Jump to content

Bergsmüller drilling


flyfisher

Recommended Posts

En venn av meg har fått en drilling som han ønsker å vite litt mer om, alder, kaliber, produksjonsår...ammo tilgang osv..

 

en del kompetente mennesker her inne sitter jo med et hav av kunnskap om slike gamle drillinger.

 

Fin børse forøvrig...

 

 

 

2052ptj.jpg

 

jpbofc.jpg

 

1tvvdj.jpg

 

1zc2wig.jpg

 

25tcb9h.jpg

 

20m72g.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om det stemplet er en del av serie nr.

 

kan hende jeg får tatt en titt på børsa i helgen, bildene viser ikke hele kammerstykket så det er en mulighet på datostempling der.

 

forøvrig var ideen om 6,5x52R meget sansynlig, men hva er kulediameter ? .264 ?

Link to comment
Share on other sites

6,5x52R og .25-35 er ikke identiske, og har ulik trykkstandard.

 

Her er et par tråder hvor kaliberet er diskutert. Kanskje du kan sende en PM til en av de som sier de har våpen i kaliberet, og få en patron du kan prøve i kammeret?

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=57640

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=28859

 

Sellier & Bellot har fabrikkammo:

http://www.sellier-bellot.cz/rifle-ammunition-detail.php?ammunition=12&product=162

v330552-kd.png

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Den er trykkskutt før 1912,hvis jeg ikke tar helt feil....Etter 1912 merket man med kuletype,og kulevekt i gram.Mens her er det merket med kruttladning i gram over kuletype.

Link to comment
Share on other sites

Kan det nederste stempelet bety at den er trykkskutt på nytt i juni '94? (694)

 

Jeg tror ikke de stemplet slikt i 1894.

 

Jeg har funnet lignende tresifrede merkinger på rifleløp på gamle drillinger tidligere, da viste det seg å være boringsdiameter eller riflingsdiameter alt ettersom, oppgitt i mer eller mindre kurante måleenheter. Gamle tyske drillinger kan f.eks. ha tresifret kalibermerking i det engelske gauge-systemet, altså samme måleenhet som man fremdeles bruker til hagle (antall rundkuler i bly i kaliberet som tilsammen veier ett pund). Tyskerne brukte det engelske systemet i langt mindre kalibre enn engelskmennene selv pleide å gjøre. Med få desimaler på egenvekta til bly samt andre feilkilder kan disse kaliberangivelsene være en del misvisende, som oftest er oppgitt diameter litt trang. Målet blir mer unøyaktig jo mindre kaliberet er når det oppgis på denne måten.

 

Støtter forøvrig at den er trykkskutt før 1912, men ikke så mye før. Kan være fra sent 1890-tall til 1912.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...