Jump to content

Spredning med demper


1937M98

Recommended Posts

Hei

 

Jeg lurer litt på grunner for hvorfor kulene ikke samler noe særlig bra når demperen er montert.

 

Var på skytebanen på onsdag, og testet med og uten demper, pluss at jeg testet en annen demper jeg har, og resultatet ble det samme.

 

Våpen: Ny Rem 700 .223 m org. lengde pipe. Gått max 150 skudd.

 

Dempere: Hausken mini og Sonic 45 Max 6

 

Ammunisjon: Fiocchi FMJHP

 

Det ble også brukt tofot under testen.

 

Uten demper lå skuddene høyt (forståelig nok) i kanten av svarten, men helt sentrert over midten, og kunne akkurat dekkes med en 1 kroning

 

Med de to demperene satt skuddene med 3-5 cm avstand, men like skuddbilder.

To over hverandre, og tredje skudd ned, og litt ut til høyre.

Med Sonic demperen satt skuddene litt mer til høyre naturlig nok, siden demperene ikke er helt like.

Men det er spredningen som forundrer meg???

Kan heller ikke se skader på demperene etter kuler, eller at de er slakke i gjengene.

 

Det er vel ingen ting som tilsier at det blir større spredning av å ha demper?

 

Er det skytteren, eller er det gjengene som kan få skylla her? Eller er det andre grunner jeg ikke har tenkt på?

Skytter teorien håper jeg og få testet ut på mandag.

Link to comment
Share on other sites

Tofot var på under hele seansen ja. Er ikke verdens beste skytter, så må nok det for og sjekke presisjon/ innskytning av kikkert.

 

Med GRS stokk er det ikke mulig for løpet og ta borti noe, så det er det ikke, og kassen er bedda til stokken, så det kan også utelukkes.

Feste skruer er også sjekket

Link to comment
Share on other sites

At samlingene åpner seg litt med demper er ikke uvanlig. Testet selv i benk. Med den forrige børsa med carbonløp (som er dønn stivt og ikke forandret treffpunkt med\uten demper) gikk samlingene fra 8-10mm til 30-35 mm. Men hva som gjør dette, ja se det kan jeg ikke svare på.

 

 

I grovere kalibre vil det naturligvis se ut som samlingene blir bedre da mye av rekylen forsvinner og du skyter bedre....

Link to comment
Share on other sites

Hmm, den tanken har faktisk ikke slått meg, men du kan være inne på noe, for .223 Rem har jo ikke noe rekyl og snakke om i utgangspunktet.

Så det kan rett og slett være at den kaster litt pga ekstra tyngde på pipa, og turbulens bak kula når den går gjennom demperen :?:

 

@ D52: Det har ikke blitt gjordt noe med kroninga, løpet ble ikke kappet før gjenging, og den samler som en drøm uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, så det dere sier, er at jeg bare må eksperimentere med forskjellig ammunisjon, og kulevekter, for og finne hva som går best?

 

En annen tanke jeg kom på nå, kan temperaturen i demperen ha noen betydning?? Virker som det er første skuddet som sitter best, så faller de gradvis nedover og ut til høyre.

Kunne godt tenkt meg å finne ut hva som gjør dette, siden andre ikke har dette problemet når demper blir montert på .223

 

Treffpunktet flytter seg jo en del på denne rifla, men det var jeg klar over kom til og skje, men det er snakk om ca center treff med demper, til kant treff på svarten på hundre meter, dvs ca 12 cm? på ei vanlig 100m skive.

Ser ut for at jeg får tråle butikkene etter trenings ammo, og gi gass på ladepressa, for og lage mine egne varianter av jakt ammunisjon som går godt.

 

Huff så leit, at jeg skal få lov til å skyte mye fremover :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...