Jump to content

Kjøpe hagleammunisjon i Sverige


Javelin

Recommended Posts

Hei!

 

Har tenkt meg på en sverigetur snart, og lurer på om jeg har lov til å kjøpe hagleammunisjon der, for så å ta det med tilbake til Norge?

Isåfall, hvis det er lov, hvor mye er kvota på?

Kan jeg forvente å finne gode patroner som er lovlige i Norge? Slik som Wingmaster, Venatum osv?

 

Jeg er fullt klar over at bly ikke er lov, så skal ikke kjøpe med det.

Er også litt interessert i å vite hvor straffbart det er å ta med seg blyammo over grensa? Ser bøtene spriker ganske fælt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mye det er totalforbud mot her i Norge. Og det er ikke det for å ta med patroner over landegrensene heller. De aller aller fleste patroner som sier pang i norske børser har passert statsgrensene våre. Med det noen prøver å fortelle deg her i tråden er at det er prosedyrer som må følges , når man gjør dette. Og at å ta dem over grensen uten å følge disse prosedyrene, er smugling. Altså kriminelt. Og når det gjelder prosedyrene for å importere ammunisjon, så er de altså så pass arbeidskrevende at noen mener det ikke er verdt bryet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg var akkurat i kontakt med tollkonteret, og de sa akkurat det samme. Må søke om importtillatelse på ammunisjon. Verdien på ammoen går på frigrensa, så holder du deg under den så skal du slippe toll og moms.

 

Det er ikke så mye av ammo som er noe særlig billigere enn i norge som jeg kan se. Det eneste måtte vel være Norma. Om det er noen som vet om noen steder som kan kan bevise meg feil, så føl dere fri til å si ifra! Alltid på jakt etter et kupp :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Um...

Man kontakter sitt lokale våpenkontor og spør o å få en import tilatelse på en viss mengde skudd i et vist kaliber. de stempler den og ferdig...

I fail to see the problem :?

 

Har du referanse til gleldende regler på dette? Da jeg spurte for 2-3 år siden fikk jeg beskjed om at det kostet så mye i tid og penger at vinninga gikk opp i spinninga.

Link to comment
Share on other sites

Det står i forskriften til våpenloven, jeg tipper den som svarte deg har blandet sammen komersiell og privat import.

Jeg fikke innvilget og fakset ned en slik tilatelse på ca en time, fra mitt våpenkammer når jeg sto på grensa med en kranglete toller og 100kg meds 7,62 x 39...

 

Dette er forøvrig noe som bør kommenteres i høringsvar til våpenloven. Fro regelverket er tilpasset den gamle ordningen, hvor man måtte søke om å få kjøpe skudd fra politet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...