Jump to content

noen som har brukt CZ 85 Combat?


Drottinn

Recommended Posts

lurte på om justerbare baksikte sitter som støpt på den, eller om den løsner litt slik som jeg har lest på noen forumer?

 

vil ha en CZ shadow, men finnes ikke noen justerbare sikter hvor man kan bare dytte den inn selv på den, og da kan jeg ikke bytte tilbake til novak sikte hvis jeg vil det. ps Shadow med de store justerbare baksiktene + 7,5mm høy sikte = stygt. (har jo lyst på et pent våpen også) :D

 

derfor vurderer jeg CZ Combat pga finnes flere typer sikter som passer inn bak, og som man ikke trenger hjelp fra børsemaker og gjøre.

 

hvis jeg ikke tar helt feil no da? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

for å presisere...

Et justerbart sikte har ingenting med et våpens presisjon å gjøre. Presisjon er et begrep som beskriver våpnets egenskap til å levere kulene på samme sted gang på gang.

Justerbare sikter gjør at du kan endre hvor du må sikte, i forhold til hvor denne samlingen sitter. Altså en fordel for siktingen, men ikke noe med presisjon.

 

Sp101 har et litt tykkere løp og en stivere innfesting som gir en bedre egenpresisjon i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

for å presisere...

Et justerbart sikte har ingenting med et våpens presisjon å gjøre. Presisjon er et begrep som beskriver våpnets egenskap til å levere kulene på samme sted gang på gang.

Justerbare sikter gjør at du kan endre hvor du må sikte, i forhold til hvor denne samlingen sitter. Altså en fordel for siktingen, men ikke noe med presisjon.

 

Sp101 har et litt tykkere løp og en stivere innfesting som gir en bedre egenpresisjon i utgangspunktet.

 

Ja, jeg tenkte meg noe slikt. Men det betyr altså at når du kjøper en pistol med fast sikte, så er det trolig at du må lære deg til at du må sikte f.eks 5cm over det du ønsker å treffe (avhengig av avstand da antagelig)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 85 Combat, men det er mange år siden jeg fikk montert et BoMar-sikte.

 

At en SP01 har bedre presisjon er godt mulig, men at tykkelsen skulle ha så mye å si? Tja. Punkt 1 er et godt løp som er skikkelig tilpasset våpenet, hvis ikke det gjøres riktig spiller tykkelsen liten rolle. Men det er ingen ulempe i et tykkere løp, og jeg ville nok sett på en SP01 selv i dag. Ikke minst pga en importør som ikke har deler til 85 på lager.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, har du den steingamle 85en enda :D

 

SP01 er en litt mere moderne pistol med bedre toleranser hele veien.

 

Får vel se etter en SP01 da, hvis den skulle dukke opp på bruktmarkedet. :) Har ikke helt skjønt bruktmarkedet på pistol enda. Ser f.eks på finn at en brukt CZ 85 ligger ute til 5000 (riktignok bare skutt 200 skudd), mens en ny får man kjøpt for 5990. Da fremstår den brukte som noe dyr for meg(?)

Link to comment
Share on other sites

Ingenting er verdt mer en det kan selges for :D Den egentlige verdien vet man ikke før gjenstanden har fått ny eier.

Man ser stadig fantasipriser annonsert, når en ser 5-6 like pistoler på Finn til 3000,- og anonsene er 2 uker gamle, da er 3000,- for dyrt. Spiller ingen rolle hva man betalte for våpnet nytt, bruksvåpen er ikke investeringer selv om enkelte tror det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...