Jump to content

Skudd bom fast i kammer


espeng

Recommended Posts

Ett gammelt kjerringråd mot slike saker er at du fyller løpet nesten til topps med olje. Smi til en gummipropp(viskelær el) som du presser ned i løpet. Så tar du en trepinne på toppen og banker på den med en tung hammer. Enkelt prinsipp påydraulikk.

Link to comment
Share on other sites

Hvor bor du?

 

Jeg har ref tidligere tråder "rotet" litt med dette.. Hvis du ikke er for langt unna er det spesialverktøy til låns..

 

Først: Fyll løpet med olje.

Deretter: Ta et stjerneskrujern, bygg opp tykkelsen med el.tape litt kon fremfra og bakover.

Så: sett skrujernet i løpet som nå er oljefylt. Dra passelig til det med egnet verktøy.

 

Da skjer ett av to: 1) Hele hylsen kommer ut. Problem løst.

2) Hetten kommer ut...

 

Hvis hetten kommer ut bruker du en gjengetapp og borer/gjenger hettelommen. Deretter bruker du en bolt etc etc og lager deg et verktøy som du terser ut driten med..

 

"Enkelt og greit" :evil::evil::evil::evil::evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Hvor bor du?

 

Jeg har ref tidligere tråder "rotet" litt med dette.. Hvis du ikke er for langt unna er det spesialverktøy til låns..

 

Først: Fyll løpet med olje.

Deretter: Ta et stjerneskrujern, bygg opp tykkelsen med el.tape litt kon fremfra og bakover.

Så: sett skrujernet i løpet som nå er oljefylt. Dra passelig til det med egnet verktøy.

 

Da skjer ett av to: 1) Hele hylsen kommer ut. Problem løst.

2) Hetten kommer ut...

 

Hvis hetten kommer ut bruker du en gjengetapp og borer/gjenger hettelommen. Deretter bruker du en bolt etc etc og lager deg et verktøy som du terser ut driten med..

 

"Enkelt og greit" :evil::evil::evil::evil::evil::evil:

 

Stjerneskrujern???? Om du har tenkt å ødelegge rifling og krone så er vel det greit, men om ikke så hadde jeg vært VELDIG skeptisk til å kyle et skrujern ned løpet. Bruk heller noe av tre eller messing.. dvs noe som er mykere enn stål.

Link to comment
Share on other sites

Vel......

 

Det hele er relativt udramatisk.. Prinsippet er kjent som hydraulikk. De fleste bibliotek har litteratur som kan utdype dette.

Stjerneskrujernet er av betydelig underdimensjon. Tettningen skjer liksom mellom tapen og stålet :D

 

Kjernen i ideen er liksom denne hydrauliske trykkøkningen, som vil gjøre at volumet liksom får en slags lyst til å øke,- for på en måte å motvirke trykkøkningen. (litt sånn folkelig forklart)

 

Om man heller vil bruke noe annet, f.eks messing så går det fint. Man kan også maskinere en stav av for eksempel en oppvaskbørste. I prinsippet går det like bra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei, altså, jeg vet hvordan hydraulikkmetoden fungerer og jeg sier ikke at det er noe galt med den, men jeg ville egentlig bare ikke brukt et skrujern. Et lite dunk feil så kan du ripe opp både rifling og kroning der så det ikke er dekket med elteip. Jeg er kanskje "litt" overnervøs, men jeg foretrekker messing eller tre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=57801&hilit=patron+fast+i+kammeret er tre sider med samme problemstilling.

 

Forresten fikk jeg et løp av en kompis som hadde hatt en stuck patron som var slått ut med pussestokk. Løpet hadde slutta å samle etter den operasjonen (løpet ble bra da jeg fikk det kappa 2-3 cm og krona på nytt), så man kan skade kroninga ved å slå ut patron med pussestokk .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...