Jump to content

Conibear kopier..


finskestøver<3

Recommended Posts

Er det dei fellene som vert kalla Belisle eller noko i den duren,so skal dei vistnok vere betre enn originalen påstår ein kjenning av meg som har tatt 17 mår på dei i vinter.Det er vist utløysarmekanismen som er litt forskjellig med tanke på funksjon. :)

Link to comment
Share on other sites

Enten har han sendt feil eller så er det villedende reklame!

Har du bekreftelse på at du har bestilt coniebear så er det de du skal få tilsendt!

Har ikke butikken de inne så skal de kontakte deg før de sender alternativ! :)

Link to comment
Share on other sites

Duke er vel "billig" versjonen, funker greit med litt justering, men fjørene blir ganske fort dårlige. Oneida eller Belisle er ofte omtalt som de beste av CB-fellene, men koster også noe mer. Men de er verdt prisen. Kjett å finne dyr som har blitt pint ihjel i fella.

 

EDIT: et kjapt søk på forumet og du finner mange treff der folk deler sine erfaringer med duke-fellene (og andre bodygrip feller)

search.php?keywords=duke&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

Link to comment
Share on other sites

Jeg starta min fangstkarriere på mår med Duke 160. Tok noen mår i disse, men fjærene ble utrolig fort slappe! De gikk til resirkulering den dagen jeg måtte slå ihjel en mår i fella, som hang og dingla i fella med et egentlig perfekt nakkeslag.

 

Drit i Duke og gå for Belisle!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel som det er sagt her, Victor Conibear som produseres av Oneida, som er originalen - men navnet Conibear brukes vel om alle feller av denne konstruksjonstypen, uavhengig av produsent. Det finnes jo et hav av ulike merker med små variasjoner i konstruksjon og kanskje større variasjoner i stålkvalitet - spesielt i fjærene. Enkelte produsenter lager "magnum"-versjonen, som enten har doble bøyler eller innoverbøyde bøyler slik at bøylene møtes helt når fella klapper igjen. På originalen vil det være litt glippe når den slår sammen.

 

I USA kalles vel også alle slike feller for "body-grip" feller, ut fra måten de brukes der, dvs at fella og avtrekkeren dimensjoneres slik at fella slår over kroppen til dyret, og fellene brukes da til drukningssett - altså etter f.eks mink, bisamrotte eller bever, under vann.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

stemmer det. Conibear er felletypen. Produseres under flere merker. Jakt og fangstbua selger Duke og sleepy Creek. Når det gjelder Duke fella er den som sagt rimelig fordi den produseres i korea og ikke USA. Duke 160 har Jakt og Fangstbua gått bort ifra siden utløsermekanismen ikke er tilfredstillende. De selger nå Duke 155 som kan brukes på Mår og mink. Denne fella har sterkere fjærer og bedre utløsermekanisme. Jeg har bruk 155 fella ei stund nå, og den slår der den skal. Husk at måren har en meget svak skalle, så ikke problem med slagkraft på 155 fellene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...