Jump to content

Anzio .338


goborgen

Recommended Posts

" *Accuracy guaranteed using an experience competition shooter with Match grade ammunition."

Snublet over den. Fikk meg til å flire litt. Blir litt som "pass på... Varm kaffe kan du brenne deg på"

:mrgreen:

 

Fikk umiddelbart assosiasjon til Cheytac m-200 ( http://www.cheytac.com/Products/CheyTac375.php" target="_blank får ikke til hyperlinker )

Koble, forskjefte m'tofot og kolben, virker til å ha inspirasjon fra samme sted. Og, kjapt løpsbytte

:wink:

 

KnuteriK nevnte .375 Cheytac i en annen tråd. Og da havnet jeg der

:(

Link to comment
Share on other sites

Hadde håpet at du skulle gå opp veien, slik at det kunne bli enklere å få tak i kuler og utstyr, når jeg til slutt var klar for handel.

Etter hva jeg har lest, så er 408 og 375 chey-tac de eneste kalibrene som er spesielt designet for langhold.

Eneste forskjellen på kalibrene, er at 408 hylsen er strupet til 375 kula.

Og.... bc på 1-1,5 frister utrolig

 

Men en 375 kule vil vel passe i alle hylser med 375 åpning, regner jeg med. Selvom kulene til Lutz Möller vistnok skal ha riktig hylse, for å være optimale

Mulig jeg sliter litt på siden hans, siden jeg aldri har lært tysk

hehe

 

 

edit : For meg, så ser det ut som om 375 allem mag og 375 chey tac er akkurat det samme (samme hylse og kule). Føler meg trollet

:oops:

:lol:

 

http://www.apsrifles.com/Allen_Magnum_Wildcats.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

375 Allen Magnum og 375 Snipetac er ikke det samme som 375 Cheytac.

375AM og 375 ST er "improved" versjoner av Cheytac hylsen som gir større volum og derigjennom mulighet for større hastighet.

Hvis du skal bruke de tyngste custom kulene er det vel 375VM2 , 375AM og 375ST som gjelder nå.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg skal klare å få tak i kuler fra han jeg handler 300 grs SMK i 338 fra.

Jeg er ganske så ukjent med 375 ennå, men jeg får bruke tiden fremover til å lese å korrespondere litt med gutta over there. Det er jo noen rifler i sving der borte nå. Går mye krutt i disse patronene da, fyttigrisen.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å være slem og blande inn fornuft i diskusjonen.... :mrgreen:

 

375/408ene er fullstendig bortkasta for 99+% av skyttere i Norge. Det ganske enkelt da man ikke skyter på hold hvor det egentlig har noe for seg. De er for hold på 1500-1700m og utover. Men hvem skyter nok på de holda til å forsvare det? :wink:

 

De forskjellige .338ene er mye mer praktisk.

 

375ene er super-spesialiserte rigger og man må tenke nesten motsatt ved kjøp. Det første man må bestemme seg for, er hvilket prosjektil man vil bruke. Når man har bestemt seg for det, kan man velge løp. Så resten av riggen.

 

 

 

 

Ikke at man alltid skal bruke fornuften men......

Link to comment
Share on other sites

Da liker jeg å tro at jeg er blant den ene prosenten som kan bruke en sånn rigg.

Det handler jo ikke bare om avstand, men oxo litt om punch. Til mitt bruk, så kan det være at 338'n går tom for punch ved en gitt avstand, under en gitt situasjon, og da kommer 375'n inn og tar over. Samme grunn som å velge 338 forran 300 wm og lignende kaliber.

 

Nå er det jo slik at det ikke er umulig å kjøpe en ferdig rifle fra Mr Kirby, og sammenlignet med prisen på min 338LM, så er den ikke så veldig mye dyrere. Men noen sa at det var jævlig dyrt å skyte med 338 oxo, og det er det jo ikke. I mine øyne.

 

Jeg fikk pris på en komplett rifle med die sett og 50 hylser fra ham i fjor, det var en AR 50 i kal 510 Allen Magnum, den bikka 63 tusen med moms. Men politiet ville ikke gi meg løyve på den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bare for å være slem og blande inn fornuft i diskusjonen.... :mrgreen:

 

375/408ene er fullstendig bortkasta for 99+% av skyttere i Norge.

 

Er vel mindre enn 1% av skytterne som driver med langhold, skulle jeg tro.

Så da skulle vel dette passe for dem

;)

 

.408 er det vel ikke plass til, i noe program her på berget. Øvre kaliber grense går på .40, har jeg sett.

Så, da blir det .375 som gjelder, for de som vil ha det stødigste

;)

 

Selv er jeg sulten på det, pga stødighet i vind, bl.a.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg har kommet over .338 kuler med bc på 1-1,5

;) Men.... ekstra vekt på kula, vil jo også gjøre den stødigere

 

Har du eksempler på kuler med en BC på 1-1,5 ?

Regner med at du snakker om solids (dreide) kuler?

De har ofte en reell BC som er 10-25% lavere enn beregnet etter vanlige modeller.

Ref. Litz sine eksperimentelle tester.

 

Vekt har ingen ting med stabilitet å gjøre.

BC og hastighet er det som betyr noe i den sammenheng.

BC er avhengig av vekt, form osv.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å være slem og blande inn fornuft i diskusjonen.... :mrgreen:

 

375/408ene er fullstendig bortkasta for 99+% av skyttere i Norge.

 

Er vel mindre enn 1% av skytterne som driver med langhold, skulle jeg tro.

Så da skulle vel dette passe for dem

;)

 

 

 

Jeg mente 99+% av langholdskytterene med det, ikke skyttere generellt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...