Jump to content

Lading av 6.5x55 A-max


spissmus

Recommended Posts

Jeg vet at det finnes tråder på denne ladingen, men har noen litt andre spørsmål. Bare with me....

 

Er en Tikka T3 SV 6.5x55 SE eller SKAN? Kortet sier SKAN og børsa sier SE? Ja ja stol på børsa, men er ikke dette basert på eldre låsekasser som ikke tåler trykket? Hvis jeg baserer lading på SKAN tabell til Lapua hva skjer, eller safer man og lader SE?

 

Tabellene til Lapua.....har tidligere brukt Norma men nå er det Lapua som er lettere tilgjenglig. Har ladet 85gr Varmint med N150, men ser her at hastigheten blir heller laber på 140gr Amax. Hvilket krutt er det å anbefale for 140gr? Er det bare å gå rett på N560 eller er det N160 den som får best presisjon.

 

Hvis noen har en T3 som de lader til med denne kula send meg en Pm med start punkt der dere har fått super presisjon så har jeg et start sted.

 

Takker.

Link to comment
Share on other sites

Er det forskjell på 6.5x55 Mauser/Swedish og Scan i trykkstandard?

 

Ladeboka skiller mellom 6.5x55 Krag og 6.5x55 Mauser (også kalt Swedish), selv om dette er samme patron (men i forskjellige trykkstandarder, grunnet at Krag geværene har vist seg å ikke tåle fult øs så godt i lengden).

 

Så vidt jeg vet tåler alle moderne 6.5x55 geværer fult øs.

Link to comment
Share on other sites

hvis du går for n19 eller n4, så er jo disse også godt egnet for litt lettere kuler også

når jeg ladet a-max til min sv, så ladet jeg med 41,2 gr n 19, kjørte kula i bommene, da er jeg også 0,8 gr under max som det sto på boksen. Fikk bra presisjon med dette uten trykktegn. 50 cm pipe

Link to comment
Share on other sites

Hva som er "det beste kruttet til 140 grs Amax i din pipe" er det nok ingen fasit på før man har prøvd.

Om du skal ha mye fart er N15/Ra15/MRP/rhino22, N19, N160, N560, N4 og enda fler trege krutt alle gode kandidater.

Jeg bruker N15/rhino22/Ra15 om jeg skal ha høy fart med den kula. Presisjonen i min rifle er meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Hva blir Lapua kruttet som er nærmest N15?

 

Hva er det som gjør N165 så mye dyrere enn N160?

 

Av N160 og N560, hvordan stort blir hylse volumet ved fylling? Vil den ene fylle mer en den andre, ref knasing.

 

Ser at "beste" var litt feil valg av ord i den sammenheng. Mest egnet kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Normas N200 og MRP/URP krutt er billigere i Sverige ja det er rett. Men jeg finner ikke vihtavuori krutt forferdelig billigere i Sverige enn i Norge på et kjapt søk på nettet iallefall (N135 og kjappere og N165 og tregere er nok en 50 lapp dyrere i Norge om jeg regner med 0,85 i kronekurs). Vihvaruori N140-150-160-540-550 er ca 150 norske kr dyrere i Sverige enn i Norge pr kg(på de sidene jeg fant de kruttene). Rhino krutt har ca samme pris i Sverige som i Norge (om man regner med svak svensk krone).

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg at jeg ender på N160, siden den kommer i HB dunk. Billig og enkelt.

 

Ser at hastighetsmessig ligger andre på rundt 780+-, det er her det virker som om det er presisjon og litt fart på kula.

 

Eller er det andre som har noen synspunkter eller hva som har fungert for de?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte mail til Holstad våpen som selger denne kula og spurte om jeg kan bruke ladedataene på N19 boksen for 140 grains kule, for 140 grains A-max. Fikk beskjed om at det kan jeg trygt gjøre. Maksladning for 140 grains kule ga meg 808 m/s, ingen trykktegn og god presisjon. Jeg har ikke brukt mikrometer.

Link to comment
Share on other sites

Noteres i lade boka.

 

Det ble en boks N160, så jeg får se hvor den går.

 

Problemet er vel ikke akkurat kruttet, men mangel på skytebaner i Oslo når man ikke har bil. Og når enkelte baner åpner så er det kun for baneskyttere..... det blir jo uker mellom hver tur til skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...