Jump to content

Hagle til konfirmant


Børt-Erik

Recommended Posts

Junior skal konfirmeres i år. Besteforeldrene tenker på å gi han en hagle i konfirmasjonsgave.

Han er interessert i jakt, og har skutt sin første rype med salongen, men er foreløpig skeptisk til å skyte med hagle - grunnet rekyl.

 

Hva er den beste framgangsmåte for våpensøknad? At jeg søker om en hagle til og står som eier til han har tatt jegerprøven og er fylt atten? Jeg har en hagle, kaliber 12 O/U fra før. Trenger jeg begrunne søknad om et tilsvarende gevær - eller er det uproblematisk?

 

Er det en en god idé å gi han en hagle i år - eller bør det vente til armer og bein har fått riktig lengde - og skuldre riktige proporsjoner?

 

Utvikler han seg til å bli bare middels interessert i jakt, så er jo et gevær en gave som varer livet ut. Og skulle han vise seg å miste interessen helt, så få jeg kjøpe hagla fra han når han trenger penger til sertifikat.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Lincoln Premier med høydejusterbart kinnstykke på stokken? Bra børse, fin å se på også er det jo kjempepraktisk med justering på kinnstykket, uten at det koster alt for mye.

 

Den kjøpte jeg da jeg var konfirmant. Den passet meg da, og den passer meg fortsatt nå som jeg er fult utvokst.

 

Lincoln Premier er hvert fall ei børse jeg vil anbefale!

Link to comment
Share on other sites

Så lenge han skal konfirmeres nå er han vel 14 år. Dermed må en eventuell hagle stå på deg forløpig.

Men du behøver ikke vente til han er 18 år med å føre den over på han. Etter fylte 14 år kan han avlegge jegerprøven,

og etter fylte 16 kan han søke om dispensasjon fra 18-årskravet for kjøp av hagle dersom han har bestått jegerprøve og/eller

har anbefaling fra jegerforening eller skytterklubb.

Dette gjelder ikke rifle, da er det et absolutt 18-årskrav.

 

Ettersom jeg har forstått trenger du ikke lenger å begrunne kjøp av tilsvarende våpen. I tilfelle burde opplæringsjakt være god nok begrunnelse, mtp at dere begge burde ha våpen for at du skal kunne skyte oppfølgingsskudd om han skadeskyter.

 

Med tanke på lengde ser jeg for meg enten å vente et par-tre år med tilpassingen eller kjøpe en hagle med justerbar kolbe.

Jeg ser det er anbefalt kaliber 16 litt lenger opp, men jeg har hatt det sjøl og det er dårlig utvalg av både hagler og ammunisjon i det kaliberet. Spesielt om du kommer på leirduebanen.

Gå heller for kaliber 12/76. Da har han mulighet for å skyte med magnum (76mm) med tiden ved f.eks rådyrjakt, men han kan også bruke 65mm nå som han er litt redd for rekylen. Da vil rekylen tilsvare en kaliber 20.

 

Håper dette var til litt hjelp:)

Link to comment
Share on other sites

Så lenge han skal konfirmeres nå er han vel 14 år. Dermed må en eventuell hagle stå på deg forløpig.

Men du behøver ikke vente til han er 18 år med å føre den over på han. Etter fylte 14 år kan han avlegge jegerprøven,

og etter fylte 16 kan han søke om dispensasjon fra 18-årskravet for kjøp av hagle dersom han har bestått jegerprøve og/eller

har anbefaling fra jegerforening eller skytterklubb.

Dette gjelder ikke rifle, da er det et absolutt 18-årskrav.

 

Dette stemmer ikke. Jaktvåpen (Hagler og rifler egnet for jakt) kan erverves ved fylte 16 år og bestått jegerprøve.

 

/Ole

Link to comment
Share on other sites

Angående rekyl på kaliber 12 vs 20 stemmer det heller ikke alltid at det er mindre rekyl i kaliber 20 enn hva det er på kaliber 12. Det er ofte slik at haglene i kaliber 20 er en del lettere enn hva de i kaliber 12 er, og derfor vil rekylen virke sterkere på det lettere våpenet, enn hva det vil på det litt tyngre. En annen ting som er verdt å merke seg er at når guttungen lærer seg å skyte riktig med god kontakt med både skulderparti og kinn er jeg helt sikker på at frykten for rekyl forsvinner fort :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...