Jump to content

Er CMMG 22-kit bare skit?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Jobber litt med et CMMG 22-kit, og har oppdaget noe urovekkende. Utdrageren griper i praksis ikke om kraven, det er 0,5-1mm klaring mellom utdrager og krave og den vil ikke holde en patron fast i støtbunn. Sjekket med en som har et par av de og alle var identiske, visstnok helt vanlig. WTF? Søker litt på nett og finner mange tråder om mateproblemer og manglende ekstraksjon av skarp ammo, så det er åpenbart ikke en sjelden feil. Noen andre som har sett det samme?

 

Er så jeg vurderer å file til en ny bare for å bekrefte at det er utdrageren som er dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Opplever ingenting slikt på det jeg har eller det som en annen i klubben har.

Vi har dog bare brukt settene i litt over 1 mnd, da de er forholdsvis nyinnkjøpte.

 

Det som der imot er litt kilent av og til er matingen fra originalmagasinene.

Om fjæren er for hard eller godset øverst i magasinet er for grovt og skjurt vet jeg ikke,

men innimellom sliter den med å kamre patron fra magasinet.

Da kjenner man at disse sitter godt fast imot toppen på magasinet når man skal fjerne dem manuellt!

 

Med det uoriginale Black Dog 26 skudds magasinet har jeg ikke enda opplevd dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjeder deg kan du jo se på utdrageren og se om den er tightere enn det jeg har. Denne ville ikke dra ut en skarp patron for alt gull i verden.

 

Forøvrig fant jeg dette gullkornet på AR15.com fra CMMG:

CMMG [industry Partner] 10/19/2009 11:55:07 PM

The extractor does nothing when being fired. I have several vids showing these kits running where the extractor is not installed at all,

...

Remember, hand cycling is very different than actually firing.

 

Har du hørt slikt piss? Ja, med et gullende rent kammer og grei medvind vil en skutt patron gå ut uten extraktor, men det vil aldri bli pålitelig og er ikke slik det skal være. Patronen skal sette sluttstykket i bevegelse, deretter skal extraktoren holde patronen fast i støtbunn til den treffer utstøter. Alle andre våpen-produsenter ser ut til å ha forstått dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjeder deg kan du jo se på utdrageren og se om den er tightere enn det jeg har. Denne ville ikke dra ut en skarp patron for alt gull i verden.

 

Forøvrig fant jeg dette gullkornet på AR15.com fra CMMG:

CMMG [industry Partner] 10/19/2009 11:55:07 PM

The extractor does nothing when being fired. I have several vids showing these kits running where the extractor is not installed at all,

...

Remember, hand cycling is very different than actually firing.

 

Har du hørt slikt piss? Ja, med et gullende rent kammer og grei medvind vil en skutt patron gå ut uten extraktor, men det vil aldri bli pålitelig og er ikke slik det skal være. Patronen skal sette sluttstykket i bevegelse, deretter skal extraktoren holde patronen fast i støtbunn til den treffer utstøter. Alle andre våpen-produsenter ser ut til å ha forstått dette.

 

Tror nok Ciencer og CMMG veit hva dem gjør EM :wink: Utdrageren på en 22lr har ingen funksjon på et autovåpen så lenge du skyter ut patronen hver gang. Finnes flere pistoler som mangler ekstraktor fullstendig Taurus PT22 f.eks

CMMG er forøvrig det 22 kitet som stort sett fungerer best, selv om disse kitene generelt er en nødløsning.

Link to comment
Share on other sites

Utdrageren på en 22lr har ingen funksjon på et autovåpen så lenge du skyter ut patronen hver gang.

Dette er ikke riktig, dårlig utdrager gir funksjoneringsproblemer i de fleste våpen. Ja, i teorien går hylsa ut av seg selv. Men hylsa har null masse, og dermed skal det ingenting til før den sakker ned og forlater bolten før den når utstøteren. Og da får man upålitelig utkast.

 

Hvis du ikke tror på meg kan du jo plukke av utdrageren på en pålitelig 22 og se om den fungerer like bra.

 

Forresten: Hvis en utdrager kun er til for å dra ut en skarp patron, hvorfor har CMMG laget en som er så dårlig tilpasset at den ikke klarer det? Ikke klarer den å gripe om kraven i fremre stilling, og den slarker uansett så mye at patrona glipper av halvveis ut av kammeret. Så uansett hvordan man vrir og vrenger på dette er utdrageren på dette kitet dårlig, og det samme gjelder de to andre kittene jeg vet om. Kanskje litt uflaks, men jeg har knapt sett en 22 med så dårlig tilpassing før.

 

Finnes flere pistoler som mangler ekstraktor fullstendig Taurus PT22 f.eks

Okey, ta en rask gjennomgang. Hvor mange våpen kommer du på som mangler utdrager? Hvor mange av disse er regnet som pålitelige kvalitetsvåpen? Jeg vet at de fleste trenger utdrager for å få ut en skarp patron på en fornuftig måte, men det er ikke eneste funksjon.

 

CMMG er forøvrig det 22 kitet som stort sett fungerer best, selv om disse kitene generelt er en nødløsning

Jeg er ikke overrasket, men lurer på hvor dårlige alternativene må være om CMMG er de beste :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ah, sto ikke noe mere på forpakningen. Det er modell Alpha, simpleste typen. Men alle er vel konstruert likt bortsett fra pipeadapter, og her er det bolt/utdrager som er problemet.

 

Forøvrig slo det meg at den beste måten å vinne en diskusjon på er ikke bare ved å ha rett men ved å kunne bevise det. Så ny utdrager er under tilvirkning, så Hr. FN G1, det er bare å tenke på hvordan du vil tilberede capsen din, for den skal du nok måtte ete før jeg er ferdig med dette kitet :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Æddabædda, FN. Fikk slipt til en ny utdrager av en gammel Mora Karbon, og det var hele forskjellen. Ikke bare drar den ut skarpe patroner, utkastet gikk fra et 30cm "gulp" til å klaske i veggen med stor kraft. Så konklusjonen er åpenbar, utdrager på disse kit'ene kan være et problem. Har forhørt meg litt, og jeg skal kunne lure frem 5 slike kits uten for mye arbeid. Skal se hvordan de er og hvordan den nye passer, men det ville ikke forundre meg om de er slik jevnt over.

Link to comment
Share on other sites

Okey, ta en rask gjennomgang. Hvor mange våpen kommer du på som mangler utdrager? Hvor mange av disse er regnet som pålitelige kvalitetsvåpen? Jeg vet at de fleste trenger utdrager for å få ut en skarp patron på en fornuftig måte, men det er ikke eneste funksjon.

PT22 er nok en av de mest pålitelige automatpistolene i 22lr ja :lol:

 

En 10/22 fungerer helt fint uten utdrager, gjelder de fleste blowback våpen forøvrig, er ingen forsinkelse her vettu :wink:

 

Cmmg er veldig likt Ciencer, jeg har hatt begge, + det orginale militære settet (kansje jeg til og med har det fortsatt)

Såm veldig mange andre som fungerer er det ikke.

 

Trenger vel ikke ete noen hatt, ikke har jeg vedda noe, og kittet fungerte vel når du starta og? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel skutt 1000 skudd i mitt nå uten feil, og CMMGkittet er som sagt det som er regnet som det beste,bortsett fra at den blånerte versjonen er kjent for å trenge litt innkjøring så har jeg ikke hørt mye negativt om den blanke.

Link to comment
Share on other sites

Nei, kittet fungerte ikke bra før jeg begynte på det. Det var dårlig ekstraksjon og utkast, og skarpe patroner kunne den ikke få ut. At utkastet var knappe 30cm var i følge eier helt normalt for slike sett, med ny utdrager kaster den vesentlig lenger og drar også skarpe patroner ut.

 

Med ren blowback kan det fungere sånn nogenlunde uten utdrager, men sjelden pålitelig. Hylsa har så lite bevegelsesenergi at den minste friksjon vil bremse den på vei bakover, og da blir det kluss. Et sluttstykke veier fort et par hundre ganger mer enn hylsa, friksjon som vil stoppe hylsa i kammeret vil ikke gi en merkbar oppbremsing av det. Utkastet vil også bli kraftigere med en fungerende utdrager, måten patronen holdes fast i støtbunn gir en langt kraftigere sideveis kraft når den treffer utstøteren. På en åpen mekanisme som PT22 er ikke det like nødvendig, hylsa trenger ikke å bevege seg mer enn 5mm i 180graders vinkel for å gå klar av sleiden, i en lukket mekanisme må den kastes ut i en snever vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Nei, kittet fungerte ikke bra før jeg begynte på det. Det var dårlig ekstraksjon og utkast, og skarpe patroner kunne den ikke få ut. At utkastet var knappe 30cm var i følge eier helt normalt for slike sett, med ny utdrager kaster den vesentlig lenger og drar også skarpe patroner ut.

Fungerte det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om vi sliter litt med språklige problemer her. Når jeg skriver "dårlig funksjonering" betyr det godt under 99%, altså manglende ekstraksjon av skarpe patroner og oppheng (stowpipe). Folk med 22-kit ser ut til å definere "fungerer" som bedre enn 90% :twisted:

 

så nei, det fungerte ikke pålitelig før jeg skiftet utdrager. Utkastet var svakt til ikkeeksisterende, mating etc var greit. Nå har vi muligens lokalisert en produsent som lager bedre utdragere, hvis de passer er det mulig at vi tar inn en neve for oppgradering men først må vi få målt opp noen kits for å se hvor utbredt problemet er.

 

Slemmo: At det parkeriserte kitet trenger litt innkjøring er å forvente, parking er ganske grov og glideflatene må bare slite seg til. Dessverre har de køddet til kammeradapteret ved at kammeret også er parket innvendig, så en polering av det kan neppe skade. Det kan virke som om de dyrere kitene til CMMG er bedre laget, mulig at utdrageren til de også er bedre.

 

Jeg skal innrømme at mitt utgangspunkt er gnaske negativt farget, de hadde neppe solgt så mange kit om de ikke stort sett fungerte bra. Men ved å feilsøke et som ikke fungerte har jeg sett et par ting som ikke er riktig og som muligens er mer enn bare et mandagseksemplar. Men jeg får også følelsen av at lista ligger ganske lavt for disse settene, og jeg ser ingen grunn til å godta "greit nok" når det skal være mulig å få like god funksjonering som med en vnalig 22.

Link to comment
Share on other sites

joda, en dedikert 22 er nok enklere på mer enn en måte. Men det er et marked for disse settene, så hvorfor ikke prøve å bryne seg litt på de? Har allerede fått interesse fra en kamerat, han har noen småtroll i hus som sikkert vil like en slik sak. Boltriflen er litt lang for de, så en AR med justerbar kolbe og et fungerende 22-kit er ikke en dårlig løsning. En dedikert 22-topp er en enda bedre løsning om man er villig til å betale litt ekstra, da slipper man kompromisset som et kammer-adapter og 223-pipe innebærer.

Link to comment
Share on other sites

Har du det modifiserte kammeradapteret for dedikerte 22-løp, eller går du for et 223-løp?

 

Og kan du sjekke hvordan tilpassingen av utdrager er på kittet ditt? Mulig de har lagt litt mer arbeid i de dyrere settene.

 

skal ta noen bilder når jeg kommer hjem.

 

ser ut som om det blir 22lr løp. hvis ikke rifle blir aktuelt vel og merke. da blir nok løpet bare lagt i skapet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

En 416 har et stempel som beveger sluttstykkebæreren bakover til den låser opp, en AR15 har et rør som fører gass direkte inn i bæreren, denne presser sluttstykket og bærer fra hverandre, slik at skyttstykket går ut av lås.

Når du setter et 22 kit inn i en vanlig AR15 blir en del dritt blåst inn i gassrøret, uansett hvor mange skudd som blir avfyrt med 22 settet, vil alt av dette bli blåst ut på første 223 skudd, dog rett i bæreren, som kansje trenger å få pussa dette ut, alt etter hvilke mengder det er snakk om, uansett er det ikke et vesentlig problem, og det ødelegger ingenting.

 

På en 416 er det også et gasshull i pipa, dette leder inn i sylinderen som gassstempelet sitter i, ville tro dette trenger en seriøs rengjøring før den vil fungere som tiltenkt etter en del 22 skyting.

 

Forøvrig er en HK416 en ødelagt AR15 :wink:

Link to comment
Share on other sites

vet det, lurte bare på hva du mente med ødelagt:)?

 

men har jeg forstått det riktig er dette kittet rekyloperert og ikke gassoperert?

hvis den er rekyloperert vil det ikke komme noe gass inn til stempelet da fjæra som holder igjen stempelet er ganske kraftig.

Link to comment
Share on other sites

Den er gassoperert, sylinderen sitter bare på løpet fremfor i bæreren.

 

Det som er "ødelagt" med 416 er at våpenet aldri var ment for stempeldrift. Det gir en del utfordringer som ikke passer helt inn i konstruksjonen. Og det er eller ikke nødvendig på normale våpen, løsningen ble utviklet for korte karabiner (11,5" og kortere).

Link to comment
Share on other sites

Nå blir jeg veldig forvirra, for det første så er sikkert dette veldig omdiskutert i andre tråder så får beklage det på forhond.

 

Men kan du ikke fortelle meg hvorfor? Jeg har skutt mye med både ar og 416 så er meget kjent med begge to. Derfor er jeg meget interresert i litt mer utdypende svar hvorfor 416 er så dårlig.

 

Hvis noen andre her har prøvd dette 22lr kuttet må dere si ifra :D

Link to comment
Share on other sites

Definer mye?

Synes nå cmmg er ett av de beste 22lr settene en kan få tak i. aldri hatt noe problem med dette.

Cleiner eller hva de heter (het?) skal det ikke gå så veldig bra med som firma om en skal høre på gode kilder i statene.

Link to comment
Share on other sites

Er neppe noen som har masse erfaring med CMMG settet i en 416, hvor bra det er for gasssylinderen finner man nok ut, jeg hadde nok tatt sjangsen, havarerer den så får du sikkert en ny, om du ikke sier hvorfor :winke1:

 

416 har mere rekyl, kortere liv, og ettersom årene har gått med forskjellige stempelsystemer på AR plattformen er det nok også klart at det ikke var løsningen på alt som var feil i verden.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt aldeles tilstrekkelig med 416 :D

 

Oscar Mike og flere andre ville jeg tro hadde magasiner til CMMG.

 

Nja, på banen helt siden de ble kjøpt...det er lenge. Da håper jeg det er en overbygget standplass.

 

Problemene med 416 er forholdsvis veldokumenterte, noe av det kommer av spec som norge ville ha, som.feks gassblokken med velger for lyddemper.

AR riflen er ikke konstruert for stempeldrift, det gir sluttstykket mere fart en våpnet har godt av, dette sliter mere på avtrekkerdelene, i og med at stempelet treffer bæreren i overkant, tilter denne, etter en stund blir det merker og spor i glidekassen, og så sprekker den.

At rekyl/munningsvipp er større på 416 kommer av "hardere" gange, hastigheten på bolten er høyere, dette er fysikk

Link to comment
Share on other sites

noe av det kommer av spec som norge ville ha

Det er viktig å ta med seg, at Norge har valgt feil oppsett bør ikke telle mot plattformen som helhet. Hva i gaute skal man med regulerbar blokk på et std tjenestevåpen? Hvor mange prosent av disse våpnene vil bli utstyrt med demper? Det hadde vært mye mer rasjonelt å endre de få som endte opp i spesialgrupper.

Link to comment
Share on other sites

De eneste 416 jeg har sett har forøvrig begge slitt med gassporten på de stevnene de har blitt brukt.

Her må man spørre om det ble brukt std våpen med std ammo. Det er mange "stæsjere" der ute som leser seg til en eller annen eksaltert sannhet på AR15.com, rigger om et fungerende våpen med lurium-fylte buffere, spesialduppeditter og gudvethva til det ikke fungerer, for så å være helt i villrede om hvorfor :roll:

 

Jeg tror det ble HK fordi det var HK. Forståelig nok mtp erfaringen med MP5 og G3, men når man egentlig ville ha en M16 og allerede hadde slike i systemet så kan man lure på om noen ble litt HK-syke og teknofile i utvelgelsen. Når det er sagt så har HK flere ganger vist hva de kan, var det ikke de som fikk britenes våpen til å fungere som de skulle? Men her så ble det kanskje litt feil, som sagt ble systemet utviklet for korte løp, og der har man kanskje bedre og enklere løsninger i dag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...