Jump to content

Fører nr 2 på ettersøkshund.


haust

Recommended Posts

Dette må jo være rette plassen for å få svar. Min Far har en hund som er godkjent for ettersøk. Hva skal til for at jeg også blir godkjent ekvipasje sammen med den hunden? Holder det med ferskspor, siden hunden allerede er godkjent ei gang eller må jeg gå både blod og fersk spor med hunden?

Link to comment
Share on other sites

Forskrift - "Utøvelse av jakt, felling, og fangst"

 

"Hvis hundefører i godkjent ettersøksekvipasje over lengre tid eller på permanent basis ikke lenger er i stand til å føre hunden, kan ikke en annen person uten videre ta over hunden og betegnes som godkjent ettersøksekvipasje. For at hunden skal regodkjennes forutsettes det at hunden minimum gjennomfører fersksporprøve med den nye hundeføreren og at politi eller kommune attesterer at hunden tidligere er brukt til jakt og ettersøk."

 

Mao - det kan kreves blodspor. Etter mitt skjønn burde blodspor vært obligatorisk her.

 

Skal det være 2 stk ordinære godkjenninger, på samme hund, kreves prøving på både blod, og ferskspor.

Link to comment
Share on other sites

...Min Far har en hund som er godkjent for ettersøk. Hva skal til for at jeg også blir godkjent ekvipasje sammen med den hunden? Holder det med ferskspor, siden hunden allerede er godkjent ei gang eller må jeg gå både blod og fersk spor med hunden?

Dersom du skal være permanent fører for denne hunden må du ha begge deler. Det er kun i akutte tilfeller det holder med den ene prøven.

 

Snakket med leder i kompetansegruppa for blod- og fersksporprøver i kveld og han bekrefter dette.

Link to comment
Share on other sites

NKK, som står for godkjenningen og registerføringen har i alle fall godkjent mange ekvipasjer der hundefører nr. 2 har gått kun ei prøve og det ligger ingen begrensninger i de godkjennelsene.

Om det er riktig eller feil skal ikke jeg uttale meg om, men det har i alle fall vært en gjennomført praksis. Ta en tlf til NKK og prat med Linda Bekkelund som har dette som sitt ansvarsområde så får du rett svar.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra en artikkel skrevet av Inger Handegård.

Regodkjenning av hund med ny fører:

Det har vært litt uklarheter om hva som kreves for at en allerede godkjent ettersøkshund skal bli godkjent på ny fører. Kravene står i et lite tillegg til forskriften som DN administrerer. Der står det at hunden må minimum gå opp til godkjent fersksporprøve med ny fører.

 

Øyving Bonesrønning i DN sier at dette kan tolkes slik at de regner blodsporprøvene som noe vanskeligere enn fersksporprøvene. Derfor kan den nye føreren velge om han vil gå opp til fersksporprøve eller blodsporprøve - alt etter hva som er det beste for hund/fører eller rent praktisk å få startet på. Målet med regodkjenningen er at hund og fører skal kjenne hverandre og kunne samarbeide på et spor, slik at de kan fungere på et praktisk ettersøk.

 

Har ikke funnet det "lille vedlegget" som sier dette, men men...

Uansett så er det en fordel å gå sporprøver og all den trening en måtte finne. Å kjenne signalene til hunden må læres med mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

Det lille tillegget står i rundskriv frå DN http://www.dirnat.no/multimedia/566/Veiledning_april_08_2utgave1.pdf&contentdisposition=attachment Utøvelse av jakt, felling og fangst nederst på side 23 under §23.

For at hunden skal regodkjennes forutsettes det at hunden minimum gjennomfører fersksporprøve med den nye hundeføreren og at politi eller kommune attesterer at hunden tidligere er brukt til jakt og ettersøk.

Krav frå DN om permanent regodkjenning av allerede godkjent hund med ny førar.

Link to comment
Share on other sites

Tråden har gitt deg gode svar.

 

Det er skildnad på det å vera godkjent som førar av ein ettersøkshund

og det å gå ettersøk med ein hund etter skada hjortevilt.

Hundar er like ulike som oss menneske så det gjeld å bli godt kjent med individet.

Utfør mykje sporarbeid med hunden og læra av hunden.

Hundar har ulike signal på kunstig spor og spor etter vilt.

 

Eg syns det er flott at du vil bli godkjent hundeførar.

Klem i veg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...