Jump to content

jakt/familiehund forslag?


mkildemo

Recommended Posts

har planer om å kjøpe hund som skal brukes på elg,men vil også ha en som kan brukes på fugel. innterisert i liten hund (svart elghund str.) har 4 unger så må funke som familie hund. har sett på finskspets,norrbottenspets,buhund,shiba. flere alternativer? og helst en hund som ikke bjeffer noe jævlig :) da e vel spets og buhund uaktuelt? har lest de fleste tråder her om hund men skriver nu en til i tilfelle det er noen andre erfaringer/tips.

Link to comment
Share on other sites

en på jaktlaget har jemthund så kjenner til dem men vil ha en litt mindre hund.

har også en laika og finskspets på jaktlaget, spetsen er litt kvass men kan ha noe med oppdragelsen han som har den e litt hard i hundeholdet,så vet ikke om det e rep.for rasen

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt Jemthund. Jeg har en Jemte som jeg jakter både fuggel og elg med. Så har jeg Jemter som jeg bare jakter elg med. Å Jemthund er en kjempe familie hund

vet jamt er en fin hund,men vil ha en mindre.har 4 barn og eldste jenta sitter i rullestol så er nok å ta med seg.

Link to comment
Share on other sites

Finsk spets er familiehund så det holder. Har en tispe på litt over året, og 2 barn på 2 og 4 år. Null problemer å kombinere de, med rett oppdragelse selvsagt, men det gjelder jo alle raser (og barn :lol: )...

Veldig intelligente hunder, og gjerne litt egen og sta..

 

Bjeffing blir det jo litt av, men det må man regne med hvis man velger den rasen. Stille inne, bortsett fra litt prating da, men ute er det oftest litt bjeffing..

 

Men er ikke lett å få tak i, såfremt du ikke er over snittet interessert i jakt da.. Få kull og mange valpekjøpere her i Norge gjør sitt til at mange drar over til Sverige for å kjøpe valp, som jeg gjorde i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Finsk spets er familiehund så det holder. Har en tispe på litt over året, og 2 barn på 2 og 4 år. Null problemer å kombinere de, med rett oppdragelse selvsagt, men det gjelder jo alle raser (og barn :lol: )...

Veldig intelligente hunder, og gjerne litt egen og sta..

 

Bjeffing blir det jo litt av, men det må man regne med hvis man velger den rasen. Stille inne, bortsett fra litt prating da, men ute er det oftest litt bjeffing..

 

Men er ikke lett å få tak i, såfremt du ikke er over snittet interessert i jakt da.. Få kull og mange valpekjøpere her i Norge gjør sitt til at mange drar over til Sverige for å kjøpe valp, som jeg gjorde i fjor.

kjenner til finsk spets og dem jeg kjenner til er litt kvasse mot ukjente, kan selfølgelig ha noe med oppdragelsen å gjøre. vist man må til utlandet er det nok kortere å dra til finnland, bor utenfor kirkenes

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finnspetsen er en bra familiehund dersom den får rett oppdragelse og er fra gode (ikke-aggresive) linjer. Som for alle andre raser.

 

Det er faktisk en god stund siden jeg møtte en som var kvass, men for 20+ år siden var det relativt vanlig. Men da hadde jeg også inntrykket av at en sint jakthund var en god jakthund, og slik er det med den saken... Tidene har heldigvis endret seg!

 

Vi hadde spets da jeg var liten og nå er dattera mi 14 mnd og jeg har fortsatt spets (ikke den samme). Funker som bare det, sjøl om han nok er av det mer lekne slaget sine 9 år til tross. Som alltid med barn og hund så etablerer man visse regler og passer nøye på.

 

Bjeffing er noe som gjerne følger med de fleste spisshunder, men det kan fint trenes bort også på finsk spets. Lekne er de ofte også, noe barna setter stor pris på. Jeg gjorde i alle fall det.

 

De andre rasene har jeg kun annenhånds erfaring med, fra andre i familien. Jamtene er oftest veldig snille og rolige hunder, av det jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Er nok store individuelle forskjeller med tanke på bjeffing, som hos andre raser. Men los-terskelen er lav, så litt leven må man regne med. Med rett oppdragelse skal det ikke være noe stort problem, min er stille inne (vanligvis) men sier ifra når det kommer folk og hvis det sitter ekorn utaforr stuevinduet :lol: Ellers er det en del "snakking", men det er jo bare trivelig :P

 

Bjeffer en del mere når hun står i løpestrengen eller i hundegården, hvis det er noe interessant å bjeffe på.. Men det er mest når hun vet jeg er hjemme og følger med henne, tror vel at jeg har interesse av det hun loser på. Vil tro det blir mindre og mindre av det etterhvert som hun blir eldre og begynner å skjønne litt mer hva vi skal bjeffe på og ikke(er 15 mnd nå).

Link to comment
Share on other sites

Du skriver i utgangspunktet at du ønsker en elghund som kan benyttes på fugl. Gjerne liten hund fysisk. Samtidig oppleves spets som litt kvass.

 

Jeg vet ikke om det kan være aktuelt å snu litt på utgangspunket. Det jeg da tenker på, er en fuglehund som kan benyttes på elg. Da har man i utgangspunktet flere vorsteh-varianter. Men med tanke på det du skriver om størrelse, blir det vel Kleiner Münsterländer du skal kikke nærmere på.

 

For at du skal få en velfungerende kombihund med utgangspunkt i en stående hund, bør du nok, etter at hunden er ferdig dressert og velfungerende fuglehund, benytte den til kun dette et par sesonger før den oppmuntres/benyttes til elg.

 

Det viktigste vil uansett bli å innarbeide enkle, klare signaler for hunden, slik at den vet hva den skal jage. Om du går til skogen i håp om en tiur i sekken, så vet ikke hunden at det ikke er elgjakt. Og sjansen for at den krysser et ferskt elgspor er nok relativt stor de fleste steder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Du skriver i utgangspunktet at du ønsker en elghund som kan benyttes på fugl. Gjerne liten hund fysisk. Samtidig oppleves spets som litt kvass.

 

Jeg vet ikke om det kan være aktuelt å snu litt på utgangspunket. Det jeg da tenker på, er en fuglehund som kan benyttes på elg. Da har man i utgangspunktet flere vorsteh-varianter. Men med tanke på det du skriver om størrelse, blir det vel Kleiner Münsterländer du skal kikke nærmere på.

 

For at du skal få en velfungerende kombihund med utgangspunkt i en stående hund, bør du nok, etter at hunden er ferdig dressert og velfungerende fuglehund, benytte den til kun dette et par sesonger før den oppmuntres/benyttes til elg.

 

Det viktigste vil uansett bli å innarbeide enkle, klare signaler for hunden, slik at den vet hva den skal jage. Om du går til skogen i håp om en tiur i sekken, så vet ikke hunden at det ikke er elgjakt. Og sjansen for at den krysser et ferskt elgspor er nok relativt stor de fleste steder.

 

 

så på siden linket over og sto den ble klasset som vorsteh,

 

er den like propel som en vorsteh?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med shiba og Norrbottenspets?
Jeg har shiba, og ut fra mine erfaringer er den akkurat det du ser etter. Den har et utrolig jaktinstinkt, er et trivelig familiemedlem og rasen er naturlig stille. Her i landet er den undervurdert som jakthund, men i hjemlandet er der tradisjoner for å bruke den på alt fra fugl til hijakt etter bjørn.
Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med shiba og Norrbottenspets?
Jeg har shiba, og ut fra mine erfaringer er den akkurat det du ser etter. Den har et utrolig jaktinstinkt, er et trivelig familiemedlem og rasen er naturlig stille. Her i landet er den undervurdert som jakthund, men i hjemlandet er der tradisjoner for å bruke den på alt fra fugl til hijakt etter bjørn.

 

Hmm, så en "dokumentar" om shiba på animalplanet for 1 mnd siden eller noe og ble intr., trodde først det var spets før jeg fikk med meg navnet:)

 

Men hvordan er den på fuglejakt? er det en treskjeller det og som spetsen?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med shiba og Norrbottenspets?
Jeg har shiba, og ut fra mine erfaringer er den akkurat det du ser etter. Den har et utrolig jaktinstinkt, er et trivelig familiemedlem og rasen er naturlig stille. Her i landet er den undervurdert som jakthund, men i hjemlandet er der tradisjoner for å bruke den på alt fra fugl til hijakt etter bjørn.

ja shibaen ser meget interesang ut :) hvilen jakt har du prøvd den på? jakter bare i pasvik så her er alt fra ryper til bjørn :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, så en "dokumentar" om shiba på animalplanet for 1 mnd siden eller noe og ble intr., trodde først det var spets før jeg fikk med meg navnet:)

Men hvordan er den på fuglejakt? er det en treskjeller det og som spetsen?

Det er den definitivt ikke, shibaen gir knapt nok lyd fra seg i det hele tatt. Nå bruker jeg ikke min på fuglejakt, men den oppførselen han viser når vi treffer på fugl ute på tur er å ta stand og peke ut hvor fuglen står, for så når han er sikker på at jeg har fått det med meg å gjøre et sprang frem og skremme ut fuglen.

Ad Animal Planet sine dokumentarer om rasen (har sett to av dem), så bærer de preg av å være laget av folk som først og fremst har erfaring fra andre raser, og gir ikke et helt korrekt inntrykk. Shibaen fremstilles bl.a. som vanskelig å trene og lite familievennlig. Ingen av delene stemmer, den er omtrent som svart elghund i oppførsel og egenskaper.

hvilen jakt har du prøvd den på?
Jeg bruker ham hovedsaklig som båndhund på hjort, holder også på å trene ham på ettersøk. Rasen er 100% naturlig (genetisk dokumentert tilbake til istiden) og har jaktinstinkt som en villhund. Den vil ikke apportere i vann, men jakter omtrent bokstavelig talt alt mellom himmel og jord. Og den har en personlighet som er helt ubeskrivelig ! Har ikke angret et sekund på at jeg valgte denne rasen.
Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med shiba og Norrbottenspets?
Jeg har shiba, og ut fra mine erfaringer er den akkurat det du ser etter. Den har et utrolig jaktinstinkt, er et trivelig familiemedlem og rasen er naturlig stille. Her i landet er den undervurdert som jakthund, men i hjemlandet er der tradisjoner for å bruke den på alt fra fugl til hijakt etter bjørn.

vet du om det er oppdrettere som driver med oppdrett av "jakthunder" eller kjøpte du hos vanlig oppdretter? har let litt om en i bergen som mange skryter av :)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om noen som avler denne rasen målrettet for jakt, nei. Hundemiljøet her til lands ser dessverre på den i altfor stor grad som "selskapshund". Det sagt, en oppdretter jeg hadde en lang og interessant diskusjon med var klart av den oppfatningen at siden rasen er helt naturlig og uendret tilbake til istiden har den så sterkt naturlig jaktinstinkt at det omtrent er umulig å ikke få en god jakthund ut av den. Han beskrev det som at den har jaktinstinkt som en villhund. Hunden er også svært intelligent og lærenem, og som alle spisshunder er den egenrådig og ikke noen favoritt til å vinne lydighetskonkurranser :wink:

Oppdretteren du har lest om i Bergen er antagelig Christen Lang (http://www.enerhaugen.net), som jeg har fått min hund fra. Han er en av Europas mest anerkjente oppdrettere av rasen. Kjøper du hund derfra blir du innlemmet i familien.

Link to comment
Share on other sites

Shiba blir vel som Norsk buhund og ruhåret foxterrier. Endel har bra jaktegenskaper og mange har ikke!

Jaktinstinktet er vel ikke forsøkt avlet vekk,men heller ikke planmessig avlet på heller.

Mange "selskapshunder" som kan benyttes på jakt.

Man må bare tilpasse jakta etter hvordan hunden jobber og ikke tro at man får samme jaktkvalitet i hunden som man

vil få om man satser på en jakthundrase

Link to comment
Share on other sites

Vi skulle få oss hund. Jeg ville ha svart elghund, men kone og barn gikk for Jack Russel Terrier (med bart;-)) Den er nå litt over fire måneder og har blitt en veldig fin gutt. Det bør være mulig å å hantil å jakte på noe.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om noen som avler denne rasen målrettet for jakt, nei. Hundemiljøet her til lands ser dessverre på den i altfor stor grad som "selskapshund". Det sagt, en oppdretter jeg hadde en lang og interessant diskusjon med var klart av den oppfatningen at siden rasen er helt naturlig og uendret tilbake til istiden har den så sterkt naturlig jaktinstinkt at det omtrent er umulig å ikke få en god jakthund ut av den. Han beskrev det som at den har jaktinstinkt som en villhund. Hunden er også svært intelligent og lærenem, og som alle spisshunder er den egenrådig og ikke noen favoritt til å vinne lydighetskonkurranser :wink:

Oppdretteren du har lest om i Bergen er antagelig Christen Lang (http://www.enerhaugen.net), som jeg har fått min hund fra. Han er en av Europas mest anerkjente oppdrettere av rasen. Kjøper du hund derfra blir du innlemmet i familien.

Bare så du vet det, norsk elghund grå, brukes en del til agility i usa,med bra resultater. og rasen er vel større der borte enn her hjemme i norge.

Link to comment
Share on other sites

Bare så du vet det, norsk elghund grå, brukes en del til agility i usa,med bra resultater. og rasen er vel større der borte enn her hjemme i norge.

Kansje litt pga at det ikke er lov å bruke hund til elg der borte på samme måten som her?

OG at amerikanerne har en lei tendens til å ødelegge alle utenlandske hunderaser de får fingra i!

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg en Engelsk Springer Spaniel som brukes til rådyrjakt og jakt på fugl. Som familiehund er denne rasen uovertruffen (mener jeg). Rasen er heller ikke kjent for å bjeffe. Krever nok endel mere fysisk aktivitet enn en spisshund.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Vi har fire shibaer i hus(tre tisper og en hannne) Og to gråhundtisper.

Gråhundene er mine og shibaene samboer sine,men lurer dem med til skogs når anledningen byr seg!

Mine erfaringer med shiba til jakt er at du bør legge ned mye preging mot et ønsket formål,ikke prøve mange retninger!Da blir alt bare halveis.Jakta en del løst med hannen på hjort,uttak,støting 500-600 meter og tilbake til meg.Går på nytt inn i området han slapp og ny runde.Gir sjelden lyd fra seg(et iltert uttak på en bukk på tilbaketuren etter hind og kalv er eneste gang jeg har hørt lyd fra han)Men med astro og klok postering fungerer det :smile: Han er også en meget dyktig sporhund,går noe rådyrettersøk med han og da er han i sin egen verden.Moro og være bak :D Spora en gang 2,5 km etter påkjørt rådyr,ut på jorde og spor i retur der jeg kom fra.Rådyret lå og trykte 20 meter inne i tett krull,jeg fikk han til å sette seg og skaut dyret.Han tok sporet på nytt og oppdaga ikke rådyret før han var en halvmeter fra :smile Da er det snuta i bakken som gjelder.¨Bakre beinpipe tvers av så det var godt å få tatt.Han er også apportør på reveåtå,men ikke egnet til utstopping hvis han har vært der 1 min før jeg kommer :winke1: Ene tispa vår på 4 gir mere lyd,hu skjeller som bare det i tre og har mye større utslag og søk en hannen.Skal prøve ho litt mer på fugl men er ikke jakta som ligger meg nærmest, men trur det kunne fungert med henne.De to siste er forholdsvis nye i flokken,hu yngste på 1 år har en ting for hare.Hu prøver og nøste opp alt av harespor etter at hu hadde ut en på en kveldstur. Bor definitivt mye jakt i rasen men synes det er skuffende at de største oppdretterne av rasen setter jaktlighet til side. Hvis generasjonene etter dem også tenker likt vil det vaskes gradvis bort på sikt.Da kan dem satse på andre raser spør du meg, hvis målet bare er og springe innenfor sperrebånda!! Kjøp shiba og jakt med den :D

Link to comment
Share on other sites

Hei! Vi har fire shibaer i hus(tre tisper og en hannne) Og to gråhundtisper.

Gråhundene er mine og shibaene samboer sine,men lurer dem med til skogs når anledningen byr seg!

Mine erfaringer med shiba til jakt er at du bør legge ned mye preging mot et ønsket formål,ikke prøve mange retninger!Da blir alt bare halveis.Jakta en del løst med hannen på hjort,uttak,støting 500-600 meter og tilbake til meg.Går på nytt inn i området han slapp og ny runde.Gir sjelden lyd fra seg(et iltert uttak på en bukk på tilbaketuren etter hind og kalv er eneste gang jeg har hørt lyd fra han)Men med astro og klok postering fungerer det :smile: Han er også en meget dyktig sporhund,går noe rådyrettersøk med han og da er han i sin egen verden.Moro og være bak :D Spora en gang 2,5 km etter påkjørt rådyr,ut på jorde og spor i retur der jeg kom fra.Rådyret lå og trykte 20 meter inne i tett krull,jeg fikk han til å sette seg og skaut dyret.Han tok sporet på nytt og oppdaga ikke rådyret før han var en halvmeter fra :smile Da er det snuta i bakken som gjelder.¨Bakre beinpipe tvers av så det var godt å få tatt.Han er også apportør på reveåtå,men ikke egnet til utstopping hvis han har vært der 1 min før jeg kommer :winke1: Ene tispa vår på 4 gir mere lyd,hu skjeller som bare det i tre og har mye større utslag og søk en hannen.Skal prøve ho litt mer på fugl men er ikke jakta som ligger meg nærmest, men trur det kunne fungert med henne.De to siste er forholdsvis nye i flokken,hu yngste på 1 år har en ting for hare.Hu prøver og nøste opp alt av harespor etter at hu hadde ut en på en kveldstur. Bor definitivt mye jakt i rasen men synes det er skuffende at de største oppdretterne av rasen setter jaktlighet til side. Hvis generasjonene etter dem også tenker likt vil det vaskes gradvis bort på sikt.Da kan dem satse på andre raser spør du meg, hvis målet bare er og springe innenfor sperrebånda!! Kjøp shiba og jakt med den :D

blir nok mest elgjakt,men er små kvoter her i sør-varanger og mange lag som søker så er ikke hvert år man får jakt. så haddde hvert kjekt å kunne jakte litt storfugel også. rype jakta tar æ bare når dem e blitt kvit med salongen :) har ingen planer om utstillinger eller hundesport med den. blir turkompis,familie og jakt hund æ skal ha

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...