Jump to content

Kikkert og rifle til nybegynner??


Kristoffersen

Recommended Posts

Har tenkt å gå i annskaffelse av ei rifle nå. Kaliberet er 223 fordi jeg nesten bare jakter småvilt. Hva synes dere om kikkerten og rifla i linkene her?? http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=378 + http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ri ... em-9005691

 

prisen bør ikke bli mer en 15 000,-

kom gjerne med tips om billige rifler og helt greie kikkerter som blir ca 10-11 tusen til sammen :D

Link to comment
Share on other sites

Det er produsenten sin side. Schou Våpen importerer Cz, så om du finner en forhandler via http://schouvapen.no/ kan de mest sannsynlig sjekke priser for deg. Cz Carbine i 7,62x39 ligger på rundt 8000 så en annen modell i .223Rem er sikkert ikke dyrere. De finnes også med syntstokk. Finner du en Cz527 til ~8k og kikkert til ~4-5-6k så er det under 15 lapper.

Link to comment
Share on other sites

Weatherby Vanguard er slettes ingen dårlig rifle, men du får ingen utpreget kvalitetsfølelse av den. Det er i stedet et realt bruksjern. Den føles stor og tung, da den har grov låskasse og sluttstykke i forhold til kaliberet (samme som .308). En CZ 527 er nett og hendig i forhold.

 

En kamerat har en slik Weatherby i .223, og han er nå fornøyd etter å ha skutt drøyt tjue rev i vinter med den. Til sammenligning har jeg en Brno Fox (.222 rem), som er forgjengeren til CZ 527, og det er en helt annen rifle. Den føles som en jeep mot en stridsvogn i forhold. Men, Weatherbyen er god å skyte med. Den er mer stødig enn den lille.

 

CZ'en er for øvrig borti dobbelt så dyr som Weatherbyen. Skal du ha en billig rifle, er ikke Weatherby noe dårlig valg synes jeg. Og om du vil bytte stokk på den etter hvert, får du et godt utvalg om du leter på nettet. Howastokker går rett i.

 

Fremfor en Leupold VXII ville jeg valgt en Zeiss Classic. Du får en Classic 2,5-10x50 på XXL for seks tusen, og jeg mener dette er et bedre kjøp enn en VXII til nesten sju. Optikken i en Classic er en god klasse eller to over. XXL er veldig rimelige på prisen sin, for jeg ser andre steder at de koster rundt ti tusen. Og de er billige i forhold til feks i Tyskland, hvor de koster over tusen Euro (ca åtte tusen - sett på Ebay.de). Har en slik selv, og jeg er forbauset over hvor god den faktisk er. Sammenlignet for et års tid siden denne med en Nikon Monarch 5-20x44 i motlys og mot en gong på 200 meters hold. Greit nok med Nikonen, men litt gul i sterkt motlys, og retikkelet ble "gullfarget" i stedet for svart, men det gikk fint an å skyte. Her var Classicen klokkeren. Helt blank, og retikkelet var fremdeles svart. På gongen siktet jeg med 20x på Nikonen og 10x på Classicen. Jeg syntes jeg så gongen bedre med Sistnevnte. Så det å ha høy forstørrelse er ikke alltid bedre enn lavere forstørrelse og bedre optikk. Vil tro at VXII og Nikon Monarch er jevnbyrdige.

 

Tipper du blir fornøyd med en Weatherby Vanguard og en Zeiss Classic! Sjekk ellers salgssider, for plutselig dukker det opp en S&B, Zeiss, Leica e.l. til gode priser, og en brukt kikkert av godt merke er gjerne bedre enn en ny mellomklassekikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det sitter langt inne å anbefale Leupold når prisene på Zeiss Classic er som de er....

For rundt 15.000 Tror jeg det skal godt gjøres å slå Browning X/A-bolt med en Zeiss Classic oppå...

Og er det en tusenlapp for mye, dropp neste bytur...

Link to comment
Share on other sites

Kommer alt an på hva du skal bruke det til, Leupold er god optikk, og bunnsolid, den holder ikke følge med toppkikkertene når du skal sitte sene kvelder i reveglugga, men dårlige kikkerter er det på ingen måte. Legger til at jeg eier både Zeiss Victory og Leupold kikkerter. Browning, Tikka, Remington Howa og mange fler rifler å velge mellom, alle er stort sett mer enn gode nok og skyter bedre enn de som kjøper de. I min verden blir det litt hipp som happ, en velger den rifla en faller mest for og blir gjerne fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

F.eks en Remington Seven Predator. Liten, lett og god syntstokk. koster opp til 9000 ny, men du får en bedre kvalitetsfølelse kontra billige Rem700 stokker, Billige tikka syntstokker eller den Vanguardstokken. Koster mer da.

 

God optikk kan du finne brukt. F.eks her: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33715812

 

Både Zeiss'en og S&B vil fungere. Zeiss'en er nok mer allround, og bedre til f.eks drivjakt. Til postering ville nok S&B være best, og billigere.

Link to comment
Share on other sites

Vanguard er da ingen dårlig rifle. Stokken er av billigste sort, og den er lett å bytte ut da det er mye forskjellig å få tak i. Som nevnt i tidligere innlegg, har jeg en kamerat med en slik i .223. Det har falt drøyt 20 rev for den i vinter, og det er hans første rifle. Den har for øvrig hatt originalstokk hele veien. Han har for øvrig byttet nå til en Boyd's tommelhullsstokk (eller hva den nå heter). Men børsa funket altså utmerket da den var helt original.

 

Det sitter for øvrig en Oxo 4-12x50 på toppen og en S&L-demper foran. Altså skal en lete godt for å få tak i billigere rigg! Men revene datt de... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg komme med et forslag?Kanskje innhabil ettersom jeg er eier av en Cz 527 American... 8)

 

Pakke til nybegynner til 15-16k

 

Rifle 223:

CZ 527 Synthetic 223 (syntstokk) til 7290,-

http://schouvapen.no/produkter/vapen/ri ... c-223-rem/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Fantastisk rifle 8)

 

Kikkert:

Meopta Meopro 4-12x50 til 3990,-

http://sportsbutikken.no/default.pl?sho ... pageId=304" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Svært god kikkert for pengene, laget i Europa, satt sammen i USA. Godt allround sikte til div småviltjakt fra trost til rådyr.God optikk.

Samt at siktet leveres med 10 års garanti! Til den prisen! Utrolig spør du meg..

 

 

Lyddemper:

A-Tec CTM 4. 280 gram. Ca 3000,-.

God lyddemper. 223 med lyddemper er fantastisk å skyte med!

 

Totalt 14280,- for pakke bestående av rifle, kikkertsikte og lyddemper. Vil påstå at dette er en kjempepakke til en nybegynner. Tror du vil bli kjempe fornøyd med denne.

 

Resten av pengene kan gå til en avtrekksjobb, kapping og gjenging, samt montasje i stål.

+ at du må ha pusseutstyr, skudd, kanskje et ekstra magasin og litt småtteri.

 

Kos deg 8)

Link to comment
Share on other sites

Dersom børsa skal gjøre tjeneste i reveglugga ville jeg sterkt vurdert å legge mye i kikkerten.

 

Da kan du f.eks kjøpe denne kikkerten: www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsi ... ys-1055243

 

kjøpt brukt rifle for resten av penga og montert lyddemper når du får råd til det (dersom du du føler behovet da)

 

Prøvde meg på litt revejakt i vinter, lot mange rev gå da jeg ikke klare å se retikkelet mot svart reveskikkelse, har nå lys og går ikke tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Du vet aldri hvordan det er behandlet. Optikk er følsomme saker

Dersom en kikkert i Zeiss Victory/Swaro PV-klassen er uten ytre skader og merker, og innenfor med lang gjenværende garantitid synes jeg ikke dette er noe mer skummelt enn en brukt rifle. Så vanvittig følesomme saker er det ikke heller, de skal tross alt tåle å sitte på rifler med betydelig rekyl i mange år.

 

Selv mistenker jeg at det selges mange rifler som er skutt mye mer enn hva som står i annonsene (ellers er det mange rifler som inne skytes noe særlig med iaf). Jeg selv har få forutsetninger for å vurdere om en rifle har skutt 300 eller 3000 skudd. Synes dette er vanskeligere å vurdere enn en rifle.

 

Jeg har kjøpt en ganske stor mengde kikkertsikter brukt de siste årene (en håndfull Zeiss'er og et par Swaro'er). Jeg har bare kjøpt to kikkerter nye (Zeiss Classic'er på XXL). Har flere Victoryer uten lys som er kjøpt til priser der folk ellers vurderer kikkerter type Duralyt uten lys, enklere Leupold og annet som ikke er på dette nivå optisk.

 

Men greit, det er trådstarters sine penger. Selv ville jeg ha kjøpt både rifle og sikte brukt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kikkertsikte ville jeg hvertfal sett på/gjennom en Docter jeg vil tro at det er en av de kikkertene du får mest for pengene når du kjøper..

Jeg kjøpte en 2,5-10X48 må si jeg er fornøyd..

Mener de koster noe av det samme som den du ga link til..

Jeg har samenlignet Docter mot vari X III, Vari X II, Saigtron SIII og vortex og Docter er overlegen snakker nå om jakt skyting i dårlig lys på beveren..Men meopta 7X56 R1 var best i mørket, men ikke klarest i dagslys....

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kikkertsikte ville jeg hvertfal sett på/gjennom en Docter jeg vil tro at det er en av de kikkertene du får mest for pengene når du kjøper..

Jeg kjøpte en 2,5-10X48 må si jeg er fornøyd..

Mener de koster noe av det samme som den du ga link til..

Jeg har samenlignet Docter mot vari X III, Vari X II, Saigtron SIII og vortex og Docter er overlegen snakker nå om jakt skyting i dårlig lys på beveren..Men meopta 7X56 R1 var best i mørket, men ikke klarest i dagslys....

 

Og her ligger det jaggu en Docter til salgs! viewtopic.php?f=105&t=70500&p=760564#p760564

 

Ikke helt habil her. Det er en kamerat sitt sikte, det fremstår som han sier: Strøkent og nytt høsten -11, kjøpt på Jaktdepotet.

Er i mine øyne et supert sikte til svært god pris.

Link to comment
Share on other sites

ok, takk for tipset, men brukt optikk er ikke aktuelt, kunn brukte rifler :)

Hvorfor det?

Jo for viss det skulle bli noe tull med kikkerten så er det mye bedre å gå til en butikk/forhandler å klage, dessuten får du garanti his man kjøper nytt i butikker :D

Kikkerter i Zeiss Victory / Swarovski-klassen er vel oftest dekket av garanti selv om de er kjøpt brukt. Jeg har iaf garantipapirer på de fleste av mine, og har sjekket serienummer på alle med importør for å sjekke at de var solgt i Norge / Norden og at de var under garanti da jeg kjøpte de.

 

Det er ikke mange tråder på kammeret (noen i det hele tatt?) om tull med slike kikkerter, der ikke importør / produsent ordner opp tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...