Amigo fikk treffe mora si et par år etter at vi overtok ham og jeg var spent på om de ville kjenne hverandre igjen. Amigo er en dominant hannhund som kan tøffe seg overfor andre hannhunder og som blir apekatt overfor tisper i sitt forsøk på å sjarmere dem i senk.

 

Gjensynet ble noe heeeelt annet: I det Amigo får syn på mora (5-6 meters hold) så setter han seg rett ned på huk og tisser!!! Deretter åler han seg innpå henne og sleiker henne i munnviken og er bare sååå underdanig! Mora har ikke laget en eneste lyd; bare kastet et blikk på ham.

 

Så det der var tydelig at han husket mora igjen ja og du all verden for en respekt han hadde for henne.

Link to comment
Share on other sites

Alle har verdens beste hund - inntil det motsette er bevist.

Jeg har alltid hatt bra(dokumenterte) hunder,men aldri de beste!

Har dømt endel som er bedre enn mine opp gjennom tiden men har fortsatt vært fornøyd med de jag har hatt!

Kun uerfarne folk som tror de har de beste hundene :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Her var det snakk om en 12 uker gammel valp. Den kunne riktignok sitt, men å få det til midt i raptusen var utelukket. Mener du at du klarer å kommandere ei slik uroskråke til å sitte stille midt i "gærninghalvtimen"? Hvordan kommer jeg dit? Stille krav, sier du. Det ble jo stilt krav, men de ble ikke etterkommet. Hva er sanksjonene? Hva konkret gjør du/ville du gjort?

 

Man stiller krav til hunden ved ca 6-7 mnd. alder. Å gå på kurs med en 12 ukers valp blir kun kos og sosialisering. Men jeg skjønner lite av å putte en aktiv valp i buret for å roe den ned. Jeg ville tatt et inititiativ ovenfor valpen for å avlede den med noe, feks en tennisball eller la den snuse seg fram til en godbit. Ta initiativ, gjør deg interresant ovenfor valpen. Klarer du å befeste et lederskap over valpen så skal det ikke mer til at du går noen meter fra den før den glemmer at den var midt oppi en raptus.

Link to comment
Share on other sites

Alle har verdens beste hund - inntil det motsette er bevist.

Jeg har alltid hatt bra(dokumenterte) hunder,men aldri de beste!

Har dømt endel som er bedre enn mine opp gjennom tiden men har fortsatt vært fornøyd med de jag har hatt!

Kun uerfarne folk som tror de har de beste hundene :winke1:

 

E.J jeg skjønner lite av signaturen din, jeg tror ikke det at du handler litt her og der gjør deg "bransjetilknyttet" :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

hei :)

 

hvordan har dere hær inne gjort det for å avvenne valpen biting etter hender o.l. også tygging på møbler.

 

lest i noen bøker, men står så my forskjellig.

 

på forhånd takk for svar :)

 

Vi må ikke glemme at for hunden er det å gripe/bite som for oss å bruke hånden. Siden hundekjeften er et potensielt ødeleggende redskap, biter valpene hverandre i valpekassen for å lære å regulere bitetrykket. Når søknene som blir bitt piper, slippes bitetrykket.

Etter hvert skapes ”en mental sperre” mot å bite flokkmedlemmer av full styrke., bitehemming.

I vill tilstand vil ikke en flokk klare seg om det hele tiden var et skadet individ å ta hensyn til.

I kullene jeg har hatt, har mødrene reagert på biting fra valpene med et knurr(NEI!) og ignorering ved å flytte seg. Kommer valpen etter og forsetter, gripes valpen over hodet og holdes slik en kort stund. Når den slippes, viser den tydlig dempende signaler og har forstått poenget.

Mitt tips er å følge tispas adferd når valpen din biter. Et NEI, og å forlate valpen med ignorering. For mange hunder er oppmerksomhet, negativ eller positiv, den hunden ønsker. Ignorering derimot gir ikke hunden noe som helst.

 

 

Rettet skriveleif....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sitter på kontoret med en 13 uker gammel NEG i buret bak meg og kjenner meg godt igjen med både vanlig valpebiting og 1/2-times kveldsraptuser...

 

Sambo leste på nett at man skulle klynke høyt og avvise valpen når den begynte bitingen. Dette tenkte jeg mitt om (lattedrikkende femikladder...), og etter noen tips fra andre hold tenkte jeg at dagen var kommet for å markere lederskapet.

 

Det gikk MEGET dårlig på den da 10-11 ukers valpen. Den skjønte åpenbart ingenting av irettesettelsen, og ble tydelig redd og forvirret hvilket bare gjorde vondt værre!

 

Etter noen dager med klynking og avvisning er imidlertid problemet så å si borte.

 

Nå er det kveldsraptusene som er utfordringen. De kommer gjerne på kveldstur i skogen. Vi kan godt ha tuslet 20-30 minutter i fred og fordragelighet før valpen plutselig begynner å hoppe og nappe. Dette ser bare ut til å eskalere ved noen form for irettesettelser, og avvisning hjelper heller ikke. På søndagen håndterte vi dette med å sette'n i bånd og med det hindre han i hopping og napping. Deretter bandt jeg han til et tre, og satte meg utenfor rekkevidden hans. Da gikk han løs på røtter i 10 min. før jeg hentet han å "tvang" han til å kjede seg ved siden av meg til han til slutt resignerte og satte seg ned. Da roste jeg og ventet litt til før vi fortsatte turen. Raptusen var over...

 

Hvilken deler av det jeg gjorde der som stanset raptusen har jeg ikke klart for meg. I går kom sambo hjem fra skauen med en valp som åpenbart ikke var fredig med raptusen, på tross av båndbruk. Kanskje har det noe med rang å gjøre? Kanskje har det noe med mangel på selvsikkerhet å gjøre? Kanskje har det noe med teknikken i forhold til båndbruken å gjøre? Kanskje har det noe med dagsform å gjøre?

 

I går var han hele dagen snill som et lam(bortsett fra kveldsraptusen). I dag var han allerede i raptus-modus når vi sto opp... :mrgreen:

 

Det virker likevel på meg som om båndbruk kan være en grei måte å kontrollere/"overbære" raptusser på uten å måtte gå i en konfrontasjon som ingen av partene har noe utbytte av. Og når alle andre former for distraksjon ikke nytter... Om det medfører at raptusene gir seg helt med tiden aner jeg ikke. Men jeg antar at det er en valpe"greie", og at han vil vokse det av seg.

 

Andre gode tips mottas gjerne!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...