Jump to content

Forventningsnivå til børsemaker-arbeid og valg av børsemaker


Streamdip

Recommended Posts

Hei, som jeg har nevnt tidligere på forumet har jeg pt. én rifle, nærmere bestemt en Heym Sr20, innkjøpt som 16 åring etter ett halvt år med møkkmåking på bygdas største svinerøkteri. Nå er den snart 20 år gammel, og jeg har lyst til å sette den tilbake i orginal stand. Sluttstykket ble stjålet under innbrudd bare et par år etter at rifla var ny, og datidens Heym-forhandler Våpensmia på Dokka så sitt snitt til å snyte en unggutt med gammelt, slitt og modifisert sluttstykke til prisen (og bestillingen) for ett nytt.

 

Det jeg nå ønsker er å blånere opp hele våpenet på nytt i samsvar med orginal standard. Dessuten ønsker jeg å fikse opp sluttstykket, hvilket minimum innebærer å bytte tilbake til orginal utdrager, blånere samtlige deler i henhold til orginal standard, samt finjustering. Helst ville jeg fått det sirkelpolert på nytt, men frykter at det er uforholdsmessig dyr jobb.

 

Hele mekanismen trenger forøvrig rens og oppsmøring.

 

Jeg ønsker også å få byttet kikkertsikte med nye ringer og baser slik at ny kikkert ligger så lavt som mulig og blir avtagbar.

 

Jeg er imidlertid veldig usikker på dette med å blånere våpenet på nytt. Blir resultatet jevngodt med nytt? Eller må jeg påregne en annen finish?

 

Jeg bør kanskje påpeke at jeg er en smule petimeter, og at børsa av naturlige årsaker har stor affeksjonsverdi for meg.

 

Det leder meg til neste spørsmål. Hvilken børsemaker bør jeg velge. Bosatt i Lillehammer så jeg har forsøkt Nordby Børsemaker i Øyer over lengre tid, men han svarer ikke. Alternativt finnes Jakt & Friluft i Gjøvik, og jeg passerer der på lørdag. Men jeg kvier meg ettersom børsa da trolig blir videresendt til Oslo til noen jeg ikke vet hvem er, og heller ikke får beskrevet jobben til personlig.

3. alt. er en børsemaker jeg sett nevnt på forumet her som holder til på Skreia, men jeg vet ingenting om han og hva slags jobber han tar på seg og hva han er god for?

 

Jeg har mange ganger tenkt at beste løsning ville vært å skippet hele børsa tilbake til Heym Waffenfabrikk med bestilling om "restaurering" til orginal std., men jeg ser for meg at det blir noe styr det og...

 

Skal som sagt sørover så langt som til Eidsvoll og Kongsvinger i helga, og har derfor en gylden mulighet til å kunne få levert fra meg våpenet på denne turen. Men er som sagt veldig usikker på om jeg i det hele tatt bør, og i såfall til hvem?

 

Raske og gode råd mottas med TAKK!!

Link to comment
Share on other sites

Vågsland i Drangedal. Om du ikke vil resie så langt for å prate med'n så er'n tilgjengelig på telefon.

Transport ned, om du ikke vil bruke postens "snail mail", kan ordnes neste helg om ikke uforutsette ting inntrer. Retur kan ikke jeg love, men det finnes alltid muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan fort bli uforholdsmessig dyrt, så vær klar til å legge lokk på ideen...med mindre du har sterke nostalgiske drifter da selvfølgelig.

Du skal slippe å høre mer syting fra meg all den tid du sikkert får nok av det av kjerringa hjemme, men vurder alternativer også paralellt med arbeidet med å få et overslag.

Kan fort hende at du nesten får en ny SR20 til prisen av en full restaurasjon..

Link to comment
Share on other sites

3. alt. er en børsemaker jeg sett nevnt på forumet her som holder til på Skreia

 

Børsemakeren på Skreia, Tore, er vel å betegne som min fastlege. Så lenge han holder på, og har tid til å ta det jeg leverer, kommer jeg til å bruke han. Tar du kontakt med han og forteller eksakt hvor nøye du vil ha det og hva du vil ha gjort, er jeg sikker på at han gir deg svar på om han tar jobben eller ikke.

 

Har selv hatt både rifler og pistoler ute hos han.

http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=979664796

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips!!!

 

Etter litt søking ser det ut til at både Vågsland og Rafdal er børsemakere med sans for detaljer. Men jeg får kanskje begynne med en telefon til Skreia? Jeg er fremdeles litt usikker på det der med finish på "re-blånering", men ut i fra bildene på siden til Rafdal ser det ut til at det er mulig å velge forskjellige finisher. Også høy... :mrgreen:

 

Til deg som frykter at prisen blir høy. Det ser ut til at glassblåsing og blånering av komplett våpen ligger på ett sted mellom 800-1300 kr. QRW-ringer og nye baser burde være innenfor rekkevidde til ca. 1500,-. Generelt vedlikehold og litt finjustering regner jeg med at det mulig å komme i land med for under høvdingen. Nye deler, utdrager og skjefteskruer fram og bak, ligger på 4-500 kr tilsammen. Kommer jeg ut på tilsammen under 5000,- mener jeg det er verdt det. Da gjenstår riktignok sirkelpoleringen, så helt i mål er jeg ikke... Dette er også en torn i øyet på meg. Jeg har riktignok ikke funnet mange eksempler på hva dette koster, så det kan jo hende at jeg på rett sted kan få en hyggelig overraskelse hvis man velger å se positivt på det. Kanskje går det sågår å "bare" friske opp sirkelpoleringen??

 

Hvordan er det forresten med å sende våpen med post henholdsvis innenlands og utenlands?

 

Må man sende våpen og vital del hver for seg?

 

Utenlands; må man deklarere? Ha noen form for tillatelse etc.?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det forresten med å sende våpen med post henholdsvis innenlands og utenlands?

 

Må man sende våpen og vital del hver for seg?

Ikke etter lovens bokstav (Det er riktignok endel som har blandet sammen reisegods med post forsendelse, der våpen skal det medbringes i forskjellige kolli).

 

Bakdel med å sende to kolli (utenom pris) er økt risiko for at noe forsvinner i postgangen.

 

Likevel vil jeg ha vurdert dette i samråd med børsemakeren du velger.

 

Uansett hvor mange kolli du ønskker å bruke, er det en ting som må gjøres. Pakken/e sendes som registrerte sporbare pakker, slik at du kan følge med på nett hvor pakken er, og når den blir hentet ut.

 

Det hender desverre litt for ofte at posten roter litt, men sporbare pakker kan de følge gjennom systemet om noe rart skulle skje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...