Jump to content

Vindavdrift på .223 rem


ktm250sx

Recommended Posts

Var ute å skøyt litt idag, holdet var 219m.

 

Første serien ble som dette:

 

 

bilde-3.jpg?t=1333809014

 

S&B 55gr skutt fra 16" pipe.

Aimpoint Comp M2 4MOA

 

Det ble to slengere øverst mot toppen etter jeg korrigerte for avstanden, noe jeg fant ut ikke var nødvendig likevel.

 

Det var ganske så frisk sidevind, så det jeg lurer på er om vinden kan påvirke .22 kula såppas mye på den korte strekningen, eller er det bare dårlig jobb bak avtrekkeren? :)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det er OK skutt på det holdet - , i frisk sidevind kan godt den lille 55gr kula drive nesten helt av halvmetersskiva på 220m - jeg gjetter 6-8m/s på tvers, men har ikke skutt noe særlig med slike kuler og er vant til langt mindre vindavdrift. Høy BC er konge i vind.

 

Ser du har fin samling,burde være mer spredning ved vindavdrift synes jeg

Det er ingen særskilt grunn til å få "spredning" i vind, vindavdrift gir ikke spredning i seg selv. En skyter ofte større samlinger i vind, fordi en skyter i ujevn vind uten å følge med. Om vinden er jevn, skytter følger med på variasjon, eller skyter så fort at at han skyter alle skuddene i samme vind, så skyter man akkurat like presist i vind.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som det sies over: Vind rett forfra gir økt luftmotstand og lavere treffpunkt, vind rett bakfra gir redusert luftmotstand og høyere treffpunkt. Det er igrunnen nokså innlysende

I "normale" vindstyrker er denne effekten fullstendig neglisjerbar ut til iallefall 6-800m. Lengre ut, eller ved kraftig vind drukner den i turbulens og opp/ned vind - men alle ballistikkprogrammer tar hensyn til det og en kan like godt korrigere for det. Ved skyting på 1000m i laminære vindforhold vil en muligens kunne obserevere dette.

Eneste våpen jeg har merket en systematisk effekt av motvind/medvind er med pil og bue på langt hold, 70-90m.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har selv opplevt at eg hadde 5 skudd utafor blinken på 100 meter med særdeles sterk sidevind.

Kan si eg ble matt i maska når eg kom frem til blinken og det var ingen hull etter en 5 skudd serie...

Nei... Så dårlig er eg ikke og skyte.. :wink:

:lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En faktor å ta med i forhold til motvind er ujevnheter i terrenget. Dette kan gi et ekstra løft til kula også som vil være medvirkende. Særlig aktuellt på skytebaner med diverse voller etc. Samme gjelder selvsagt for medvind.

 

Min erfaring tilsier at det er betydelig verre å skyte i mot-/medvind sammenlignet med ren sidevind på grunn av muligheten til å vurdere styrke.

 

 

I forhold til spreding i vind har M67 helt rett. Hovedgrunnen til at mange skyter større samlinger i vind er at de leter etter de minste vinduene å skyte i, gjerne da man tror det er vindstille, men det er det ikke. Våg å skyte i jevn vind med høyere vindhastighet, og forlegg deretter, og du vil se at samlingene kan forbli svært bra. Det er gradienten på vindvariasjonen som skaper spredning, ikke vindstyrken. Gradienten på variasjon er som oftest størst når vinden er som lavest. (det tok meg mange år å innse....)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...