Jump to content

sikte til hagle ?


joakim88

Recommended Posts

Hvis du skyter to-tre serier en gang i uka fram til høsten, så vil du nok bli overrasket over hvor mye bedre hagleskytter man kan bli av å trene kun en gang i uka. :D

 

Jeg anbefaler deg å bruke pengene på trening framfor hjelpemidler. Lærer du deg å skyte med hagle kan du skyte ålreit med alle hagler. Venner du deg til Redring eller andre varianter av rødpunktsikter må du sitte hjemme den dagen batteriet på siktet går ut, eller du må låne et våpen som ikke har slikt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med de som sier du skal bruke pengene på banen istedet. Ikke alle ryper, orrfugler, gås, tiurer eller annet vilt drar vekk fra deg.

 

Sist høst fikk jeg skutt en rype. Den lettet 150m foran meg, og 50m høyere enn meg. Den kom forbi meg i hundre på 15-20m hold. All hagleteori sier at du skal fokusere på målet. I dette tilfellet ville målet antagelig vært utenfor redringsiktet. Heldigvis har jeg trent på hagleskyting istedet for sikting gjennom dorull. :mrgreen:

 

Om du skyter 3 serier på trap, og like mye på skeet, sporting eller lerduesti hver uke, så vil du i løpet av 3 mnd bli en brukbar skytter. Det koster omtrendt det samme som redringsiktet, og du vil ha det mye morsommere gjennom sommeren. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Redring gjorde meg til en bedre hagleskytter, uten å måtte skyte flere tusen skudd. Noe som er vanskelig også hos meg, siden leirduebanen kun er åpen 3 måneder i året. Og jeg har heller ikke tid til å springe på banen hver uke, så da er siktet en ypperlig erstatning. Kjøp Redring hvis du har råd og ikke tid eller mulighet for å trene mye! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det frister og prøve, men samtidig kan det hende jeg skal prøve å bli litt bedre uten også i første omgang. Om det holder med en dag i uka med leirduer, så skal jeg prøve.

Hvordan er reglene ellers på hagle skyting? I og med at det er umulig å få bruke banen utenom den ene dagen i uka, så hadde det vært greit å finne andre måter og trene litt på.

Er det lovlig å skyte på ett jorde o.l ?

Link to comment
Share on other sites

Ja selvfølgelig skal man tenke på naboer osv, men med en skriftelig godkjenning av grunneier er nok? Mulig å kanskje få lånt seg ett jorde eller noe da:)

 

Ja det er nok, hadde selv et problem med at en nabo klagde på støy fra skytinga, men en telefon til lensmann avgjorde det. han sa at sikker bakgrunn og tillatelse fra grunneier er nok! :) kos deg med skytinga :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg redring og det har gjort en ufattelig forandring for meg, jeg sleit med feil mesterøye og det løste dette problemet med en gang.

 

Andre som testet haglen min som har normalt mesterøye skjøt mye bedre med redring enn uten.

 

mulig at øvelse kan oppnå det samme, men for ikke så mange år siden var kikkertsikte på rifle for amatører, og det synes ingen i dag. redring er en forbedring og gjør det enklere å skyte bra. og det er jo genialt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...