Jump to content

Planlegging av jaktrifle


GeoTrail

Recommended Posts

Lurer litt på hva det beste valget av rifle og ammo som ville passet meg best.

Etter jægerprøven skal jeg kjøpe jaktrifle. Da blir det en 22lr og en til større småvilt, altså ikke hjort og elg og den slags, men rådyr, jerv etc.

 

Våpenet jeg vil ha skal være boltaction, ha billig ammunisjon, minst mulig rekyl og være så lett som mulig. Jeg liker ikke tanken på å skyte spurv med kanon, men heller lete lenge etter den rette spretterten OG den perfekte steinen til akkurat DEN spurven. Hvis noen skjønte den da hehehe. Altså, en som ikke er overkill, billig i drift, driftsikker etc. Noen som har tanker på hvilket kaliber som passer best, med minst rekyl og som er rimelig i pris på ammo, samt den perfekte matchen i form av rifle som også er billig å kjøpe og enkel å vedlikeholde. Utseende er ikke så viktig, og heller ikke om det er tre eller syntetisk stokk. Vil ha lyddemper og en god men billig kikkertsikte også :) Er 223 det billigste ammoen i den klassen? Og vil den duge til dyr fra rådyr og mindre?

Link to comment
Share on other sites

Dette er den enkleste nattquizen jeg har vært med på. Ditt forslag til svar er riktig :P

Hehehe kanskje jeg skulle fått meg jobb i Sonen på TV? hehehe ;)

 

howa 1500 i 223rem er nok et godt valg
Mmm den så nydelig ut. Enkel og solid. Hvis jeg har forstått det riktig, har 223 og 22 samme diameter på prosjektilet? Og er 223 remington en egen størrelse og bare 223 en egen størrelse?

 

Prøver bare å forstå forskjellen på disse kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

.22LR har kulediameter 0,222 tommer. .223 Remington har kulediameter 0,224 tommer.

 

.223 Remington og 5,56x45 er ikke den samme patrona!!!

SAAMI "godkjenner" å bruke dem innbyrdes, men personlig ville jeg kun gjort det om jeg hadde en AR-15 eller Mini-14 med et Wilde-kammer.

 

Trykkforskjeller, og hylsene er ikke helt like. Litt forskjell i hals og rand. 5,56x45 har tykkere støtbunn som tillater høyere trykk.

 

Selv ville jeg ikke brukt .223Rem til rådyr. Det er kanskje bare meg. :lol:

 

 

Du har jo 7,62x39 og .308 Winchester som er knall til rådyrrifler. 7,62x39 er kanskje litt vanskelig å få tak i til tider, men diverse butikker selger store kvanta med Barnaul meget rimelig. Rundt 2,50-3,50 per skudd.

 

.308 Winchester er en av de mest populære patronene i Norge og det er vel ikke helt uten grunn. Super ballistikk, rekylen er mild og ammunisjon er meget rimelig samt tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Så akkurat en video på youtube om at man IKKE skal bruke 5,56 nato i rifle med 223 kaliber pga det er høyre trykk i 5,56 kulen og halsen på 5,56 er noe kortere for å minimere at den henger seg når det begynner å bli mye drit i kammeret. Har studert de litt og jeg kan såvidt se en liten forskjell. Men man skal kunne bruke 223 i et 5,56 løp uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Sjutoogseksti, tror vi postet omtrent samtidig der hehehe.

Tror 308 blir litt overkill for det bruket jeg har tenkt. Jeg er ingen liten mann, men liker ikke rekyl. Har skutt med 50 kaliber pistol og rifle og jeg har fått litt frykt for rekyl etter det hehehe Ikke godt å gå i flere uker med forstuet håndledd og en skulder som kjennes ut som man har blitt påkjørt av et vogntog.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet 12.7 ikke er i nærheten. men uansett :)

Sier du at 308 er billigere ammo enn 223? Ikke i følge XXL hehehe. Tror de har skrevet litt feil på siden Deres. Der står det bilde av en boks med 50 skudd. Og prisen står på 500,-. På produkt info står det, og jeg siterer: "NB! Prisen oppgitt er per kule, ikke for hele boksen." Det har ihvertfal ikke JEG råd til å skyte med hehehehe.

Link to comment
Share on other sites

Det der er relativt ekslusiv jaktammunisjon. Prisen stemmer, den. :mrgreen:

 

Fiocchi-ammunisjonen på XXL til rundt 5,- per patron er helmantlet (FMJ - Full metal jacket) ammunisjon som du ikke kan bruke på rådyrjakt, da du trenger ekspandere ammo. F.eks hulspiss eller softpoint. Du kan jo bruke FMJ på fuglejakt, da.

 

Når det gjelder treningsammunisjon til .308Win så kan du få tak i f.eks Dansk eller Sørafrikansk 7,62x51 NATO til en billig penge. 3-4 kroner per patron. Også Barnaul produserer patroner, både helmantlet, hulspiss og softpoint.

 

Jaktpatroner blir fort rimelig dyrt i begge kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Du skyter, kula til 49,90,- flyr i et tre.

Du våkner opp og skriker febrilsk.

Du griper hardt om lommeboka og sier at alt kommer til å gå bra.. :crazy:

 

 

Du bør nok ta turen til XXL og kjenne litt på rifla. Til den prisen så er det nok et godt tilbud, men det at rifla passer deg er det aller viktigste.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at standardene for 5,56x45 og 223rem ikke er identiske, men jeg tviler på at det fins nye rifler på markedet som ikke har gode nok sikkerhetsmarginer til at dette er problemfritt. Antar at de fleste leverandørene antar at folk gjør feil, og ulykker er dårlig PR. (spør blaser)

CZ sier forøvrig at begge deler fungerer fint i deres 223rem børser.

Link to comment
Share on other sites

I og med at du bor i Bergen og kort vei til bra Hjortejakt,er det ikke dumt å vurdere ett kaliber du kan bruke på storvilt også.6,5x55 er omtrent rekylfri med lyddemper,billig ammunisjon og du kan skyte Elg med det også.

 

Hjortejakt er sinnsykt spennende :winke1:

Nei, her i Bergen jakter man hjort med biler hehehe ;)

Forstår jeg det rett må man ha en ekstra prøve etter jægerprøven for å ta storvilt? Og man MÅ ha sporingshund? Da er det ikke lenger et one-man-show.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at standardene for 5,56x45 og 223rem ikke er identiske, men jeg tviler på at det fins nye rifler på markedet som ikke har gode nok sikkerhetsmarginer til at dette er problemfritt. Antar at de fleste leverandørene antar at folk gjør feil, og ulykker er dårlig PR. (spør blaser)

CZ sier forøvrig at begge deler fungerer fint i deres 223rem børser.

Ok, ja det hørtes ihvertfall logisk ut at de laget nye rifler for å kunne håndtere 5,56 patroner.

Men CZ ligger vel litt opp i prisklassen? Sånn det er akkurat NÅ ser jeg for meg en Weatherby pakke med kikkertsikte og koffert til 5-6000,-

Link to comment
Share on other sites

Du må avlegge storviltprøven hvert år om du skal jakte storvilt. Da må du skyte opp til prøve med jaktammunisjon og rifla du skal jakte med. Ammunisjonen må være over terskelen for kravet til anslagsenergi.

 

Du trenger bare kunne få tak i sporingshund; du må ikke ha med.

 

Edit:

Du kan jo dog jakte rådyr med hagle; kanskje dette er noe for deg? :smile:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

rådyr er storvilt

Sikker på det?

 

Tillatt brukt på småvilt og rådyr, bever, jerv og gaupe forutsatt at det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergi på minst 980 joule (100 kgm) på 100 meters avstand, jfr. ”Forskrift om utøvelse av jakt og fangst”, § 16
Link to comment
Share on other sites

Jeg lastet ned en oversikt over hva slags kaliber som er godkjent til hva slags bytte fra BJFF mener jeg det var og der står bla 223 remington under denne paragrafen og godkjente riflekaliber for jakt.

 

Tillatt brukt på småvilt og rådyr, bever, jerv og gaupe forutsatt at det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergi på minst 980 joule (100 kgm) på 100 meters avstand, jfr. ”Forskrift om utøvelse av jakt og fangst”, § 16

.222 Remington

.223 Remington

.22 PPC-USA

.22-250 Remington

.220 Swift

5,6x50R

5,6x52R

6 PPC-USA

6 BR Norma

.243 Winchester

6mm Remington

.240 Weatherby Magnum

.30-30 Winchester

.25-06 Remington

7,62x39

.357 Magnum

.44 Magnum

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Aaa ok, og akkurat nå når jeg trodde jeg begynte å skjønne dette her hehehe. Jaja kan ikke lære alt på 2 dager ;) Men jeg prøver, jeg virkelig prøver :) Og takker for all hjelp så langt. Og forbered Dere alle på flere spørsmål i den nære framtid :)

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

Satt selv på jegerprøvekurset for noen uker siden og lurte på hvordan i h jeg skulle klare å huske noe. Plukket opp en del uten å være klar over det selv, har lest en del og sitter egentlig altfor mye på Kammeret så jeg tror nok at jeg består "eksamen" i morgen :lol:

 

Ikke noe problem det. Du får bare spørre videre. Bedre å ha spurt for mye enn å ha spurt for lite.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ååå nice.

Det er greien med meg. Jeg er IKKE redd for å spørre, selv om det kanskje kan virke dumt for noen. Problemet er bare å finne noen som er tålmodig nok til å kunne komme med skikkelige svar :)

Har ganske god forståelse for ganske mangen ting, men enkelte ting KAN man ikke finne ut av selv. Spesielt på slike prøver. Husker når jeg tok kjentmannsprøven for taxi. Da kunne jeg absolutt ingenting, og kun ca 1% av gate adressene man burde kunne. Gikk som en drøm på testen :) Når det er noe jeg virkelig vil, så gir jeg gass og pleier å komme ganske bra ut av det. Men jeg MÅ vøre innstilt på det, og det er jeg nå :)

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha berre ei jaktrifle for både småvilt og storvilt, bør du i alle fall vurdere 6,5x55 (som nemnt tidlegare i tråden). Billeg skyttarlagsammunisjon til trening og mange forskjellige ammotypar i butikken. Med lyddempar er rekylen svært liten. Og du bør også sjekke ut Tikka. Presis og god rifle.

Link to comment
Share on other sites

Planen er en .22lr og en .223? hehehe. ble litt usikker nå. Men tror jeg skal ta meg en tur på banen og teste ut de foreslåtte 30.06 og 65.55. Kanskje 308 også. Er det stor forskjell på rekylen OG prisen på disse tre kalibrene? Er nesten 100% sikker at jeg skal ha lyddemper på. Ikke bare for min skyld, men for omgivelsene også. Er jo en fordel når man jakter at man ikke skremmer bort alt i flere km's omkrets etter ett skudd.

Link to comment
Share on other sites

Planen er en .22lr og en .223? hehehe. ble litt usikker nå. Men tror jeg skal ta meg en tur på banen og teste ut de foreslåtte 30.06 og 65.55. Kanskje 308 også. Er det stor forskjell på rekylen OG prisen på disse tre kalibrene? Er nesten 100% sikker at jeg skal ha lyddemper på. Ikke bare for min skyld, men for omgivelsene også. Er jo en fordel når man jakter at man ikke skremmer bort alt i flere km's omkrets etter ett skudd.

 

.308Win og 6,5x55 er ganske like. .30-06 er hakket dyrere og har mer rekyl.

Link to comment
Share on other sites

siden du tenker på vanguard pakka fra xxl, den får du også i .308w

 

sånn bare for å gjøre valge litt vanskeligere :P

 

Selv kjøpte jeg nettopp ( i går! ) en Brno cz zkk 600 med bushnell sikte ( er 30-06 ), syntes trestokk kjentes mye bedre ut enn de synt stokkene jeg har vært borti ( bl.a. hova )

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg gått for en "startrifle" til genrell jakt, vill jeg uten tvil valgt 308 Winchester.

 

Utvalget i våpen er stort, utvalget i ammo er enormt!

308 Win er utrolig fleksibel og skyter vanligvis svært godt med både 150 og 165 grs kuler.

Enkelte rifler takler også 180 grs på en utmerket måte.

Da dekker en alt fra rev til elg.

Og skal en absolutt hive seg på "kappe løp, montere demper" - toget, er 308 Win svært egnet.

 

Jeg blir av og til noe forundret over at rekyl trekkes inn som moment når en snakker om disse tre "vanlige" kalibrene.

Ok at 30-06 kan sparke litt med 180 og 200 grs ladninger, men at det skal være et moment i utvelgesprosessen når det gjelder de to andre er for meg noe underlig.....

(har sannsynligvis noe med oppveksten å gjøre; 13 åring og langløpet Konsberg hagle, samt M98 med stålkappe og Garand med Energa sats i førstegangstjenesten :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Etter jægerprøven skal jeg kjøpe jaktrifle. Da blir det en 22lr og en til større småvilt, altså ikke hjort og elg og den slags, men rådyr, jerv etc.

 

Jeg liker ikke tanken på å skyte spurv med kanon, men heller lete lenge etter den rette spretterten OG den perfekte steinen til akkurat DEN spurven.

 

Er 223 det billigste ammoen i den klassen? Og vil den duge til dyr fra rådyr og mindre?

Som trådstarter nevner vil han ha noe som er egnet for mindre vilt, så å si at .308 og 30-06 passer "fint" til alt vilt er et meget relativt begrep. At ting og tang detter er jo greit nok, men ofte er det flere faktorer som spiller en rolle for brukeren. Som f.eks. bevaring av skinn.

 

Så min subjektive mening er at .223 egner seg til den bruken han ønsker. Men om han har planer om å jakte mer rådyr enn rev ville jeg kanskje annbefale 6.5x55. Rimelig skytterlagsammo og relativt godt utvalg i ferdigrullet.

Jeg er nok like objektiv som hvem som helst ellers, da jeg personlig har gått for .223 til nettopp den bruken trådstarter nevner :roll: Og jeg skal ikke påstå at det ikke kan bli blodutredelser og sprengning av matvilt med dette kaliberet heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...