Jump to content

Pumpe eller HalvAuto?


Emblazon

Recommended Posts

Tja kva skal ein sei til det... Eg har hatt pumpe, men solgte denne nettopp. Grunnen er rett å slett at eg ikkje skyt så bra, med et langt dråg av ei hagle. Kortere S/S eller O/U hagler passer meg langt betre.

 

Men skulle eg valg igjen, så hadde nok halvauto blitt valget. Du slepp den ladinga og treninga med å unngå å dra hagla utav siktebildet etter kvar ladning. Kjappe oppfølgings skudd er bra.

Ulemper,med halvauto er at den tygg ikkje all ammo, nokon kan være litt kresne der. Og dei har større behov for pussing, for å unngå problemer med lading.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med pumpe, og SbyS. Skyter godt med begge det er ingen problem med pumpe at du drar den ut av siktebildet når du pumper. Hva slags hagle du skal kjøpe kommer an på smak og behag. Du må bare prøve deg frem, stort sett alle hagler gjør den jobben de skal. Lykke til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, O/U er jo som alle veit håpløs til harejakt :shock:

 

Ser du i signaturen til trådstarter, og har litt greie på hagler, ser du at det er ei konkurranse hagle. Kan bli litt tung (noe som egentlig ikke er noe problem på harejakt). Og så er det jo litt surere å ripe opp ei hagle til 25 tusen enn ei til 6.....

Link to comment
Share on other sites

lukter jeg litt praktisk hagle innemellom her :mrgreen::mrgreen:

skal vel ikke se bort i fra at den kunne få prøvd seg et par runder bare for å teste... :mrgreen:

 

Ser du i signaturen til trådstarter, og har litt greie på hagler, ser du at det er ei konkurranse hagle. Kan bli litt tung (noe som egentlig ikke er noe problem på harejakt). Og så er det jo litt surere å ripe opp ei hagle til 25 tusen enn ei til 6.....

Absolutt surt å ripe opp den ja..

Og tung hagle er ikke så moro på harejakt. Erfaringsmessig så blir det en del løping/forflytting. I hvertfall med de jeg har jakta med... :P Finskstøver og en ivrig onkel i hallingdalsfjella kan bli slitsomt... Særlig i alpinløypene..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpte en Remington 870, så har du både til "lek" og jakt. Mye morro for pengene.

Skulle jeg allikevel ikke kjøpt pumpe, så ville jeg ikke lagt veldig mye i hagla, hvis den skal være med på ulent terreng. Greit å ha ett våpen en virkelig kan bruke. (min mening)

Link to comment
Share on other sites

hei jeg har både pumpe og hagle

begynte med pumphagla, men kjøpte okså halvauto da jeg har kjøpt slik amerkansk lie out blind

det blir noe krøkkete og pumpe i enkelte possisjoner. Blir litt sniller og skyte 12/89 med halvautoen okså.

 

men pumpa har okså sine fordeler, opplever det som den desidert sikreste hagla og ha i båten, da du lader

den mens du kaster opp uten og miste tid pumpa klarer du okså og lade om noenlunde lydløst

om du skulle ønske og bytte skudd under en smyg situasjoner, halvautoen er som et middels takras

når en slipper sluttstykket. Med halvautoen skal det ikke mye trening til for og bli svert rask til å ladde inn et ekstra skudd om du skulle ha behov.

 

begge typer hagler er forholdsvis enkle og gjøre noe med selv om du skulle ønske og endre litt på kolbe vinkelen. rem 870, er et sikkert valg men den er ikke alene om og være hauen på god nokk.

 

har selv baikal MP153 som jeg er godt fornøyd med men har ingen erfaring med andre halvautoer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var søknaden behandlet ferdig og dumpet ned i kassa her hjemme i formiddag... Og nå står børsa i skapet.. :mrgreen:

Valget fallt på en Rem 870 Super Mag... Kommer nok en del stæsj på den etterhvert... Ser sånn ut utifra hva jeg finner på nettet nå så.. :P

 

Takk for all hjelp i hvertfall

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke jeg, men for meg ser det ut som om at trådstarter i posten over deg, Bård 308, gir uttrykk for at han har kjøpt hagle! :)

 

Jeg vil bare gratulere deg, nå har jeg ikke skutt så mye med den hagla, men det har riktignok blitt en serie eller to, og det funker bra!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...