Jump to content

Ruger mini 14.


irvin66

Recommended Posts

Jeg har en ny Ruger mini 14 kaliber .223 og var på skytebanen og skjøt vel en cirka 50 skudd, og var veldig fornøyd. Da jeg kom hjem og neste dag skulle pusse den var det nesten ikke mulig til å "dra" ladearmen tilbake, den satt jævlig "fast" hvis dere skjønner hva jeg mener. Har dere opplevd det? Jeg tror det har noe med gass "nippelen?" eller hva det nå heter å gjøre. Spørsmålet er tror dere det går an pusse den med litt sandpapir slik at den ikke låser seg? Eller har dere noe annet godt forslag? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Om rifla er ny, må du ikke pusse eller slipe noe som helst. Ta turen tilbake til den som solgte deg rifla og be dem fikse det for deg om det er noe som er dårlig tilpasset. Noe jeg egentlig tviler på da den tydeligvis funket bra dagen føre. Sikkert bare en bagatell :winke1:

Jeg har hatt min i 25 år og sikkert skutt nærmere 10 000 skudd og aldri hatt noen problemer av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Den ble sendt fra Bergen i fjor, så den er ganske ny, ikke brukt så mye. Jeg har satt på ny stokk på den som er i fra Hogue, ble bestilt fra Midway Norge. Har ikke skutt med den siden. Har noen bilder. Takk for svarene så langt. Må kanskje prøve den litt mer, men jeg ble litt skuffa. :trist: Tror dere ammoen har noe å si, har bare prøvd Sellier & Bellot 55grn.

 

 

normal_Ruger_mini_14_002.jpg

normal_Ruger_mini_14_005.jpg

normal_Ruger_mini_14_006.jpg

normal_Ruger_mini_14_007.jpg

Link to comment
Share on other sites

Satt den helt dønn fast, eller fikk du beveget den 3-4mm bakover før den satt fast?

Hvis den satt helt fast uten noe som helst bevegelse, så kan det tyde på at den satt i gasstempelet. Dersom du fikk beveget ladearmen noen mm bakover først, så tyder det på at det var sluttstykkes som satt.

Link to comment
Share on other sites

Satt den helt dønn fast, eller fikk du beveget den 3-4mm bakover før den satt fast?

Hvis den satt helt fast uten noe som helst bevegelse, så kan det tyde på at den satt i gasstempelet. Dersom du fikk beveget ladearmen noen mm bakover først, så tyder det på at det var sluttstykkes som satt.

 

Den satt dønn fast, fikk ikke rikka den. Jeg tror også det har noe med gasstempelet å gjøre. Tror du det har noe med varme gasser som utvider seg, eller hva faen er det for noe tro? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å svare på uten å ha sett eller rørt den... Men, noen teorier kan man jo komme med:

Pusset du våpenet før skyting?

Dersom gasstempel og sylinder (fremre det av armen som går fra ladearm og frem til gasstempelet) har vært helt nytt, så var det sannsynligvis satt inn med en eller annen konserverende olje/fett. Denne vil kanskje kunne gjøre at det setter seg fast når det har blitt varm og kjølet ned igjen.

I så fall (eller uansett) puss skikkelig med våpenolje til det ikke blir noen 'avsetninger' på fussefilla lengre, og så tørrpuss etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å svare på uten å ha sett eller rørt den... Men, noen teorier kan man jo komme med:

Pusset du våpenet før skyting?

Dersom gasstempel og sylinder (fremre det av armen som går fra ladearm og frem til gasstempelet) har vært helt nytt, så var det sannsynligvis satt inn med en eller annen konserverende olje/fett. Denne vil kanskje kunne gjøre at det setter seg fast når det har blitt varm og kjølet ned igjen.

I så fall (eller uansett) puss skikkelig med våpenolje til det ikke blir noen 'avsetninger' på fussefilla lengre, og så tørrpuss etterpå.

 

Ok Takk for svaret. Jeg tørrpussa pipa, men tenkte ikke på gass sylinderen og gasstempelet før jeg begynte å skyte, så kanskje der ligger løsningen, du er ikke så dum du!!! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I fare for å bare forvirre med teori som ikke holder vann.. ;)

Kan det tenkes du har satt denne stanga opp-ned i låskassen?

 

Funderer på om det kan gjøre at "ladearmen" kniper mot den uorginale stokken og lettere hekter seg i gass stempelet.

 

Nei den er nok satt inn riktig for når den løsna så funka den helt som vanlig! Og nå virker den som ingenting har skjedd.

Men hva skjer etter jeg har skutt nå, vet jo ingen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Uten å garantere at dette er ditt problem på børsa di, så kan jeg bekrefte at min nye Mini-14 Tactical i 2010 hadde godt med kliss fra fabrikken på "gass-nippelet".

Jeg pella hele børsa fra hverandre og kjørte en full puss før jeg stakk på skytebanen første gang, og det funka helt greit.

Så du skal ikke se bort ifra at det kan være lagringsfett også på ditt smelljern.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...