Jump to content

Flattskytende jaktkuler .30-06


NJR87

Recommended Posts

Jeg har blitt anbefalt Swift Scirocco II 165grs av en kamerat. Da jeg var hos børsemaker'n og ville kjøpe slike, sa han at de ikke var å anbefale p.g.a. manglende presisjon. Han sa at de ikke alltid var 100% runde. Så han anbefalte meg heller Nosler Accubond 165grs som han mente var mye bedre. :?:

 

Er det noen som har peiling på om dette var bare noe han trudde? Eller om det kansje er noen andre tilsvarende merker som er like bra? ...Evt. ladedata? :)

Link to comment
Share on other sites

Kommer neppe til å prøve på hjort på mer enn 200 meter, prøver lett en rev på 300-400, vil bare ha "flygerkuler" i tilfelle, men begynner ikke 130grs å bli noe lett med tanke på gjennomslagskraft? :)

 

Er ikke Barnes kulene såkalt homogene kuler? kobberkuler? ...er dette å foretrekke framfor blykjerner? :)

Link to comment
Share on other sites

Slik går du frem for å få en flattskytende .30-06.

1. Finn rifla frem fra skapet.

2. Ta bilde av den.

3. Finn på noe fancy informasjon om hvor god rifla di er, og hvor lite du har skutt med den.

4. Gå inn på finn.no

5. Lag bruker (hvis du ikke har dette fra før).

6. Legg rifla ut for salg

7. Vent på en stakkars idiot som er villig til å betale den overprisete summen du ønsker for rifla.

8. Dra til ditt lokale våpenkontor

9. Fyll ut søknad på 6.5x55

10. Vent i spenning på om du får den godkjent

11. Lag 19 tråder på kammeret om hvilken rifle du skal velge.

12. Overse glatt alle gode råd som du får

13. Se punkt 4.

14. Finn en rifle i 6.5x55 som mest sannsynlig er overpriset (og heller aldri skutt med??)

15. Kjøp rifla og føl deg lurt

16. GRATULERER, nå har nå fått en .30-06 til å bli flattskytende.

17. Lag en skrytetråd på kammeret om at rifla skyter hull i hull hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

Slik går du frem for å få en flattskytende .30-06.

1. Finn rifla frem fra skapet.

2. Ta bilde av den.

3. Finn på noe fancy informasjon om hvor god rifla di er, og hvor lite du har skutt med den.

4. Gå inn på finn.no

5. Lag bruker (hvis du ikke har dette fra før).

6. Legg rifla ut for salg

7. Vent på en stakkars idiot som er villig til å betale den overprisete summen du ønsker for rifla.

8. Dra til ditt lokale våpenkontor

9. Fyll ut søknad på 6.5x55

10. Vent i spenning på om du får den godkjent

11. Lag 19 tråder på kammeret om hvilken rifle du skal velge.

12. Overse glatt alle gode råd som du får

13. Se punkt 4.

14. Finn en rifle i 6.5x55 som mest sannsynlig er overpriset (og heller aldri skutt med??)

15. Kjøp rifla og føl deg lurt

16. GRATULERER, nå har nå fått en .30-06 til å bli flattskytende.

17. Lag en skrytetråd på kammeret om at rifla skyter hull i hull hele dagen.

Så negativ du var da?? :|
Link to comment
Share on other sites

Bahahaha Skruffen, så sant. :lol:

 

Beklager til TS men Skruffen beskriver noe mange vil kjenne seg igjen i.

Viss du med "TS" mener trådstarter, så trenger du ikke å beklage til meg, jeg kjenner meg ikke igjen! :| ...men hallo, jeg forstår at dette er noe enkelte sikkert kjenner seg igjen i. :P ...kansje Skruffen vil beskrive en mer riktig fremgangsmetode for å selge rifla privat?? (jeg bryr meg ikke om overgang til 6,5 biten) 8)
Link to comment
Share on other sites

...kansje Skruffen vil beskrive en mer riktig fremgangsmetode for å selge rifla privat?? (jeg bryr meg ikke om overgang til 6,5 biten) 8)

 

Vil du at jeg skal fortelle deg hvordan du går igjennom prosessen ved å selge rifla? Hva i all verden har det med flattskytende .30-06 og gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ville du lagd DIN annonse for salg? Krevd en pris du aldri ville blitt fornøyd med? Kansje skrevet at rifla har gått 2800 skudd og synger på siste vers, eller at den er upresis og egentlig ikke noe å ha? hehe! :D ...tror nok ikke bruktvåpensalg er like pill råttent som bruktbilsalg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange premiumkuler med god bc i 30.

165 grs er vel mest aktuelt hvis du vil jasse opp hastigheten.

Sjøl har jeg kjempeerfaring med Hornady Interbond, men kan nevne

-Scirocco 2

-Accubond

-Barnes TSX

-Barnes TTSX

-Hornady GMX

-Nosler E-tip

 

De fire siste er homogene kuler.

 

 

Men viktigste som tidligere nevnt er at kula er presis i di børse :wink:

Link to comment
Share on other sites

@Bushmaster87.

 

Jeg spør igjen, hva i all verden har dette med tråden å gjøre?? Lurer du på noe OT, kan du enten lage en ny tråd i nettop OT, eller sende meg en PM. Ikke dra ut en vits i det uendelige. Til slutt blir det flaut.

Hadde ditt innlegg noe å gjøre med hvilke .308 kuler som går flatest da? 8)
Link to comment
Share on other sites

Oryx kommer med 165 grs nå. Alle oryx kuler har i grunn ord på seg for å gå godt i de fleste skiver. Så kan en mene hva en vil om de kulene, men de holder i hvertfall godt sammen. Og de ødelegger ihvertfall ikke mindre enn Nosler partition. Ut fra egen erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...